vytisknout velikost písma Dlhodobý test Nissan Qashqai dCi 110: Recept na úspech

Kompaktné crossovery sú jednou z najprogresívnejších kategórií automobilového trhu. Preto sme si jeden zadovážili na dlhodobý test - a rovno ten najpredávanejší. Celoeurópsky je Qashqai obchodne najúspešnejším autom svojej triedy a pravidelne sa umiestňuje aj na horných priečkach absolútneho poradia.
Dlhodobý test Nissan Qashqai dCi 110: Recept na úspech
Zoznam kapitol
  1. Dlhodobý test Nissan Qashqai dCi 110
  2. Technické údaje
  3. Fotogaléria

Po Peugeotu 308 SW a Seatu Leon ST Cupra sme v ďalšom dlhodobom teste chceli zmenu. Akokoľvek k sebe mali ďaleko jazdnými výkonmi aj cenou, predsa len to boli kombi nižšej strednej triedy s benzínovým motorom a automatom. Čo napríklad SUV, respektíve crossover? Táto kategória je na vzostupe a nevyzerá to, že by jej popularita mala začať slabnúť.

Nissan Qashqai 187.jpgNissan Qashqai 179.jpgNissan Qashqai 181.jpg
Nissan Qashqai 184.jpgNissan Qashqai 185.jpgNissan Qashqai 180.jpg
Nissan Qashqai je najpredávanejším modelom svojej triedy v Európe; my testujeme variantu dCi 110, ktorú Nissan vyrába s manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies

A keď crossover, tak rovno ten najpredávanejší. Na slovenskom trhu bol Nissan Qashqai v roku 2015 tretí za Škodou Yeti a Daciou Duster, ale celoeurópsky predajom kategórie SUV/crossover suverénne vládne. Dokonca sa ako jediný zástupca svojej triedy presadil medzi desiatkou najpredávanejších modelov za celý rok 2015.

Špecifikácia sa ponúkala sama. Nissan na našom trhu predáva tri zážihové a štyri vznetové motorizácie (resp. kombinácie motora, prevodovky a pohonu), ale po dvoch benzínoch s automatom pre nás bol správnou voľbou diesel s manuálom. Ostatne vznetové motorizácie medzi slovenskými záujemcami o Qashqai vedú. 

Aký to má vlastne objem? 

Nissan v obchodných označeniach udáva približný objem motora. Názvy dCi 110 a dCi 130 znamenajú výkon v konských silách. Z tabuľky technických údajov priamo v cenníku (PDF) sa ale dozviete, že dCi 110 má motor s objemom 1461 cm3 s výkonom 81 kW/110k v 4000 min-1 a krútiacim momentom 260 Nm v 1750-2500 min-1, zatiaľ čo dCi 130 dáva z objemu 1598 cm3 96 kW/130 kv 4000 min-1 a 320 Nm v 1750 min-1. Už z písmen dCi je zrejmé, že motory poskytla druhá strana aliancie Renault-Nissan.

Nissan Qashqai 177.jpgNissan Qashqai 171.jpgNissan Qashqai 173.jpgNa displeji navigácie môžete sledovať svoje ekologické skóre; zobrazenie presných hodnôt tlaku v pneumatikách na displeji palubného počítača naznačuje, že Nissan nespolieha len na údaje z ESC, ale má senzory tlaku

Silnejší prevedenie možno kombinovať buď s automatom Xtronic, alebo so štvorkolkou All Mode 4x4 (oboje dohromady nemožno), ale my máme slabší diesel s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a pohonom predných kolies. Tento variant je zďaleka najžiadanejší. 

Tabuľka technických údajov v cenníku prezradí aj to, že varianty dCi 110 a dCi 130 sa líšia nielen zdvihovým objemom motora a z toho plynúcimi parametrami. Kým tisícšesťstovka jazdí na viacprvkovej zadnej náprave, slabšie prevedenie má vzadu vlečené ramená s torznou priečkou.

Druhý stupeň zo štyroch

Na rozdiel od praxe mnohých iných automobiliek ponúka Nissan všetky motorizácie vo všetkých stupňoch výbavy: Visia, Acenta, N-Connect a Tekna. Náš Qashqai je v stupni Acenta, ktorý sa s motorom dCi 110 predáva za 21 313 eur.

Oproti základnému stupňu Visia obsahuje Acenta navyše predné hmlovky, 17" zliatinové kolesá, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, vyhrievané zrkadlá, volant a hlavicu radiacej páky potiahnuté kožou, dekoračný rámček okolo radiacej páky, zadnú lakťovú opierku s držiakom nápojov, výškovo nastaviteľné predné sedadlá s nastaviteľnou bedrovou opierkou a tiež "kvalitný materiál sedadiel", čo si nedokážeme vysvetliť inak, než že základný stupeň Visia má sedadlá nekvalitné.

Nissan Qashqai 186.jpgNissan Qashqai 182.jpgNissan Qashqai 183.jpg
Výbava Acenta obsahuje okrem iného predné hmlovky alebo zliatinové disky s priemerom 17 palcov s pneumatikami 205/60 R 17 (základná Visia jazdí na 16" kolesách s oceľovými diskmi)

Rádio s CD/MP3, vstupom USB a Bluetooth ponúka už Visia, ale Acenta pridáva navyše dva reproduktory (celkom 6). A v batožinovom priestore je dvojdielna falošná podlaha, ktorej časť môžete použiť ako vertikálnu prepážku.

Testovaný Nissan Qashqai disponuje ešte niekoľkými príplatkovými položkami: perleťovou bielou metalízou, systémom Nissan Connect a sadou Safety Pack.

Nissan Qashqai 176.jpgNissan Qashqai 175.jpgNissan Qashqai 174.jpgSedadlá verzie Acenta sú potiahnuté "kvalitným materiálom"; mäkčená bočnica stredového tunela; vstup USB nájdete v hlbokej schránke pod lakťovou opierkou

Pod názvom Nissanconnect sa skrýva integrovaná navigácia s farebnou dotykovou obrazovkou s uhlopriečkou 7 palcov (178 mm) a zadnou kamerou. Safety Pack je súborom asistenčných systémov na báze kamery (rozpoznávanie značiek, brzdenie pred prekážkou, detekcia vybočenia z pruhu, automatické prepínanie svetiel), doplnených o ultrazvukové senzory vpredu aj vzadu a elektrochromatické vnútorné zrkadlo.

Všetko dohromady by to stálo 23 999 eur, ale vďaka akčnej zľave by ste takto vybavený Nissan Qashqai dCi 110 zaobstarali za 21 699 eur.

Bude 1,5 litra stačiť? 

Nissan Qashqai strávi v našej redakcii približne tri mesiace. To je menej ako pri predchádzajúcich polročných testoch, ale stále dosť na to, aby sme sa na neho mohli pozrieť z inej perspektívy ako pri bežnom týždennom teste.

Samozrejme počítame s meraním dynamiky na letisku aj meraním výkonu na valcovej skúšobni. Určite podnikneme niekoľko dlhších ciest, aby sme vyskúšali pociťovaný komfort po celom dni za volantom. So záujmom budeme sledovať, nakoľko sa reálna spotreba paliva pri bežnom používaní priblíži senzačný udávanej hodnote 3,8 l/100 km v kombinovanom cykle.

Nissan Qashqai 167.jpgNissan Qashqai 168.jpgNissan Qashqai 170.jpg
Zaujímať nás bude nielen reálna dynamika a spotreba, ale aj jazdné vlastnosti na slovenských a českých cestách – motorizácia dCi 110 má vzadu jednoduchšiu nápravu s vlečenými ramenami

Najviac nás ale bude zaujímať všeobecná užívateľská skúsenosť, najmä vo vzťahu k objemu motora. Naozaj je vznetová tisícpäťstovka adekvátnym pohonom pre auto, ktoré má síce pôdorys porovnateľný s bežným hatchbackom, ale kvôli vyššej stavbe aj vyššie jazdné odpory? Pociťovaná dynamika a kultivovanosť sú aspekty, ktoré budeme vnímať najpozornejšie.

Vy nezabudnite, že ak vás v súvislosti s Nissanom Qashqai zaujíma niečo konkrétne, je dlhodobý test ideálnou príležitosťou sa opýtať v komentároch pod článkom. Ak to bude v našich možnostiach, pokúsime sa na konkrétnu otázku konkrétne odpovedať - možno nie priamo v diskusii, ale v niektorom z ďalších pokračovaní tohto dlhodobého testu.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY