vytisknout velikost písma Dieselgate: Týka sa aj vášho motora? A čo s tým máte robiť?

Kvôli množiacim sa nejasnostiam ohľadne aféry koncernu Volkswagen prinášame na jednom mieste odpovede na najčastejšie otázky, ktoré sa týkajú vlastníctva a prevádzkovania dotknutých áut.
Dieselgate: Týka sa aj vášho motora? A čo s tým máte robiť?

Kauza Dieselgate sa nedotýka len automobilky, ale samozrejme aj majiteľov áut. Celkom ich bolo vyrobených 11 miliónov a je celkom možné, že práve vy máte doma koncernové auto s jednotkou TDI, ktorá má v sebe zabudovaný softvér pre "obchádzanie" emisných noriem.

1. V čom je podstata Dieselgate?

Popis toho, čo presne Volkswagen urobil a ako na to americké úrady prišli, nájdete v našom staršom článku:

Biznis | Krimi | Zaujímavosti | Palivo | Volkswagen

Aféra TDI: Ako vlastne Volkswagen obišiel metodiku merania emisií

2. Týka sa Dieselgate aj môjho auta?

Falošný softvér motorov TDI sa podľa Volkswagenu nachádza vo všetkých motoroch generácie EA 189 plniacich normu Euro 5. Sú to motory so vstrekovaním common-rail a filtrom pevných častíc, nemajú však selektívnu katalytickú redukciu SCR čiže vstrekovanie močoviny AdBlue.

Podľa Volkswagenu (a ďalších koncernových automobiliek) sú novo predávané vozidlá podľa normy Euro 6 už vybavené systémom SCR a poháňané jednotkami novej konštrukčnej rady, ktorých sa problém netýka.

Tajný softvér tak mali mať motory 1.2 TDI CR, 1.6 TDI CR a 2.0 TDI CR naprieč celým koncernom v autách modelových rokov 2009 až 2014. Zjednodušene môžeme konštatovať, že každé auto s naftovým motorom EA 189 plniace Euro 5 má upravený software.

3. Ako zistím, či mám v aute motor z rady EA 189?

Napríklad podľa výrobného kódu motora.V prípade koncernu VW sa jedná o troj- alebo štvorpísmenové označenie, ktoré nájdete okrem iného na štítku v servisnej knižke. Ak máme úplné informácie, malo by ísť o motory 1.2 TDI s kódom CFWA, 1.6 TDI s kódmi Caya, CAYE, CAYB, CAYD, Cayce a CRKB a 2.0 TDI s kódmi CBCD, CAGC, CAGB, CFHC, CBEA, CBAB, CFFB, CBDB, CJAA, ČAGA, CRBC, CBBB, CFGB, Cega, Caha, CGLC a CFCA.

4. Môžem s autom jazdiť alebo ho predať?

Vaše auto je bezpečné a môžete s ním normálne jazdiť, potvrdilo to aj ministerstvo dopravy. Sofware pre riadenie emisií nemá vplyv na bezpečnosť alebo výkon v reálnej prevádzke, v prípade VW išlo o špeciálnu mapu riadenia motora pre prípad merania na skúšobni v laboratóriu.

S autom teda možno nakladať ako obvykle. Pokojne ho môžete legálne predať, na vás sa žiadne povinnosti ani obmedzenia nevzťahujú, ani na ďalšieho majiteľa.

Ono sa totiž ešte vlastne ani nevie, o koľko (a či vôbec) sú emisie NOx dotknutých motorov TDI horšie podľa európskeho meracieho cyklu. Americké normy sú prísnejšie, podľa normy Euro V mohol vznetový motor vypúšťať 0,18 g/km NOx, podľa Euro VI je to 0,08 g/km NOx. Americká norma Tier 2 dovoľuje len 0,06 g/km NOx. Motory Volkswagenu u nás (v Európe) prešli normovaným meracím cyklom a sú teda legálne.

5. Bude zvolávacia akcia povinná?

Automobilky koncernu VW plánujú zvolávaciu akciu. Technické riešenia a opatrenia chce Volkswagen predstaviť úradom v októbri. Všetky koncernové značky, ktorých sa to týka, sprevádzkuje národné internetové stránky, na ktorých budú môcť zákazníci priebežne sledovať aktuálny stav vývoja celej záležitosti.

V servise sa prehrá softvér riadiacej jednotky motora. Čo presne sa bude modifikovať, nie je v tento okamih známe. Odhadujeme, že prehranie riadiacej jednotky len vymaže špeciálnu mapu riadenia motora, ktorá pozná, že auto práve prechádza homologizačnou skúškou v skúšobni, a upraví podľa toho jeho emisnú charakteristiku.

Vašou povinnosťou nie je sa do servisu dostaviť, pretože nejde o bezpečnosť. Napriek tomu odporúčame pozvanie vyslyšať - už kvôli tomu, že keď príde čas na predaj vášho auta, kupujúci väčšinou rád vidí, že auto riadne absolvovalo všetky servisné opatrenia, ktoré výrobca zaviedol.

6. Bude ma to niečo stáť?

Úprava v rámci zvolávacej akcie bude určite bezplatná.

7. Bude teraza auto jazdiť horšie?

Ak pôjdete do servisu, keď vás k tomu automobilka vyzve, nečakajte zhoršenie jazdných vlastností alebo výkonov, prípadne spotreby. Možno predpokladať, že servisný zásah len vymaže jednu z máp riadenia motora, ktorá pozná "jazdu" v skúšobni a v reálnej prevádzke sa nikdy neuplatní.

Vaše auto bude s najväčšou pravdepodobnosťou jazdiť stále rovnako, bude rovnako dymiť a bude mať rovnaké reálne emisie a spotrebu.

8. Prejdem na STK?

Obavy z toho, že neprejdete cez STK a EK, nie sú na mieste. Tam sa zloženie emisií podľa normy Euro nezisťuje, technici v prípade vznetových motorov vlastne kontrolujú len dymivosť. Ak nemáte dodatočne vypitvaný filter DPF alebo zaslepený EGR ventil, nemáte sa čoho báť.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY