vytisknout velikost písma Dieselové motory za zenitom, na vine sú plánované emisné limity

Európa je mekkou vznetových motorov, avšak je možné, že ich rozmach pomaly končí...
Dieselové motory za zenitom, na vine sú plánované emisné limity

Posledné dve dekády boli dobou búrlivého rozvoja vznetových motorov a Európa sa stala žiarivým príkladom raketového nárastu ich popularity. Na niektorých európskych trhoch v súčasnosti patrí automobilom so vznetovými motormi v predajoch aj nadpolovičné podiely, avšak nič netrvá večne. Prechod na budúcu emisnú normu Euro VII pre diesely bude znamenať problém.

V nových európskych emisných limitoch pre spaľovacie motory osobných automobilov sa totiž počíta s razantným rastom nárokov na redukciu oxidov dusíka (NOx) a pevných častíc vo výfukových plynoch. Kým často až smiešne machinácie s oxidmi uhlíka (COx) hrali do kariet práve dieselom, toto by pre nich mohol byť skutočný problém. Cena nafty ako druhotnej suroviny pri výrobe benzínu zrejme v dohľadnej dobe porastie s tým, ako sa budú aj naďalej redukovať kapacity európskych rafinérií.

Navyše zážihové motory urobili v posledných rokoch na poli zvyšovania efektívnosti a znižovanie spotreby a emisií sledovaných látok významné pokroky. Vďaka tomu sa medzera medzi spotrebou zážihových a vznetových motorov postupne zmenšuje (obzvlášť v bežných podmienkach pokojnej prevádzky), benzínové agregáty navyše stále ponúkajú známe prednosti v podobe pokojného chodu a širšieho spektra využiteľných otáčok.

Joe Bakaj, šéf európskeho Fordu pre vývoj, v nedávnom rozhovore pre britský magazín Autocar okrem toho poznamenal, že adaptovať zážihové motory na pripravované a náročnejšie emisné normy bude výrazne lacnejšie ako pri motoroch vznetových.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

včera | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY