vytisknout velikost písma Dieselgate: Bosch varoval VW pred podvádzaním s emisiami už v roku 2007

Dieselgate: Bosch varoval VW pred podvádzaním s emisiami už v roku 2007

Celá aféra Dieselgate ohľadom podvádzania emisných skúšok vznetových motorov TDI koncernu Volkswagen začala už niekedy v roku 2005 a minimálne od roku 2007 musel Volkswagen (alebo aspoň niekto z VW) o prípadných problémoch vedieť, ako píše magazín Car and Driver.

Falošný softvér, ktorý prepne auto do iného režimu pri vykonávaní testov, vyvinula na objednávku spoločnosť Bosch. Tá sa ale domnievala, že ho Volkswagen použije iba pri testovaní a vývoji, nie v produkčných autách. Už v roku 2007 totiž Bosch koncern varoval, že prípadné použitie týchto riadiacich jednotiek by bolo v produkčných autách nelegálne.

Bosch dodal do VW riadiacej jednotky, vstrekovanie a systémy riadenia emisií, ale ako dodávateľ uvádza, išlo o špecifikáciu plne podľa požiadaviek automobilky. Je aj na nej, aby potom taký systém upravila a odladila pre použitie v produkčných autách. Navyše mali prvé správy o podvádzaní pri meraní emisií prísť priamo od ľudí z vývoja Volkswagenu v roku 2011.

Vznetový motor pre trh v USA začal Volkswagen vyvíjať v roku 2005 a už vtedy si inžinieri automobilky uvedomovali, že je potrebný systém AdBlue, aby motory vyhoveli prísnym emisným normám. Lenže jeden systém by stál 335 dolárov na auto a to bolo zrejme pre finančné oddelenie Volkswagenu veľa. Automobilka tak pravdepodobne cielene pustila do výroby motor s upravenou riadiacou jednotkou, pretože išlo o lacnejšie riešenie.

Ešte pripomenieme, že Volkswagenu hrozí len v USA gigantická pokuta 18 miliárd dolárov, pretože podľa nových amerických zákonov sa dáva za každé predané auto s vadou pokuta až 37 500 dolárov. Koncern v USA predal zhruba 482 000 naftových áut s upravenými riadiacimi jednotkami, celosvetovo sa potom problém týka až 11 miliónov vozidiel.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY