vytisknout velikost písma Dieselové motory za zenitom, na vine sú plánované emisné limity

Európa je mekkou vznetových motorov, avšak je možné, že ich rozmach pomaly končí...
Dieselové motory za zenitom, na vine sú plánované emisné limity

Posledné dve dekády boli dobou búrlivého rozvoja vznetových motorov a Európa sa stala žiarivým príkladom raketového nárastu ich popularity. Na niektorých európskych trhoch v súčasnosti patrí automobilom so vznetovými motormi v predajoch aj nadpolovičné podiely, avšak nič netrvá večne. Prechod na budúcu emisnú normu Euro VII pre diesely bude znamenať problém.

V nových európskych emisných limitoch pre spaľovacie motory osobných automobilov sa totiž počíta s razantným rastom nárokov na redukciu oxidov dusíka (NOx) a pevných častíc vo výfukových plynoch. Kým často až smiešne machinácie s oxidmi uhlíka (COx) hrali do kariet práve dieselom, toto by pre nich mohol byť skutočný problém. Cena nafty ako druhotnej suroviny pri výrobe benzínu zrejme v dohľadnej dobe porastie s tým, ako sa budú aj naďalej redukovať kapacity európskych rafinérií.

Navyše zážihové motory urobili v posledných rokoch na poli zvyšovania efektívnosti a znižovanie spotreby a emisií sledovaných látok významné pokroky. Vďaka tomu sa medzera medzi spotrebou zážihových a vznetových motorov postupne zmenšuje (obzvlášť v bežných podmienkach pokojnej prevádzky), benzínové agregáty navyše stále ponúkajú známe prednosti v podobe pokojného chodu a širšieho spektra využiteľných otáčok.

Joe Bakaj, šéf európskeho Fordu pre vývoj, v nedávnom rozhovore pre britský magazín Autocar okrem toho poznamenal, že adaptovať zážihové motory na pripravované a náročnejšie emisné normy bude výrazne lacnejšie ako pri motoroch vznetových.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY