vytisknout velikost písma Dlhodobý test Mazda 6 Wagon G192 AT: Meranie výkonu na brzde

Najlepšie hodnoty predviedla Mazda 6 v režime Sport
Dlhodobý test Mazda 6 Wagon G192 AT: Meranie výkonu na brzde

Mazda6 je s nami už dosť dlho na to, aby si jej čerstvý motor "sadol" a mohol sa podrobiť skúške výkonu. Preto sme s našim červeným kombíkom G 192 AT vyrazili do českých Modletíc na valcovú skúšobňu spoločnosti Dieselpower, s ktorou sme spolupracovali už v minulosti.

Pri meraní na valcovej skúšobni nabehne auto poháňanými kolesami na odvalovacie valce, ktoré sú brzdené pomocou retardérov (preto sa valcové skúšobni často hovorí "brzda"). Dieselpower používa elektromagnetické retardéry Telma a má valce opracované z vonkajšej aj vnútornej strany, aby bolo meranie čo najpresnejšie. Zariadenie umožňuje "brzdiť" aj autá s pohonom všetkých kolies, rázvorom až 3250 mm a výkonom maximálne 478 kW.

DSC3570.jpgDSC3573.jpgDSC3580.jpg

To dnes ale určite nevyužijeme. Atmosféricky plnený radový štvorvalec Mazda Skyactiv-G 2,5 l by mal podľa oficiálnych údajov japonského výrobcu dosahovať výkon 141 kW (192 k) v 5700 min-1 a krútiaceho momentu 256 Nm v 3250 min-1. To sú hodnoty v zásade porovnateľné napríklad s preplňovaným motorom 1.8 TSI skupiny VW, hoci ten pochopiteľne dosahuje svojich maxím (132 kW, 250 Nm) v nižšom a širšom spektre otáčok.

Mazda6 bohužiaľ na valcovej skúšobni papierové predpoklady nepotvrdila. Vrchol výkonu nastal už v 5441 min-1, ale nameraných 123 kW je asi o 13 percent menej, než by zodpovedalo oficiálnym údajom. Krútiaci moment vyšiel o niečo lepšie. Jeho špička bola položená ešte o niečo nižšie, než kde by podľa Mazdy byť mala, konkrétne v 3020 min-1, a nameraných 248 Nm zaostáva za udávanú hodnotou len asi o tri percentá.

Technikom Dieselpoweru sa ale nezdal priebeh. V približne 5300 otáčkach momentová krivka poklesne, než za šiestimi tisíckami začne padať definitívne, a zodpovedajúcim spôsobom poklesol aj výkon. Ako by motor niečo pridusilo. Na grafe je to vidieť veľmi dobre.

graf20160915_d2648_m1m3serie_1.verze_-_vyssi_hodnoty.jpg

Pri hľadaní vysvetlenia sme merania zopakovali aj so zapnutým režimom Sport. O tom sme si mysleli, že sa dotýka len samočinnej prevodovky a ovplyvňuje stratégiu radenia aj využívania spojky premostenie meniča, ale až po jeho aktivácii predviedol motor očakávanú špičku. Nárast výkonu pokračoval ešte asi o 350 otáčok ďalej, takmer k hodnote 5800 min-1, a maximum sa zdvihlo na 134 kW. To je stále nižšia hodnota, než sľubuje Mazda, ale už nie o toľko.

Priebeh krútiaceho momentu sa až na "finále" nezmenil. O 0,68 Nm nižšie maximum by sme prirátali skôr neistoty merania než čomu inému, zvlášť keď obe krivky vykazujú takmer dokonalý prekryv. Mimochodom, všimnite si dvoch vecí, v dnešnej dobe už nezvyčajných: prakticky lineárneho nárastu výkonu od cca 1330 otáčok až k maximu; a najmä priebehu krútiaceho momentu. Jeho krivka síce nemá tvar stolovej hory ako u turbomotorov, ale v 1500 min-1 už dosahuje 77% maxima a v rozsahu 2500-5500 (to sú celé tri tisícky otáčok) ponúka najmenej 90 percent maxima. Predstava, že motor bez turba nepremáva alebo že sa musí točiť "domrtva", je teda nepárna. V tomto prípade určite.

Výkon a krútiaci moment sú ale rovnako len proxy ukazovatele jazdnej dynamiky. Tú je vždy najlepšie overiť napriamo. Niekedy nabudúce preto vezmeme našu Mazdu 6 na letisko - a pribalíme si na cestu vBox.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY