vytisknout velikost písma Denné svietenie môže pomáhať, ale v rukách nezodpovedných aj škodiť

So zavedením povinnosti svietiť po celý deň u nás došlo k boomu denných svetiel...
Denné svietenie môže pomáhať, ale v rukách nezodpovedných aj škodiť

Hlavne „byť videný“

Je jasné, že osvetlené vozidlo je za bieleho dňa viditeľné lepšie ako to neosvetlené, aj keď aj to niektorí odborníci spochybňujú s tým, že na rozsvietené svetlá protiidúcich áut ľudské oko prirodzene reaguje tak, že ich v periférnom vnímaní potláča. V súčasnosti sa niektoré európske krajiny k tejto povinnosti pridávajú a iné ju opúšťajú, pričom relevantné štatistiky, v ktorých by bolo možné dohľadať skutočné dôkazy o prospešnosti tohto opatrenia, k dispozícii nie sú.

O to dôležitejšou otázkou je v danej situácii rola áut, ktoré z nejakého dôvodu nesvietia. To môže mať niekoľko dôvodov, pričom za všetkými zvyčajne stojí vodič a jeho nevšímavosť alebo priamo bezohľadnosť. Moderné vozidlá mávajú trvalo podsvietený prístrojový štít, takže menej skúsenému vodičovi často až do zotmenia, teda do chvíle, kým sám neuvidí pred seba, vôbec nedôjde, že nesvieti. Avšak nezriedka stretávame, najmä v mestách, aj autá, ktoré spokojne jazdia bez svetiel aj v noci.

IMG_0799.JPGIMG_2384.JPGP1130946.JPG
S denným svietením sa v moderných autách stretávame v najrôznejších podobách

Paradoxne veľa problémov zapríčinia denné svetlá, ktoré do svojich vozidiel dnes inštaluje väčšina automobiliek. Pripomeňme, že svietia iba vpredu a zadná časť vozidla zostáva neosvetlená. Za jazdy pri dobrej viditeľnosti tieto svetlá určite šetria xenónové výbojky hlavných svetiel (predovšetkým pri kratších jazdách) a ďalšie svetelné zdroje osvetlenia vozidla aj jej interiéru, pričom určite by sme došli aj k istej úspore paliva vďaka nižšiemu zaťaženiu alternátora.

Problém stále medzi sedadlom a volantom

Problém je, že nie všetci výrobcovia vybavujú tieto sústavy samočinným prepínaním na stretávacie svetlá pri znížení intenzity vonkajšieho osvetlenia či za hustého dažďa. Práve vodiči týchto áut (íde väčšinou o služobné autá v najnižších výbavových stupňoch) sa spoliehajú na to, že "im to predsa samé svieti", a kto na vzadu nesvietiace auto narazil v tuneli alebo na diaľnici, určite vie, že o žiadne príjemné stretnutie nejde...

Ďalším problémom sú dodatočne dorábané denné svetla v kombinácii s konštruktérske kreativitou niektorých vodičov. Iste, elektroinštalácie starších áut často s trvalým svietením stretávacích svetiel nepočítajú, a tak samostatné zdroje denných svetiel môžu odvádzať užitočnú prácu, avšak je potrebné dodržiavať určité predpisy.

Je totiž potrebné pripomenúť, že požiadavky na tieto zdroje, najmä ich povahu, umiestnenie a spôsob zapojenia, sú podrobne rozpísané v predpise ECE R87. V bežnej prevádzke sa tak často stretávame s veľmi slabými zdrojmi, zdrojmi umiestnenými príliš blízko smeroviek alebo zdrojmi nepropojenými správnym spôsobom so zvyškom osvetľovacieho systému vozidla.  

Trocha paragrafov na záver

§ 32 zákona č. 361/2000 Zb. o cestnej premávke hvoorí, že (1) motorové vozidlo musí mať za jazdy rozsvietené obrysové svetlá a stretávacie svetlá alebo svetlá pre denné svietenie, ak je nimi vybavené a (2) vozidlo musí mať za jazdy pri zníženej viditeľnosti rozsvietené obrysové a stretávacie alebo diaľkové svetlá, ak je nimi vybavené.

Zároveň § 2 tohto zákona v písmene f) hovorí, že znížená viditeľnosť je situácia, kedy účastníci premávky na pozemných komunikáciách dostatočne zreteľne nerozoznajú iné vozidlá, osoby, zvieratá alebo predmety na pozemnej komunikácii, napríklad od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, hustého dažďa alebo v tuneli. Iste, "znížená viditeľnosť" je ako situácia charakterizovaná veľmi vágne, ale predpokladajme, že každý, kto prejavil dostatok inteligencie a úsudku pre získanie vodičského oprávnenia, bude jej hranice schopný aspoň približne odhadnúť.

"Svetlá pre denné svietenie sa používajú za jazdy mimo zníženú viditeľnosť. Akonáhle nastane znížená viditeľnosť (čo je, ako vyplýva z § 2 písm. f, napríklad v tuneli vždy, bez ohľadu na faktické svetelné podmienky v ňom), je nutné mať zapnuté obrysové a stretávacie alebo diaľkové svetlá. Jedným z dôvodov pre túto úpravu je to, že svetlá pre denné svietenie svietia iba vpredu a zadná časť vozidla je tak neosvetlená, čo by za zníženej viditeľnosti bol problém."

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY