vytisknout velikost písma Dlhodobý test Mazda 6 Wagon G192 AT: Meranie výkonu na brzde

Najlepšie hodnoty predviedla Mazda 6 v režime Sport
Dlhodobý test Mazda 6 Wagon G192 AT: Meranie výkonu na brzde

Mazda6 je s nami už dosť dlho na to, aby si jej čerstvý motor "sadol" a mohol sa podrobiť skúške výkonu. Preto sme s našim červeným kombíkom G 192 AT vyrazili do českých Modletíc na valcovú skúšobňu spoločnosti Dieselpower, s ktorou sme spolupracovali už v minulosti.

Pri meraní na valcovej skúšobni nabehne auto poháňanými kolesami na odvalovacie valce, ktoré sú brzdené pomocou retardérov (preto sa valcové skúšobni často hovorí "brzda"). Dieselpower používa elektromagnetické retardéry Telma a má valce opracované z vonkajšej aj vnútornej strany, aby bolo meranie čo najpresnejšie. Zariadenie umožňuje "brzdiť" aj autá s pohonom všetkých kolies, rázvorom až 3250 mm a výkonom maximálne 478 kW.

DSC3570.jpgDSC3573.jpgDSC3580.jpg

To dnes ale určite nevyužijeme. Atmosféricky plnený radový štvorvalec Mazda Skyactiv-G 2,5 l by mal podľa oficiálnych údajov japonského výrobcu dosahovať výkon 141 kW (192 k) v 5700 min-1 a krútiaceho momentu 256 Nm v 3250 min-1. To sú hodnoty v zásade porovnateľné napríklad s preplňovaným motorom 1.8 TSI skupiny VW, hoci ten pochopiteľne dosahuje svojich maxím (132 kW, 250 Nm) v nižšom a širšom spektre otáčok.

Mazda6 bohužiaľ na valcovej skúšobni papierové predpoklady nepotvrdila. Vrchol výkonu nastal už v 5441 min-1, ale nameraných 123 kW je asi o 13 percent menej, než by zodpovedalo oficiálnym údajom. Krútiaci moment vyšiel o niečo lepšie. Jeho špička bola položená ešte o niečo nižšie, než kde by podľa Mazdy byť mala, konkrétne v 3020 min-1, a nameraných 248 Nm zaostáva za udávanú hodnotou len asi o tri percentá.

Technikom Dieselpoweru sa ale nezdal priebeh. V približne 5300 otáčkach momentová krivka poklesne, než za šiestimi tisíckami začne padať definitívne, a zodpovedajúcim spôsobom poklesol aj výkon. Ako by motor niečo pridusilo. Na grafe je to vidieť veľmi dobre.

graf20160915_d2648_m1m3serie_1.verze_-_vyssi_hodnoty.jpg

Pri hľadaní vysvetlenia sme merania zopakovali aj so zapnutým režimom Sport. O tom sme si mysleli, že sa dotýka len samočinnej prevodovky a ovplyvňuje stratégiu radenia aj využívania spojky premostenie meniča, ale až po jeho aktivácii predviedol motor očakávanú špičku. Nárast výkonu pokračoval ešte asi o 350 otáčok ďalej, takmer k hodnote 5800 min-1, a maximum sa zdvihlo na 134 kW. To je stále nižšia hodnota, než sľubuje Mazda, ale už nie o toľko.

Priebeh krútiaceho momentu sa až na "finále" nezmenil. O 0,68 Nm nižšie maximum by sme prirátali skôr neistoty merania než čomu inému, zvlášť keď obe krivky vykazujú takmer dokonalý prekryv. Mimochodom, všimnite si dvoch vecí, v dnešnej dobe už nezvyčajných: prakticky lineárneho nárastu výkonu od cca 1330 otáčok až k maximu; a najmä priebehu krútiaceho momentu. Jeho krivka síce nemá tvar stolovej hory ako u turbomotorov, ale v 1500 min-1 už dosahuje 77% maxima a v rozsahu 2500-5500 (to sú celé tri tisícky otáčok) ponúka najmenej 90 percent maxima. Predstava, že motor bez turba nepremáva alebo že sa musí točiť "domrtva", je teda nepárna. V tomto prípade určite.

Výkon a krútiaci moment sú ale rovnako len proxy ukazovatele jazdnej dynamiky. Tú je vždy najlepšie overiť napriamo. Niekedy nabudúce preto vezmeme našu Mazdu 6 na letisko - a pribalíme si na cestu vBox.

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka
Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva existuje mimo iného v radikálnej úprave značky Bronto. Voz prešiel dokonca aj homologáciou pre Európu. U nás sa predáva ako Niva Extreme Cross. Už len vidieť túto špecialitu v pohybe je zážitok. Niva Extreme Cross prekvapivo používa celkom sériový motor.

10. 11. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY