vytisknout velikost písma Denné svietenie môže pomáhať, ale v rukách nezodpovedných aj škodiť

So zavedením povinnosti svietiť po celý deň u nás došlo k boomu denných svetiel...
Denné svietenie môže pomáhať, ale v rukách nezodpovedných aj škodiť

Hlavne „byť videný“

Je jasné, že osvetlené vozidlo je za bieleho dňa viditeľné lepšie ako to neosvetlené, aj keď aj to niektorí odborníci spochybňujú s tým, že na rozsvietené svetlá protiidúcich áut ľudské oko prirodzene reaguje tak, že ich v periférnom vnímaní potláča. V súčasnosti sa niektoré európske krajiny k tejto povinnosti pridávajú a iné ju opúšťajú, pričom relevantné štatistiky, v ktorých by bolo možné dohľadať skutočné dôkazy o prospešnosti tohto opatrenia, k dispozícii nie sú.

O to dôležitejšou otázkou je v danej situácii rola áut, ktoré z nejakého dôvodu nesvietia. To môže mať niekoľko dôvodov, pričom za všetkými zvyčajne stojí vodič a jeho nevšímavosť alebo priamo bezohľadnosť. Moderné vozidlá mávajú trvalo podsvietený prístrojový štít, takže menej skúsenému vodičovi často až do zotmenia, teda do chvíle, kým sám neuvidí pred seba, vôbec nedôjde, že nesvieti. Avšak nezriedka stretávame, najmä v mestách, aj autá, ktoré spokojne jazdia bez svetiel aj v noci.

IMG_0799.JPGIMG_2384.JPGP1130946.JPG
S denným svietením sa v moderných autách stretávame v najrôznejších podobách

Paradoxne veľa problémov zapríčinia denné svetlá, ktoré do svojich vozidiel dnes inštaluje väčšina automobiliek. Pripomeňme, že svietia iba vpredu a zadná časť vozidla zostáva neosvetlená. Za jazdy pri dobrej viditeľnosti tieto svetlá určite šetria xenónové výbojky hlavných svetiel (predovšetkým pri kratších jazdách) a ďalšie svetelné zdroje osvetlenia vozidla aj jej interiéru, pričom určite by sme došli aj k istej úspore paliva vďaka nižšiemu zaťaženiu alternátora.

Problém stále medzi sedadlom a volantom

Problém je, že nie všetci výrobcovia vybavujú tieto sústavy samočinným prepínaním na stretávacie svetlá pri znížení intenzity vonkajšieho osvetlenia či za hustého dažďa. Práve vodiči týchto áut (íde väčšinou o služobné autá v najnižších výbavových stupňoch) sa spoliehajú na to, že "im to predsa samé svieti", a kto na vzadu nesvietiace auto narazil v tuneli alebo na diaľnici, určite vie, že o žiadne príjemné stretnutie nejde...

Ďalším problémom sú dodatočne dorábané denné svetla v kombinácii s konštruktérske kreativitou niektorých vodičov. Iste, elektroinštalácie starších áut často s trvalým svietením stretávacích svetiel nepočítajú, a tak samostatné zdroje denných svetiel môžu odvádzať užitočnú prácu, avšak je potrebné dodržiavať určité predpisy.

Je totiž potrebné pripomenúť, že požiadavky na tieto zdroje, najmä ich povahu, umiestnenie a spôsob zapojenia, sú podrobne rozpísané v predpise ECE R87. V bežnej prevádzke sa tak často stretávame s veľmi slabými zdrojmi, zdrojmi umiestnenými príliš blízko smeroviek alebo zdrojmi nepropojenými správnym spôsobom so zvyškom osvetľovacieho systému vozidla.  

Trocha paragrafov na záver

§ 32 zákona č. 361/2000 Zb. o cestnej premávke hvoorí, že (1) motorové vozidlo musí mať za jazdy rozsvietené obrysové svetlá a stretávacie svetlá alebo svetlá pre denné svietenie, ak je nimi vybavené a (2) vozidlo musí mať za jazdy pri zníženej viditeľnosti rozsvietené obrysové a stretávacie alebo diaľkové svetlá, ak je nimi vybavené.

Zároveň § 2 tohto zákona v písmene f) hovorí, že znížená viditeľnosť je situácia, kedy účastníci premávky na pozemných komunikáciách dostatočne zreteľne nerozoznajú iné vozidlá, osoby, zvieratá alebo predmety na pozemnej komunikácii, napríklad od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, hustého dažďa alebo v tuneli. Iste, "znížená viditeľnosť" je ako situácia charakterizovaná veľmi vágne, ale predpokladajme, že každý, kto prejavil dostatok inteligencie a úsudku pre získanie vodičského oprávnenia, bude jej hranice schopný aspoň približne odhadnúť.

"Svetlá pre denné svietenie sa používajú za jazdy mimo zníženú viditeľnosť. Akonáhle nastane znížená viditeľnosť (čo je, ako vyplýva z § 2 písm. f, napríklad v tuneli vždy, bez ohľadu na faktické svetelné podmienky v ňom), je nutné mať zapnuté obrysové a stretávacie alebo diaľkové svetlá. Jedným z dôvodov pre túto úpravu je to, že svetlá pre denné svietenie svietia iba vpredu a zadná časť vozidla je tak neosvetlená, čo by za zníženej viditeľnosti bol problém."

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY