vytisknout velikost písma Dieselové motory za zenitom, na vine sú plánované emisné limity

Európa je mekkou vznetových motorov, avšak je možné, že ich rozmach pomaly končí...
Dieselové motory za zenitom, na vine sú plánované emisné limity

Posledné dve dekády boli dobou búrlivého rozvoja vznetových motorov a Európa sa stala žiarivým príkladom raketového nárastu ich popularity. Na niektorých európskych trhoch v súčasnosti patrí automobilom so vznetovými motormi v predajoch aj nadpolovičné podiely, avšak nič netrvá večne. Prechod na budúcu emisnú normu Euro VII pre diesely bude znamenať problém.

V nových európskych emisných limitoch pre spaľovacie motory osobných automobilov sa totiž počíta s razantným rastom nárokov na redukciu oxidov dusíka (NOx) a pevných častíc vo výfukových plynoch. Kým často až smiešne machinácie s oxidmi uhlíka (COx) hrali do kariet práve dieselom, toto by pre nich mohol byť skutočný problém. Cena nafty ako druhotnej suroviny pri výrobe benzínu zrejme v dohľadnej dobe porastie s tým, ako sa budú aj naďalej redukovať kapacity európskych rafinérií.

Navyše zážihové motory urobili v posledných rokoch na poli zvyšovania efektívnosti a znižovanie spotreby a emisií sledovaných látok významné pokroky. Vďaka tomu sa medzera medzi spotrebou zážihových a vznetových motorov postupne zmenšuje (obzvlášť v bežných podmienkach pokojnej prevádzky), benzínové agregáty navyše stále ponúkajú známe prednosti v podobe pokojného chodu a širšieho spektra využiteľných otáčok.

Joe Bakaj, šéf európskeho Fordu pre vývoj, v nedávnom rozhovore pre britský magazín Autocar okrem toho poznamenal, že adaptovať zážihové motory na pripravované a náročnejšie emisné normy bude výrazne lacnejšie ako pri motoroch vznetových.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

včera | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY