vytisknout velikost písma Dlho očakávaný test: Porsche Macan 2.0T

Nájdu sa mnohí, ktorí odošlú Porsche kvôli štvorvalcovému crossoveru kade ľahšie. Faktom ale je, že toto auto svoj predajný zmysel má a funguje veľmi dobre.
Dlho očakávaný test: Porsche Macan 2.0T

Plusy

  • Na prvý pohľad štvorvalec nespoznáte
  • Dynamika rozhodne neurazí
  • Jazdné vlastnosti sú výborné
  • Skvelé brzdy
  • Komfort na vzduchovom podvozku je dokonalý
  • Stále nesie značku Porsche, a to je pre niektorých zákazníkov vôbec najdôležitejšie

Mínusy

  • Porsche = ujdem všetkým? Na to zabudnite
  • Spotreba rozhodne nie je nízka
  • Má to byť najlacnejšia verzia, ale rozhodne nie je lacná
  • Na rodokmeň použitého motora sa radšej nepozerajte

Opakujte po nás: Štvorvalcový malý crossover značky Porsche. Štvorvalcový malý crossover značky Porsche. Štvorvalcový malý crossover značky Porsche... Ako vám to znie? Úprimne, neznie to zďaleka tak pekne, ako keď sa povie Porsche 911 GT3, ale aj malý štvorvalcový crossover, ktorý sa pred časom na pár dní zastavil v našej redakcii, je dnešnou realitou značky skôr výhradne zameraný na športové autá.

Niektorí z vás majú určite jasno vopred: Cayenne ste so škrípaním zubov nakoniec vzali na milosť. Aj tie diesely ste s najväčším premáhaním prehrýzli, aspoň to boli šesťvalce. Ale malý crossover osadený dvojlitrovým štvorvalcovým motorom, ešte navyše príbuzný tomu v Octavii? To už v Porsche naozaj prehnali. Základný Macan je jednoducho krám, sprenevera tradíciám značky a vôbec celé je to zle. Ak zastávate rovnaký názor, ďalej čítať nemusíte.

DSC1968.jpg

Svojim spôsobom máte vlastne pravdu. Lenže ako to už na svete chodí, nič nie je čiernobiele. Či sa vám to páči, alebo nie, štvorvalcový Macan svoje miesto v ponuke má. O tom vôbec nepochybujte. Každý vrátane Porsche sleduje najmä predajné čísla, nie internetové diskusie. Kvôli tomu vznikol Cayenne, dieselová Panamera aj základná verzia crossoveru Macan. Môžeme si byť istí tým, že mnohým zákazníkom je úplne jedno, čo sa ukrýva pod kapotou, hlavne že je na tej kapote znak Porsche. Presne na tých štvorvalcových Macan mieri. Takže emócie bokom, aké toto auto objektívne je?

Vyzerá dobre a to sa počíta

Fráza "základný Macan" môže podvedome vzbudzovať dojem niečoho na spôsob Fabie Junior, ale to tu samozrejme neplatí. Navyše testované auto nie je tak celkom základné. Síce má najdostupnejší motor v ponuke, lenže zároveň dostalo príplatky za zhruba 15-tisíc eur. Tie okrem iného zahŕňajú tri na pohľad dôležité detaily. Reč je o športovom výfuku s dvoma dvojitými koncovkami, diskoch s veľkosťou 21 palcov a diódových svetlometoch.

Porsche označuje základnú motorizáciu jednoducho ako Macan. Že vzadu nie je napísané Macan S, toho si ťažko niekto všimne (testovaný exemplár dorazil bez označenia, vzadu mal iba nápis Porsche). Takže na pohľad "lacný" pôvod tohto Porsche nič neprezrádza. Mimochodom, keď som pred rokmi testoval Macan prvýkrát, tiež išlo o čierny exemplár, ktorý tiež dostal dvojité koncovky a 21" kolesá. Na prvý pohľad vyzeral úplne rovnako, lenže to bolo vrcholné Turbo.

DSC1973.jpg

Macan ako taký navyše vyzerá naozaj dobre a to niektorým zákazníkom (a zákazníčkam) bude stačiť. Tým skôr, keď vnútri nájdu pekne spracovaný svetlý interiér, dokonale tvarované sedačky a športový volant so znakom Porsche. Na Instagrame predsa nikto nespozná, že to nie je Turbo.

Ako to jazdí?

To je bezpochyby zaujímavá otázka, ktorá má ale prekvapivo jednoduchú odpoveď. Základné Porsche Macan osadené koncernovým dvojlitrom radu EA888 príbuzným s tým, čo používa Octavia (zhodný je objem, vŕtanie, zdvih aj kompresný pomer, ale nejde o úplne identické jednotky), ide veľmi príjemne, hoci výbušnosť šesťvalcov sa logicky nekoná. Až nezdravo často na ceste stretnete autá, ktorým stačiť nebudete. Porsche rovná sa najrýchlejšie auto v prevádzke, to tu skrátka neplatí. Lenže... Z toho ešte stále nevyplýva, že by bol základný Macan pomalý. Ako dôkaz môže poslúžiť tabuľka nameranej dynamiky:

Namerané hodnoty Porsche Macan
ZRÝCHLENIE Z MIESTA
0-50 km/h (s) 2,4
0-100 km/h (s) 6,9
0-130 km/h (s) 11,2
0-150 km/h (s) 15,2
ZRÝCHLENIE PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,1
50-70 km/h (s) 1,5
80-120 km/h (s) 4,8
130-150 km/h (s) 4,0

Parametre 185 kW (252 k) a 370 Nm zaručujú solídne zrýchlenie. Akcelerácia z nuly na 100 km/h za 6,9 s pravoverných fanúšikov zrejme nenadchne, tých ostatných však neurazí. Oficiálny údaj je lepší o dve desatiny sekundy, my ale tradične meriame testované autá s dvoma urastenými pasažiermi na palube. Motor môžete dotočiť až k siedmim tisícom. Nedá sa ale povedať, že by ste sa v najvyšších otáčkach dočkali zásadného finále, ktoré by vás vzalo za srdce. Základný Macan je jednoducho celkom rýchly malý crossover. Nič viac, nič menej. Osobne som toho názoru, že ide minimálne po stránke dynamiky o vcelku dôstojného nositeľa titulu "cena od".

DSC1989.jpgDSC1992.jpg

DSC1999.jpgDSC2003.jpg

Pri bežnom cestovaní na nákupy (ale napríklad aj na dlhšie trasy) sa negatíva hľadajú zle. Štvorvalec je úplne tichý a pokojný. Do interiéru sa nedostáva prakticky nič a vďaka tomu pôsobí najdostupnejší Macan veľmi komfortne, čo v našom prípade podčiarklo vynikajúce príplatkové vzduchové odpruženie. Sedemstupňový dvojspojkový automat si vie veľmi dobre poradiť ako s pokojnou jazdou, tak aj s nešetrným športovým zaobchádzaním.

Podvozok je skvelý

Keď Macan prvýkrát vstúpil na trh, označil som ho za najlepšie jazdiace SUV. Odvtedy síce už nejaký ten rok uplynul a medzitým uzreli svetlo sveta autá typu Jaguaru F-Pace alebo Alfy Romeo Stelvio, Macan napriek tomu stále patrí minimálne na špičku. Dobrou správou je fakt, že na tejto skutočnosti prítomnosť celkom malého štvorvalca pod celkom veľkú kapotou nič nemení.

Možno je to práve naopak, pretože štvorvalcový Macan pôsobí s veľmi "ľahkou nohou". Na zmeny smeru reaguje okamžite, po nedotáčavosti nie je ani pamiatky. Svoj podiel na tom má stále hnaná zadná náprava a v našom prípade aj široké pneumatiky. V každej zákrute bez problému spoznáte, že sa toto auto dokáže vysporiadať s podstatne výkonnejšími motormi. Ukážkový príklad auta, ktorého podvozok je "rýchlejší" ako motor.

Osobitnú pochvalu si zaslúžia brzdy. Pri autách, kde to má zmysel, meriame v rámci testu aj dĺžku brzdnej dráhy. Porsche Macan obstálo v tejto skúške na jednotku z hviezdičkou. Namerané čísla nájdete opäť v tabuľke. Testovaný Macan brzdil o trochu horšie ako nedávno meraný Boxster S, čo ale zároveň znamená, že sa na brzdách vyrovnal podstatne ľahšiu Alfu Romeo 4C Spider. Plná decelerácia z rýchlosti 100 km/h bola dokonca pri Macane nepatrne lepšia (33,2 vs. 33,56 m).

Namerané hodnoty Porsche Macan
50-0 km/h (s) 1,4
50-0 km/h (m) 8,4
100-0 km/h (s) 2,6
100-0 km/h (m) 33,2
130-0 km/h (s) 3,3
130-0 km/h (m) 56,5
150-0 km/h (s) 3,8
150-0 km/h (m) 75,6
ODCHÝLKA RÝCHLOMERU
50 km/h 48,0
90 km/h 86,6
130 km/h 126,0

Ak je tu nejaká skutočná nevýhoda, potom ide o spotrebu. Rozumné cestovanie prinesie hodnoty snáď aj pod hranicou desiatich litrov, akonáhle len trochu zrýchlite, razom budete na dvanástich. Pri naozaj športovej jazde sa základný Macan vôbec nehanbí a vie si povedať pokojne o 20 l/100 km (rovnako ako jeho šesťvalcoví súrodenci). Aj keď ide o najdostupnejší variant s najmenším motorom, stále je to SUV a stále má jeho hmotnosť celkom blízko k dvom tonám.

Základný neznamená lacný

Slovo "základný" by snáď mohlo pôsobiť ako synonymum slova "lacný", lenže ako sme už naznačili, je to relatívne. Bez príplatkov kúpite štvorvalcový Macan za 60-tisíc eur vrátane DPH. Pre porovnanie, šesťvalcový Macan S vyjde na 66-tisíc eur. To samo o sebe nie je nič lacného, ​​testované auto ale dostal ešte veľa príplatkovej výbavy. Iba použité 21" kolesá stoja skoro 3-tisíc, ďalším veľkým príplatkom je vzduchový podvozok za 2 tisícky alebo diódové svetlá s podobnou cenovkou. Keď všetky príplatky sčítame, vyjde nám suma zhruba 80-tisíc eur.

DSC2033.jpg

Stopercentne sa nájdu mnohí, ktorí odošlú Porsche kvôli štvorvalcovému crossoveru do patričných medzí už v momente, keď z diaľky zazrú v tabuľkách technických údajov objem 1984 cm3. Faktom ale je, že toto auto svoj predajný zmysel má a hlavne že funguje veľmi dobre.

Iste, nepôjdete s ním 200 km/h s prehľadom v každom väčšom diaľničnom stúpaní, nebudete najrýchlejší na ceste a nebudete sa môcť chváliť armádou koní pod kapotou, lenže stále sa pekne odveziete, nebudete pomalí a hlavne budete mať crossover značky Porsche. A to sa v určitých kruhoch počíta viac než čokoľvek iného. Takým zákazníkom štvorvalec určite stačí.

Cena testovaného auta: 60 399 eur
Cena testovaného auta vrátane príplatkov: 79 980 eur

Technické údaje Porsche Macan
MOTOR
Konštrukcia: zážihový radový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva, uložený vpredu pozdĺžne
Plnenie: preplňovanie výfukovým turbodúchadlom
Zdvihový objem valcov (cm3): 1984
Ventilový rozvod: DOHC
Vrtanie x zdvih (mm): 82,5 x 92,8
Najvyšší výkon (kW/min-1) 185/5000-6800
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 370/1600-4500
Kompresný pomer: 9,6
Prevodovka: sedemstupňová dvojspojková, s usporiadanými spojkami v olejovej vani a dvojhmotovým zotrvačníkom
Pohon: pohon všetkých kolies s medzinápravovou spojkou
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-100 km/h (s): 6,7
Najvyššia rýchlosť (km/h): 229
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 8,6/6,6/7,4
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4697
Šírka (mm): 1923
Výška (mm): 1624
Rázvor náprav (mm): 2807
Polomer otáčania (m): 5,9
Prevádzková hmotnosť bez vodiča (kg): 1770
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 2445
Objem batožinového priestoru (l): 500/1500
Objem palivovej nádrže (l): 65
PODVOZOK A PNEUMATIKY
Podvozek vpredu: dvojité priečne ramená
Zavesenie vzadu: viacprvkové zavesenie
Riadenie: hrebeňové s elektromechanickým posilňovačom
Pneumatiky vpredu: 265/40 R21
Pneumatiky vzadu: 295/35 R21
Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY