vytisknout velikost písma Dlhodobý test Mazda 6 Wagon G 192 AT: Na nemeckej diaľnici

S našou Mazdou sme podnikli svižnú cestu do Stuttgartu. Rýchlosť dosahovala 200 km/h, spotreba sa vošla pod 10 l/100 km.
Dlhodobý test Mazda 6 Wagon G 192 AT: Na nemeckej diaľnici

Na nedávnu prezentáciu Porsche 718 v Stuttgarte bolo potrebné dôjsť ešte s trojicov kolegov z iných redakcií autom. Po krátkej konzultácii, čo kto má k dispozícii, bolo jasno. Pôjdeme našou dlhodobo testovanou Mazdou 6, pretože je pre štyroch dospelých dosť priestranná a vo svojej najsilnejšej motorizácii aj patrične svižná. Okrem toho to pre nás bola zaujímavá príležitosť, ako si vozidlo vyskúšať pri expresnom diaľničnom jazdení.

Cesta z Prahy do Stuttgartu snáď ani nemôže byť jednoduchšia. Celkom 480 kilometrov v drvivej väčšine vedie po diaľnici. Za Prahou nabehnete na D5 a navigácia vám ukáže vtipný príkaz "za 430 km odbočte vpravo" .Určité obavy panovali ohľadom spotreby, pretože pomerne veľký atmosférický benzínový motor kombinovaný s klasickým šesťstupňovým automatom nie je teoreticky práve najlepším príkladom najúspornejšej motorizácie pre diaľničné cestovanie. O to viac, že Mazda viezla na palube ešte štyri celkom veľké osoby.

 

Rozoberať klasické diaľničné cestovanie rýchlosťou 130 km/h asi nemá príliš zmysel. Benzínový motor je tichý, podvozok príjemný aj na devätnásťpalcových kolesách a miesta v interiéri je dosť. Zaujímavé to začne byť za Rozvadovom, kde ešte vozidlo dotankujeme.

Štandardný režim je skôr vlažný

Mazda síce nedáva vodičovi na výber niekoľko jazdných režimov, ale vedľa voliča prevodovky nájdete nenápadné tlačidlo Sport, ktoré predovšetkým upraví radenie automatu, ale aj citeľne vyhrotí reakcie na plyn. Cestu do Stuttgartu sme absolvovali v štandardnom nastavení, kedy motor neprejavuje práve veľkú chuť do rýchlostí okolo 200 km/h.

Môže za to hlavne prevodovka. Príliš sa nemá na to, aby podraďovala, a atmosférický štvorvalec sa vám z nejakých troch tisíc otáčok na šestku naozaj príliš rýchlo rozbiehať nebude. Vo finále tak Mazda pôsobila trochu lenivým dojmom. Jasne, akonáhle sa rozbehla na 190 km/h, nebol problém, ale v momente, keď sa do ľavého pruhu zaradilo pomalšie vozidlo a my sme sa museli práve rozbiehať, nebolo to ono. V podobných situáciách si človek hovorí niečo ako "kráľovstvo za diesel" .

 

Vzhľadom k celkom hustej prevádzke a našej snahe využiť čo najviac úsekov s neobmedzenou rýchlosťou sme neskúšali tempomat, ale zato sa k slovu dostal asistent pre jazdu v pruhoch. Ten vie zasahovať do riadenia a aj to tak robí. Potrebuje ale cítiť, že ste volant úplne nepustili. Keď máte položenú ruku na volante príliš zľahka a úplne nehybne, prakticky okamžite sa zobrazí výzva na uchopenie volantu a systém sa vypne.

Prekvapivo pod desať

Na spiatočnej ceste sme vyskúšali športový režim. Pre diaľničné cestovanie nie je úplne optimálny. Ako celkom výstižne konštatoval kolega, "je to fajn, ale až do Prahy pôjdeme na vytočenej trojke." Avšak kombinácia športového nastavenia a manuálneho radenia sa ukázala ako vôbec najlepšia. Motor je oveľa živší a celkovo jazda pôsobí viac dynamicky - tak, ako by ste od motora s výkonom cez 190 koní očakávali.

Za pozornosť stojí aj podvozok, ktorý sa prezentoval vo veľmi dobrom svetle najmä na nemeckej diaľnici za Rozvadovom, kde je rad rýchlych tiahlych zákrut. Mazda 6 nestrácala pokoj ani okolo 190 km/h.

 

Spotreba meraná podľa tankovania do plnej nádrže nakoniec dopadla prekvapivo dobre. Nádrž sme doplnili neďaleko Rozvadova, aby sme znovu tankovali na spiatočnej ceste. Celkom si Mazda povedala po najazdení 480 km o 41,97 l, čo vychádza na priemernú spotrebu 8,8 l/100 km. Jazda to bola síce dynamická, ale väčšinou sme išli skôr okolo 130 km/h, pretože viac okolitú prevádzku nedovolil.

Druhýkrát sme Mazdu dotankovali už v Prahe po prejdení ďalších 390 km. Tentoraz bola nemecká časť trasy veľmi svižná vďaka slabšej prevádzke. Mimochodom, na šestke motor točí 4000 otáčok pri tachometrových 210 km/h. Po dotankovaní nám vyšla spotreba 9,8 l/100 km. Úprimne som čakal väčšie hodnoty.

Mazda 6 nakoniec na nemeckej diaľnici nesklamala. Od vodiča vyžaduje iba trochu predvídavosti. Ak sa vám podarí ísť plynulo bez častého brzdenia a rozbiehania, môžete ísť aj s našou testovanou motorizáciou veľmi rýchlo a nič vám chýbať nebude. Po tejto časti testu je tiež zrejmé, že pri pokojnejšom tempe bude spotreba oproti očakávaniam viac ako prijateľná.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY