vytisknout velikost písma Dlhodobý test Peugeot 308 SW 1.2 PureTech: Zaostrené na techniku

Už na začiatku sme povedali, že tento model sme si vybrali k niekoľkomesačnému spolužitiu okrem iného kvôli pozoruhodnej kombinácii motora a prevodovky. Je na čase pozrieť sa na hnací reťazec našej tristoosmičky trochu podrobnejšie.
Dlhodobý test Peugeot 308 SW 1.2 PureTech: Zaostrené na techniku
Zoznam kapitol
  1. Motor 1.2 PureTech podrobne
  2. Prevodovka – automat od Aisinu
  3. Technické údaje; kompletná fotogaléria

Dlhodobý test Peugeotu 308 SW: Doterajšie diely

1. Úvod testu – Prečo práve toto auto?
2. Meriame vnútorný priestor
3. Jazdí za sedem aj za pätnásť litrov


Záujemca o auto nižšej strednej triedy s malým preplňovaným motorom a nejakou formou samočinného radenia má dnes neuveriteľne široký výber. Kombinácia downsizingu diktovaného honbou za znižovaním tabuľkových emisií CO2 a demokratizácie "automatu" v podobe dvojspojkových prevodoviek priviedla v posledných rokoch na trh rad prekvapivo použiteľných a komfortných, často dynamických a niekedy dokonca aj úsporných áut.

Špičkové parametre

Pokiaľ ide o parametre, ťažko by ste v danej triede hľadali niečo zaujímavejšie než tisícdvestovku PureTech z produkcie PSA. Výkonom ju predbehne len 140-koňová verzia litrového EcoBoost od Fordu, ktorá sa u nás nepredáva, a krútiaci moment 230 Nm v tejto kategórii ponúknuť nikto iný nevie. Ani Renault.

Jeho 1.2 TCe síce môže mať rovnakých 96 kW ako 1.2 PureTech v našom Peugeote, ale krútiaci moment má o 11 percent (25 Nm) menší. Volkswagen potrebuje k dosiahnutiu porovnateľných parametrov (92 kW, 200 Nm) objem 1,4 l, jednotka 1.2 TSI vie ponúknuť nanajvýš 81 kW a 175 Nm.

126332.jpg126736.jpg
Trojvalec 1.2 PureTech dáva z objemu 1,2 l 96 kW a 230 Nm

Čísla sú však jedna vec, pocit z jazdy druhá. Už niekoľkokrát som spomenul, ako dobre sa mi s týmto motorom jazdí. Páči sa mi jeho jadrový trojvalcový zvuk, úderný záťah a neobyčajná sila v strednom rozsahu otáčok. Oproti napríklad Renaultu s rovnakým papierovým výkonom je PureTech úplne iná káva.

A hoci už som si zvykol, zozačiatku som nemohol prijsť na kvalitu automatického radenia. Kombinácia jemných rozjazdov, pocitu priameho spojenia motora s kolesami pri dynamickej jazde a poslušných reakcii na pádla pod volantom ako by ani nemohla byť od rovnakej firmy, ktorá dala svetu "pilotovanej" prevodovky.

Pokročilá technika

O motore 1.2 PureTech síce nie je počuť toľko ako o fordovskom 1,0 EcoBooste, ktorý trikrát vyhral Motor roka, ale koncepciu má podobnú: preplňovaný trojvalec s premenným časovaním sacích aj výfukových ventilov. Podobnosť objavíte aj v niektorých konštrukčných detailoch. Napríklad zberné potrubie odliate priamo do hlavy valcov. Vďaka tomu má motor kompaktnejšiu konštrukciu, ale tiež lepšiu odozvu na plyn, pretože výfukové plyny nemusia cestou k turbodúchadlu prejsť takú vzdialenosť.

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech dlouhodobý test 148.jpgPeugeot 308 SW 1.2 PureTech dlouhodobý test 151.jpgPeugeot 308 SW 1.2 PureTech dlouhodobý test 153.jpgZasvätený výklad o technike trojvalca 1.2 PureTech nám v školiacom stredisku PSA v českých Průhoniciach poskytol školiteľ Jan Matoušek

Ďalšou podobnosťou s EcoBoostom je riešenie rozvodov. Namiesto reťaze, ktorý toľko potrápil napríklad staršiu generáciu TSI (ale aj francúzske motory THP), tu vačkové hriadele poháňa tzv. "mokrý" remeň, máčaný v olejovom kúpeli.

Trojvalec má prirodzene hrubší chod ako štvorvalcové motory, ale Peugeot tlmí nežiaduce vibrácie prostredníctvom vyvažovacej hriadele.

Veľkú starostlivosť vraj konštruktéri Peugeotu venovali zníženiu vnútorného trenia. "V dnešnej dobe nie je už z technického a ekonomického hľadiska priestor k ďalšiemu znižovaniu emisií - a teda spotreby - napríklad tým, že by niekto vyvinul nový typ vstrekovania, ktorý zníži spotrebu o 50%," vysvetľuje školiteľ Jan Matoušek zo školiaceho strediska PSA v českých Průhoniciach.

Pracovné plochy zo syntetického diamantu

"Preto sa ide cestou mnohých čiastkových úprav, ktoré uberú tú percento, tu tri. Jedným z tých smerov je odľahčovanie, ďalším práve znižovanie trenia," hovorí Matoušek. Pri motore 1.2 PureTech sa jedná napríklad o piestne čapy, piestne krúžky a zdvihátka ventilov potiahnuté vrstvičkou syntetického diamantu alebo o olejové čerpadlo, ktoré má premenlivý pracovný objem.

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech dlouhodobý test 157.jpgPeugeot 308 SW 1.2 PureTech dlouhodobý test 158.jpgPeugeot 308 SW 1.2 PureTech dlouhodobý test 159.jpgMalé turbodúchadlo s nízkou zotrvačnosťou sa točí rýchlosťou až 240 000 ot./min .; o podvozku a jazdných vlastnostiach Peugeotu 308 si povieme niekedy inokedy
K zníženiu spotreby prispieva aj znižovanie energetickej náročnosti autá. "Dnes sa napríklad vyhodnocuje stav batérie, aby alternátory nemuseli dobíjať, keď to nie je potrebné," vysvetľuje školiteľ PSA. "A používajú sa tiež špeciálne batérie s posunutou oblasťou hĺbkového vybitia."
Prípravu zmesi zaisťuje vysokotlakové priame vstrekovanie. Pojem "vysokotlakové" ale neznamená to isté čo u dieselov, kde dnešný common-raily pracuje s tlakom 1600-2000 barov (niekoľko výnimiek aktuálne až 2500 barov). "Maximum v tomto prípade činí 200 barov," upresňuje Matoušek. V záujme zlepšenia efektívnosti spaľovania sa používajú až tri vstreky behom jedného pracovného cyklu motora.
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech dlouhodobý test 154.jpgPeugeot 308 SW 1.2 PureTech dlouhodobý test 155.jpgPeugeot 308 SW 1.2 PureTech dlouhodobý test 156.jpgPrípravu zmesi zaisťuje vysokotlakové priame vstrekovanie so vstrekovacím tlakom až 200 barov; chladiaci systém je delený na niekoľko okruhov a riadené elektronicky

A preplňovanie? Nízkotlakové turbodúchadlo sa môže roztočiť až na 240 000 ot./min. a pomáha motoru k plnej a plochej krivke krútiaceho momentu. 90 percent maxima je podľa výrobcu k dispozícii od 1750 do 3500 ot./min., čo v najbližších týždňoch overíme na valcovej skúšobni.

Trojvalcový PureTech s preplňovaním absolvoval podľa Peugeotu veľmi prísne testovanie: najprv 25 000 hodín v skúšobni a potom viac ako 1,6 milióna kilometrov na ceste.

"Dnes sú motory veľmi vyspelé," zhŕňa Jan Matoušek. "Používajú sa materiály, postupy a technológie, ktoré napríklad nie sú hneď vidieť, ale robia motor motorom."

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY