vytisknout velikost písma Dieselové motory za zenitom, na vine sú plánované emisné limity

Európa je mekkou vznetových motorov, avšak je možné, že ich rozmach pomaly končí...
Dieselové motory za zenitom, na vine sú plánované emisné limity

Posledné dve dekády boli dobou búrlivého rozvoja vznetových motorov a Európa sa stala žiarivým príkladom raketového nárastu ich popularity. Na niektorých európskych trhoch v súčasnosti patrí automobilom so vznetovými motormi v predajoch aj nadpolovičné podiely, avšak nič netrvá večne. Prechod na budúcu emisnú normu Euro VII pre diesely bude znamenať problém.

V nových európskych emisných limitoch pre spaľovacie motory osobných automobilov sa totiž počíta s razantným rastom nárokov na redukciu oxidov dusíka (NOx) a pevných častíc vo výfukových plynoch. Kým často až smiešne machinácie s oxidmi uhlíka (COx) hrali do kariet práve dieselom, toto by pre nich mohol byť skutočný problém. Cena nafty ako druhotnej suroviny pri výrobe benzínu zrejme v dohľadnej dobe porastie s tým, ako sa budú aj naďalej redukovať kapacity európskych rafinérií.

Navyše zážihové motory urobili v posledných rokoch na poli zvyšovania efektívnosti a znižovanie spotreby a emisií sledovaných látok významné pokroky. Vďaka tomu sa medzera medzi spotrebou zážihových a vznetových motorov postupne zmenšuje (obzvlášť v bežných podmienkach pokojnej prevádzky), benzínové agregáty navyše stále ponúkajú známe prednosti v podobe pokojného chodu a širšieho spektra využiteľných otáčok.

Joe Bakaj, šéf európskeho Fordu pre vývoj, v nedávnom rozhovore pre britský magazín Autocar okrem toho poznamenal, že adaptovať zážihové motory na pripravované a náročnejšie emisné normy bude výrazne lacnejšie ako pri motoroch vznetových.

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: BMW Z4 je skvelá hračka na leto. A čoskoro nebude

Test jazdenky: BMW Z4 je skvelá hračka na leto. A čoskoro nebude

Takéto jednoduché a charakterné BMW už nebudú, takže ak máte niečo okolo 10-tisíc eur na roadster a Mazda MX-5 je na vás moc slabá, asi nemáte čo riešiť.

17. 5. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz G 350 d Professional: Profík pre vyvolených

Test Mercedes-Benz G 350 d Professional: Profík pre vyvolených

Záujemcovia o lacnejšiu alternatívu skôr automaticky volili Defender, lenže ten už si dnes nekúpite. Okrem Jeepu Wrangler je tak Professional posledným zástupcom svojho druhu.

16. 5. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY