vytisknout velikost písma Dieselové motory za zenitom, na vine sú plánované emisné limity

Európa je mekkou vznetových motorov, avšak je možné, že ich rozmach pomaly končí...
Dieselové motory za zenitom, na vine sú plánované emisné limity

Posledné dve dekády boli dobou búrlivého rozvoja vznetových motorov a Európa sa stala žiarivým príkladom raketového nárastu ich popularity. Na niektorých európskych trhoch v súčasnosti patrí automobilom so vznetovými motormi v predajoch aj nadpolovičné podiely, avšak nič netrvá večne. Prechod na budúcu emisnú normu Euro VII pre diesely bude znamenať problém.

V nových európskych emisných limitoch pre spaľovacie motory osobných automobilov sa totiž počíta s razantným rastom nárokov na redukciu oxidov dusíka (NOx) a pevných častíc vo výfukových plynoch. Kým často až smiešne machinácie s oxidmi uhlíka (COx) hrali do kariet práve dieselom, toto by pre nich mohol byť skutočný problém. Cena nafty ako druhotnej suroviny pri výrobe benzínu zrejme v dohľadnej dobe porastie s tým, ako sa budú aj naďalej redukovať kapacity európskych rafinérií.

Navyše zážihové motory urobili v posledných rokoch na poli zvyšovania efektívnosti a znižovanie spotreby a emisií sledovaných látok významné pokroky. Vďaka tomu sa medzera medzi spotrebou zážihových a vznetových motorov postupne zmenšuje (obzvlášť v bežných podmienkach pokojnej prevádzky), benzínové agregáty navyše stále ponúkajú známe prednosti v podobe pokojného chodu a širšieho spektra využiteľných otáčok.

Joe Bakaj, šéf európskeho Fordu pre vývoj, v nedávnom rozhovore pre britský magazín Autocar okrem toho poznamenal, že adaptovať zážihové motory na pripravované a náročnejšie emisné normy bude výrazne lacnejšie ako pri motoroch vznetových.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY