vytisknout velikost písma Dlhodobý test Mazda 6 Wagon G 192 AT: Na nemeckej diaľnici

S našou Mazdou sme podnikli svižnú cestu do Stuttgartu. Rýchlosť dosahovala 200 km/h, spotreba sa vošla pod 10 l/100 km.
Dlhodobý test Mazda 6 Wagon G 192 AT: Na nemeckej diaľnici

Na nedávnu prezentáciu Porsche 718 v Stuttgarte bolo potrebné dôjsť ešte s trojicov kolegov z iných redakcií autom. Po krátkej konzultácii, čo kto má k dispozícii, bolo jasno. Pôjdeme našou dlhodobo testovanou Mazdou 6, pretože je pre štyroch dospelých dosť priestranná a vo svojej najsilnejšej motorizácii aj patrične svižná. Okrem toho to pre nás bola zaujímavá príležitosť, ako si vozidlo vyskúšať pri expresnom diaľničnom jazdení.

Cesta z Prahy do Stuttgartu snáď ani nemôže byť jednoduchšia. Celkom 480 kilometrov v drvivej väčšine vedie po diaľnici. Za Prahou nabehnete na D5 a navigácia vám ukáže vtipný príkaz "za 430 km odbočte vpravo" .Určité obavy panovali ohľadom spotreby, pretože pomerne veľký atmosférický benzínový motor kombinovaný s klasickým šesťstupňovým automatom nie je teoreticky práve najlepším príkladom najúspornejšej motorizácie pre diaľničné cestovanie. O to viac, že Mazda viezla na palube ešte štyri celkom veľké osoby.

 

Rozoberať klasické diaľničné cestovanie rýchlosťou 130 km/h asi nemá príliš zmysel. Benzínový motor je tichý, podvozok príjemný aj na devätnásťpalcových kolesách a miesta v interiéri je dosť. Zaujímavé to začne byť za Rozvadovom, kde ešte vozidlo dotankujeme.

Štandardný režim je skôr vlažný

Mazda síce nedáva vodičovi na výber niekoľko jazdných režimov, ale vedľa voliča prevodovky nájdete nenápadné tlačidlo Sport, ktoré predovšetkým upraví radenie automatu, ale aj citeľne vyhrotí reakcie na plyn. Cestu do Stuttgartu sme absolvovali v štandardnom nastavení, kedy motor neprejavuje práve veľkú chuť do rýchlostí okolo 200 km/h.

Môže za to hlavne prevodovka. Príliš sa nemá na to, aby podraďovala, a atmosférický štvorvalec sa vám z nejakých troch tisíc otáčok na šestku naozaj príliš rýchlo rozbiehať nebude. Vo finále tak Mazda pôsobila trochu lenivým dojmom. Jasne, akonáhle sa rozbehla na 190 km/h, nebol problém, ale v momente, keď sa do ľavého pruhu zaradilo pomalšie vozidlo a my sme sa museli práve rozbiehať, nebolo to ono. V podobných situáciách si človek hovorí niečo ako "kráľovstvo za diesel" .

 

Vzhľadom k celkom hustej prevádzke a našej snahe využiť čo najviac úsekov s neobmedzenou rýchlosťou sme neskúšali tempomat, ale zato sa k slovu dostal asistent pre jazdu v pruhoch. Ten vie zasahovať do riadenia a aj to tak robí. Potrebuje ale cítiť, že ste volant úplne nepustili. Keď máte položenú ruku na volante príliš zľahka a úplne nehybne, prakticky okamžite sa zobrazí výzva na uchopenie volantu a systém sa vypne.

Prekvapivo pod desať

Na spiatočnej ceste sme vyskúšali športový režim. Pre diaľničné cestovanie nie je úplne optimálny. Ako celkom výstižne konštatoval kolega, "je to fajn, ale až do Prahy pôjdeme na vytočenej trojke." Avšak kombinácia športového nastavenia a manuálneho radenia sa ukázala ako vôbec najlepšia. Motor je oveľa živší a celkovo jazda pôsobí viac dynamicky - tak, ako by ste od motora s výkonom cez 190 koní očakávali.

Za pozornosť stojí aj podvozok, ktorý sa prezentoval vo veľmi dobrom svetle najmä na nemeckej diaľnici za Rozvadovom, kde je rad rýchlych tiahlych zákrut. Mazda 6 nestrácala pokoj ani okolo 190 km/h.

 

Spotreba meraná podľa tankovania do plnej nádrže nakoniec dopadla prekvapivo dobre. Nádrž sme doplnili neďaleko Rozvadova, aby sme znovu tankovali na spiatočnej ceste. Celkom si Mazda povedala po najazdení 480 km o 41,97 l, čo vychádza na priemernú spotrebu 8,8 l/100 km. Jazda to bola síce dynamická, ale väčšinou sme išli skôr okolo 130 km/h, pretože viac okolitú prevádzku nedovolil.

Druhýkrát sme Mazdu dotankovali už v Prahe po prejdení ďalších 390 km. Tentoraz bola nemecká časť trasy veľmi svižná vďaka slabšej prevádzke. Mimochodom, na šestke motor točí 4000 otáčok pri tachometrových 210 km/h. Po dotankovaní nám vyšla spotreba 9,8 l/100 km. Úprimne som čakal väčšie hodnoty.

Mazda 6 nakoniec na nemeckej diaľnici nesklamala. Od vodiča vyžaduje iba trochu predvídavosti. Ak sa vám podarí ísť plynulo bez častého brzdenia a rozbiehania, môžete ísť aj s našou testovanou motorizáciou veľmi rýchlo a nič vám chýbať nebude. Po tejto časti testu je tiež zrejmé, že pri pokojnejšom tempe bude spotreba oproti očakávaniam viac ako prijateľná.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY