vytisknout velikost písma Dlhodobý test Peugeot 308 SW 1.2 PureTech: Bolo to (väčšinou) fajn

Po piatich mesiacoch spoločného spolužitia sa biely kombík vrátil tam, odkiaľ k nám prišiel: do tlačovej flotily českej pobočky PSA. Ako sa nám žilo s autom, ktoré na seba pri týždennom teste upozorňuje hlavne radom ergonomických zvláštností?
Dlhodobý test Peugeot 308 SW 1.2 PureTech: Bolo to (väčšinou) fajn
Zoznam kapitol
  1. Ergonómia a infotainment
  2. Dlhodobá spotreba; kvalita; verdikt
  3. Technické údaje; kompletná fotogaléria

Peugeot 308 je rozporuplné auto. Triezvo elegantným nadčasovým dizajnom priťahuje skôr povahy, ktorým sú nejaké výstrelky proti srsti. V interiéri sa ale zrazu otočí o 180 stupňov a chce po vodičovi, aby si zvykal na jednu novotu za druhou. Preto sa tiež väčšina testov Peugeotu 308, ktoré ste čítali u nás aj inde, točia hlavne okolo jeho ergonomických zvláštností. A preto sme si tento model vybrali k prvému dlhodobému testu v našej histórii.

Peugeot 308 SW 1.2 e-THP v testu AutoRevue.cz 34.jpgPeugeot 308 SW 1.2 e-THP v testu AutoRevue.cz 36.jpgPeugeot 308 SW 1.2 e-THP v testu AutoRevue.cz 27.jpgPeugeot 308 SW sme na AutoMag.sk už testovali, ale kombinácia preplňovaného trojvalca 1.2 PureTech a automatickej prevodovky je pre nás novinkou

Na začiatku stál jednoduchý zámer: overiť, ako sa unikátna ergonómia "triastoosmičky" osvedčí pri niekoľkomesačnom používaní. Týždenný test je možno málo na to, aby si aj novinár, ktorý strieda autá neustále, zvykol na toľko nových vecí: poloha s malým volantom "v lone" a prístrojovým štítom vystrčeným nahor; ručička otáčkomera, ktorá sa otáča proti smeru hodinových ručičiek; a takmer úplná absencia hardvérových tlačidiel.

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech dlouhodobý test 148.jpgPeugeot 308 SW 1.2 PureTech dlouhodobý test 151.jpgPeugeot 308 SW 1.2 PureTech dlouhodobý test 153.jpgZasvätený výklad o technike trojvalca 1.2 PureTech nám v školiacom stredisku PSA v českých Průhoniciach poskytol školiteľ Jan Matoušek

Osobitnými aspektmi Peugeotu 308 SW s motorom 1.2 PureTech a šesťstupňovou automatickou prevodovkou EAT6 sme sa postupne zaoberali v sérii samostatných článkov:

1. Úvod testu – Prečo práve toto auto?
2. Meriame vnútorný priestor
3. Jazdí za sedem aj za pätnásť litrov
4. Zaostrené na techniku
5. Športujeme
6. Ako je vlastne rýchly?

Dnes sa preto zameriame výhradne na zhrnutie dlhodobých skúseností a aj na spotrebu paliva počas celého testu.

Otázka zvyku?

Prvá vec, ktorou Peugeot 308 zaskočí vodiča, je pozícia za volantom. Podobne ako v menšom modeli 208 uplatnila automobilka neobvyklé riešenie, keď posadila kaplnku s prístrojmi vysoko do zorného poľa vodiča a športovo tvarovaný volant s malým priemerom umiestnila viac, ako je obvyklé. Výsledkom je pocit, že sedíte s volantom "v lone".

Samozrejme nechýba možnosť výškového i pozdĺžneho nastavovania, ale ak chcete mať rozumný výhľad na prístroje, nutne skončíte s volantom položeným ďaleko nižšie, než je zvykom v akomkoľvek inom aute.

Peugeot 308 SW 1.2 e-THP v testu AutoRevue.cz 6.jpgPeugeot 308 SW 1.2 e-THP v testu AutoRevue.cz 19.jpgPeugeot 308 SW 1.2 e-THP v testu AutoRevue.cz 17.jpgNeobvyklú pozíciu za volantom sme prestali vnímať veľmi rýchlo a vyvýšené umiestnenie prístrojového štítu sa časom ukázalo ako vyložené pozitívum; ovládanie cez dotykový displej nás občas iritovalo, ale napríklad navigácia sa obsluhovala dobre

Spočiatku to ruší natoľko výrazne, že v prakticky všetkých testoch Peugeotu 308 nájdete polohu za volantom v bodovom zozname označenom znamienkom mínus. Ten pocit mám ešte v živej pamäti - a o to viac ma prekvapuje, že asi po šiestich týždňoch pravidelného jazdenia s redakčnou tristoosmičkou som nezvyklosti polohy za volantom úplne prestal vnímať.

Celú dobu som pritom presadal aj do iných áut, od nášho rodinného cez bežné týždenné testy až po novinky na zahraničných prezentáciách.
Naopak som ešte získal návyk na vyvýšený prístrojový štít, ktorý vďaka svojej polohe tak trochu supluje head-up displej, a vo väčšine ostatných áut mi zrazu začala vadiť nutnosť skláňať zrak dolu. Spravodlivo a bez obalu teda priznávam, že nezvyklá pozícia za volantom Peugeotu 308 je jedna z tých vecí, ktoré z pohľadu majiteľa nepredstavujú ani ten najmenší problém.

(Čo ma privádza k zaujímavej vedľajšej úvahe: dokáže sa človek po čase prekalibrovať na akúkoľvek pozíciu za volantom? Trebárs aj na tú vo Ferrari Testarossa - pre mňa s náskokom najpríšernejšiu zo všetkých áut, ktoré som kedy šoféroval? Ak k tomu máte postreh, uvítam, keď ho napíšete do komentárov pod článkom.)

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech – sportovní režim - 2.jpgPeugeot 308 SW 1.2 PureTech – sportovní režim - 1 (1).jpgPeugeot 308 SW 1.2 PureTech – sportovní režim - 3.jpgPeugeot 308 SW 1.2 PureTech – sportovní režim - 5.jpgPeugeot 308 SW 1.2 PureTech – sportovní režim - 4.jpgPeugeot 308 SW spotřeba - 4.jpgPo stlačení tlačidla Sport sa zmení podsvietenie prístrojov na červené; medzi doplnkovými ukazovateľmi sa cykluje rovnako ako medzi štandardnými obrazovkami palubného počítača

Menej jednoznačná je situácia s obráteným otáčkomerom. Prvotná adaptácia prebehla relatívne rýchlo a vo väčšine situácií som odpočítal aktuálne otáčky prirodzene bez vedomého sústredenia. Pri dynamickej jazde náročné na presnosť a načasovanie sa mi ale do poslednej chvíle stávalo, že zrak v rozhodujúcom okamihu vždy najprv zablúdil tam, kde ručičku očakával - takpovediac "východným" smerom. Drobnosť, zvlášť pri aute so samočinnou prevodovkou, ale spomenúť sa musí.

Ani päť mesiacov a mnoho hodín strávených za volantom nestačilo na to, aby som si obľúbil ovládanie zábavných, komfortných a komunikačných funkcií cez dotykový displej. Oceňujem "uprataný" vzhľad palubnej dosky, ale domnievam sa, že cena, ktorú za neho používateľ platí, je v tomto prípade príliš vysoká.

Niekedy ide o principiálne veci - možno nemožnosť rýchleho nastavenia maximálneho chladiaceho výkonu, ku ktorému sa vo väčšine áut s elektronicky riadenou klimatizáciou používa otočenie kolieskom teploty do polohy Low. Viac mi ale vadilo nepremyslené a nevyladené užívateľské rozhranie, napríklad doslova nepoužiteľné vyhľadávanie v zozname kontaktov.

Kto hľadá, nenájde

Nielenže vyhľadávací systém bojuje so slovenskými resp. českými znakmi, ale nedokáže vrátiť relevantné výsledky po napísaní niekoľkých písmen požadovaného mena (vracia náhodne vyzerajúci zoznam, v ktorom požadovaná osoba spravidla chýba) a najmä nepodporuje listovanie výpisom vo výsledkoch vyhľadávania.

Zabudnite na to, že zadáte napríklad len prvé písmeno kontaktu a potom sa k nemu preklikáte šípkou, nejde to. Asi nemusím vysvetľovať, že pomalá a nepresná odozva kapacitného displeja sa v takých chvíľach zdá byť ešte pomalšia a najpresnejšia. Na adresu konštruktérov Peugeotu zaznelo pri mojich pokusoch o telefonovanie nejedno pramálo lichotivé slovo.

Peugeot 308 SW 1.2 e-THP v testu AutoRevue.cz 8.jpgPeugeot 308 SW 1.2 e-THP v testu AutoRevue.cz 14.jpgPeugeot 308 SW 1.2 e-THP v testu AutoRevue.cz 13.jpgPádla automatickej prevodovky fungujú aj v samočinnom režime; prevodovka však funguje precíznejšie a ochotnejšie uzamyká menič, keď presuniete volič do polohy M

Aby som im ale len nekrivdil, niečo vymysleli dobre. Šikovný je napríklad rýchly prístup k zoznamu posledných hovorov dlhším stlačením tlačidla na pravom ramene volantu. (Krátke stlačenie zobrazí zoznam rádiových staníc, čo je tiež príjemné.) Ak teda potrebujete zavolať niekomu, s kým ste hovorili nedávno, alebo vybaviť zmeškaný hovor, je situácia oveľa ružovejšia.

Až na pomalú odozvu pri zadávaní písmen som nikdy nemal žiadny problém ani s používaním navigácie. Zadávanie cieľov je primerane intuitívne, mapa prehľadná a grafické pokyny zobrazované na stredovom displeji v prístrojovom štíte zrozumiteľné.

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech v dlouhodobém testu AutoRevue.cz 131.jpgPeugeot 308 SW 1.2 PureTech v dlouhodobém testu AutoRevue.cz 136.jpgPeugeot 308 SW 1.2 PureTech v dlouhodobém testu AutoRevue.cz 132.jpgPeugeot 308 SW 1.2 PureTech v dlouhodobém testu AutoRevue.cz 135.jpgPeugeot 308 SW 1.2 PureTech v dlouhodobém testu AutoRevue.cz 134.jpgPeugeot 308 SW 1.2 PureTech v dlouhodobém testu AutoRevue.cz 133.jpgS vyberaním roletky sme spočiatku bojovali, ako sme zistili, ako na to - s koncovkou je potrebné najprv trochu pootočiť; postranné priehradky tvorené vyberateľnými bočnicami; podlahu možno zavesiť za okraj dverného otvoru, aby neprekážala

Hladko prebehlo ako prvé spárovanie môjho telefónu, tak následné automatické pripojenie po každom nasadnutí do auta. Nezaznamenal som žiadne problémy s kvalitou hlasu pri telefonovaní ani s audio streamingom hudby cez Bluetooth. A hoci, ako už bolo povedané, palubný systém nevedel vyhľadávať v kontaktoch začínajúcich písmenom so slovenskou diakritikou, aspoň slovenské znaky zobrazoval úplne a správne.

Toto som už niekde počul...

V súvislosti s infotainmetom ešte jeden detail. Spočiatku som ho považoval za milú kuriozitu, ale postupom času som si na neho vypestoval silnú alergiu: preskakovanie rádia. V aute počúvam väčšinou rozhlas a väčšinou verejnoprávne stanice, ktorý vysielajú digitálne. A náš Peugeot 308 vedel digitálny signál prijímať. Lenže nie úplne hladko.

Pravdepodobne v dôsledku nahrávania vyrovnávacej pamäte cache sa každých niekoľko minút stávalo, že zvuk zrazu preskočil asi o desať sekúnd späť. Znovu som tak počul tú istú vetu alebo úryvok piesne ako pred chvíľou. Niekedy boli tieto preskoky sprevádzané aj počuteľnou zmenou hlasitosti a našťastie veľmi zriedkavo, ale predsa len sa stávalo aj to, že zvuk skočil dopredu - takže som o niekoľko viet prišiel.

Keby k tomu dochádzalo raz dvakrát denne, človek by nad tým mávol rukou. Keď ale cestou do práce budete počuť efekt zaseknutej gramoplatne napríklad štvrtýkrát, rýchlo vám začne liezť na nervy. Mne teda začal.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY