vytisknout velikost písma Diaľničné radary? Francúzsko ukazuje, že môže byť horšie. Chce limit 90 km/h

Diaľničné radary? Francúzsko ukazuje, že môže byť horšie. Chce limit 90 km/h

Pohľad na cestnú prevádzku môže byť naozaj veľmi odlišný. Zatiaľ čo v Nemecku alebo v Austrálii prevádzkujú niektoré diaľnice bez rýchlostných limitov, u nás je potreba nasadiť na najbezpečnejšie komunikácie radary. Ale nezúfajte, Francúzsko ukazuje, že môže byť ešte horšie. Tamojšia ministerka životného prostredia Ségolène Royal chce znížiť rýchlosť na diaľniciach zo 120-130 km/h na 90 km/h.

Podnet tomuto nápadu dal v júli starosta mesta Valence Nicolas Daragon, podľa ktorého môže diaľnica A7 za prílišné znečistenie ovzdušia, a preto navrhuje znížiť rýchlosť okolo mesta na 90 km/h.

Francúzska ministerka životného prostredia mu vyšla v ústrety s tým, že chce zaviesť toto zníženie čo najrýchlejšie. Ségolène Royal chce všeobecne umožniť starostom miest ležiacich v blízkosti diaľnic, aby mohli na daných úsekoch obmedziť rýchlosť na 90 km/h. Týkať by sa to malo zhruba pätnástich prípadov.

Dôvodom samozrejme nie je nič iné ako ekológia. Pani ministerka sa domnieva, že zníženie maximálnej povolenej rýchlosti prinesie výrazné zníženie znečistenia. Odporcovia ale namietajú, že práve napríklad vo Valence sa podieľa diaľničná prevádzka na znečistení mesta len minimálne, a aj keď by to nejaké drobné zlepšenie priniesť mohlo, rozhodne sa tým nevyrieši hlavný problém.

Patrí sa pripomenúť, že Francúzsko si na podobné ekologické pokusy potrpí a už sa tiež ukázalo, že vie byť v tomto smere veľmi "úspešné". Veľkou podporou áut s nízkymi emisiami CO2 sa napríklad podarilo docieliť to, že sa podiel dieselov vo Francúzsku dostal na 80%. Lenže rovnako ako v Londýne sa aj tu ukázalo, že to bola chyba a Francúzsko sa rozhodlo svoj prístup zmeniť. Odrazu sú naftové autá nežiaduce.

K znižovaniu rýchlosti na diaľniciach v okolí miest pristúpilo aj Rakúsko, ktoré upravuje limit podľa počasia alebo práve podľa znečistenia. 

Test na pondelok: Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Toto je skrátka dobrý automobil. Nie je najrýchlejší v triede, nie je ani najpriestrannejší, alebo najmodernejší. Lenže akonáhle s ním vezmete pár zákrut, zistíte, že v sebe naozaj má čosi príťažlivého.

17. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test Fiat Tipo: obyčajné auto pre obyčajné cestovanie

Fiat Tipo

Prvý Fiat Tipo sa stal európskym autom roka 1989, čo sa pri tomto vydaní rozhodne konať nemohlo. Nové Tipo je obyčajný hatchback/kombi pre obyčajné cestovanie. Nič viac, nič menej.

11. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test Lada Niva Urban: Z lesa do mesta ľahko a rýchlo

Lada Niva Urban

Poznáte všetky moderné malé SUV, však? To sa vezme normálny hatchback, pridá sa pár plastov a razom môžete vyraziť snáď aj trochu do lesa. Lada išla na vec obrátene. Vzala absolútny off-road, tiež pridala pár plastov, ale vyslala ho pod označením Urban do mesta. Schválne, dali by ste si povedať?

9. 7. 2017 | Lukáš Dittrich | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY