vytisknout velikost písma Dlhodobý test Peugeot 308 SW 1.2 PureTech: Športujeme

Je možné, aby kompaktný francúzsky kombík s tisícdvestovkou ponúkol náročnejšiemu vodičovi niečo, čo by sa dalo nazvať športovou jazdou? O tom nepochybujte. Peugeot 308 SW 1.2 PureTech má schopnosť prehovoriť vodičov, aby k cieľu zamierili dlhšou a kľukatejšou cestou.
Dlhodobý test Peugeot 308 SW 1.2 PureTech: Športujeme
Zoznam kapitol
  1. Športový režim
  2. Jazdné vlastnosti
  3. Technické údaje; kompletná fotogaléria

Dlhodobý test Peugeotu 308 SW: Doterajšie diely

1. Úvod testu – Prečo práve toto auto?
2. Meriame vnútorný priestor
3. Jazdí za sedem aj za pätnásť litrov
4. Zaostrené na techniku


Čo robí vo francúzskom kombi nižšej strednej triedy tlačidlo Sport, mohol by sa pýtať čitateľ, ktorý od áut z krajiny galského kohúta stále očakáva predovšetkým húpavý komfort. Lenže Peugeot 308 sa so svojimi dynamickými ambíciami netají, a to ani vo verzii SW. Jeho motor má síce objem iba 1,2 l, ale vynikajúce parametre. A spomeňte si, že v našom megateste 11 kombi nižšej strednej triedy dokázala tristoosmička urobiť vyhýbací manéver najrýchlejšie zo všetkých.

Je ale možné, aby kompaktný francúzsky kombík s tisícdvestovkou ponúkol náročnejšiemu vodičovi niečo, čo by sa dalo nazvať športovou jazdou? Je. Viem to, pretože si to pravidelne doprajem. Po niekoľkých mesiacoch spoločného spolužitia môžem s istotou vyhlásiť, že Peugeot 308 SW 1.2 PureTech má - v moderných autách stále vzácnejšiu - schopnosť nenápadne prehovoriť vodičov, aby sa k cieľu vydali dlhšou a kľukatejšou cestou. A poriadne pritom ohriali motor aj pneumatiky. Športový režim príde v takých chvíľach ako na zavolanie.

Sčervenie a začne vrčať

Stlačenie tlačidla na stredovej konzole (na krátke ťuknutie prstom nereaguje, musíte ho sekundu podržať) sa prejaví zmenou farby podsvietenia prístrojov z upokojujúcej bielej na agresívnu červenú. A tiež nečakaným zdôraznením zvuku motora. Do "triumphálního" (podľa britských motocyklov Triumph) trojvalcového vrčania sa pridajú hlbšie, hrdelné tóny. Akoby agregát dostal do vstrekovania konskú dávku steroidov. Kde sa ten mužný chraplák naraz vzal?

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech – sportovní režim - 2.jpgPeugeot 308 SW 1.2 PureTech – sportovní režim - 1 (1).jpgPeugeot 308 SW 1.2 PureTech – sportovní režim - 3.jpgPeugeot 308 SW 1.2 PureTech – sportovní režim - 5.jpgPeugeot 308 SW 1.2 PureTech – sportovní režim - 4.jpgPeugeot 308 SW spotřeba - 4.jpgPo stlačení tlačidla Sport sa zmení podsvietenie prístrojov na červené; medzi doplnkovými ukazovateľmi sa cykluje rovnako ako medzi štandardnými obrazovkami palubného počítača

Z výfuku nie, zvonku znie motor stále rovnako. Nie je to ani prívod zo sania do výduchov ventilácie, ako má napríklad Peugeot RCZ. A dokonca ani mechanický vibrátor ako v ostrých hatchbackoch koncernu VW. Trojvalcový Peugeot si pomáha k atraktívnejšieho zvukovému prejavu zvukom z reproduktorov.

Že to nie je tip-top? Jasné, ale pôsobí vierohodnejšie než napríklad vibrátor v Octavii RS. A bolo by nefér vyčítať velkosériovému kombíku jednej z dostupnejších značiek aplikáciu technológie, ktorú BMW považuje za dostatočne dobrú pre svoje slávne modely M.

Rozdiel vo zvuku pred a po zapnutí športového režimu počujete v tomto videu:

Aktivácia športového režimu prinesie aj zvýšenie tuhosti riadenia s elektrickým posilňovačom a nevyhnutnú zmenu mapovania plynového pedálu. Na plný plyn auto samozrejme akceleruje stále rovnako, ale inak k danému prísunu paliva (resp. vzduchu) stačí menší uhol zošliapnutia, takže motor zrazu pôsobí ostrejším a agresívnejším dojmom. Písmeno "S" v prípade ukazovateľa zvoleného režimu prevodovky na digitálnom displeji zároveň naznačuje, že do atletického módu sa prepol aj automat.

Rýchlosti si raďte radšej sami

Samočinný športový režim prevodovky je na môj vkus zbytočne konzervatívny. Zatiaľ čo napríklad v mnohých iných autách väčšinou nemám potrebu radiť si sám ani pri veľmi razantnej jazde, tu mi vyhovuje vychýliť páku voliča doľava a radiť si sám.

Mimochodom, do Peugeotu od nás smeruje jedna bezvýznamná pochvala za "správnu" logiku radenia. Podraďuje sa smerom od seba - ako v pretekárskych autách so sekvenčnými prevodovkami. Pre vodiča zaveseného v šesťbodových pásoch na plných brzdách pred zákrutou je oveľa jednoduchšie urobiť pažou pohyb od seba ako priťahovať páku k sebe.

Peugeot 308 SW 1.2 e-THP v testu AutoRevue.cz 8.jpgPeugeot 308 SW 1.2 e-THP v testu AutoRevue.cz 14.jpgPeugeot 308 SW 1.2 e-THP v testu AutoRevue.cz 13.jpgPádla fungujú aj v samočinnom režime; prevodovka však funguje precíznejšie a ochotnejšie uzamyká menič, keď presuniete volič do polohy M

V našom prípade na tom samozrejme toľko nezáleží. Peugeot 308 SW nie je pretekárske auto, nemá šesťbodové pásy a na ceste človek zriedka brzdí tak, aby nezvládol ruku pritiahnuť - už preto, že pri prudkom zošliapnutí brzdy sa rozbliká výstražné osvetlenie. Nehľadiac na to, že skôr ako páku rovnako používam bezproblémovo fungujúce "pádla" pod volantom. Človek ale rovnako ocení, keď sú veci urobené tak, ako majú byť.

Má aj medziplyn

Poteší aj to, keď pri podraďovaní v športovom režime softvér zrovná otáčky hriadeľov decentným, akurátnym medziplynom. V elektronicky riadenej planétovej prevodovke je to prísne vzaté zbytočné, ale nielen v Peugeote vedia, že nejaké to drobné divadielko pomáha vodičovi pestovať si vzťah k autu.

Športový režim tiež sprístupní dva doplnkové ukazovatele na digitálnom displeji v prístrojovom štíte. Prvý ukazuje aktuálne využitý výkon a krútiaci moment motora, rovnako ako plniaci tlak turbodúchadla. Krátkym stlačením tlačidla na pravej páčke pod volantom potom prepnete na grafický ukazovateľ priečneho a pozdĺžneho zrýchlenia.

Priznám sa, že zmysel podobných hračiek príliš nechápem. Už preto, že keď človek ide spôsobom hodným označenia "športový", nemal by sa príliš rozptyľovať pozeraním na informácie na palubnom počítači. Ale zase - je sympatické, že Peugeotu stálo za to dať do obyčajného rodinného auta funkciu, ktorú inak nájdete napríklad v Porsche 911.

Možno viem, prečo to urobili. Zrýchlenie, najmä to priečne, je totiž disciplína, ktorou sa tento biely kombík môže naozaj chváliť. Viac si o tom povieme v nasledujúcej kapitole.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY