vytisknout velikost písma Definitívne riešenie dojazdu elektromobilov? Vozíky plné batérií

Definitívne riešenie dojazdu elektromobilov? Vozíky plné batérií

Až tento rok stretnete na diaľnici BMW i3, Nissan Leaf alebo nejaký iný elektromobil s pripojeným zvláštnym vozíkom, nečudujte sa. Nejde o sťahovavého ekológa, ktorý potreboval odviezť na chalupu ešte viac haraburdia, ale o najnovší projekt, ktorý už skôr podporila EÚ dotácií dvoch miliónov eur. Do reálnej prevádzky by sa mal dostať ešte tento rok.

Základná myšlienka je jednoduchá. Elektromobil s vysokým dojazdom znamená veľké batérie a tým pádom aj vysokú hmotnosť. Obvyklé denné cesty ale zďaleka nedosahujú na mnoho stoviek kilometrov, takže by potom človek vozil všetku tú hmotnosť navyše zbytočne. Podľa predstáv spoločnosti Nomadic Power postačí, keď autá budú ponúkať to, čo ponúkajú dnes. Keď bude potrebné vyraziť na dlhšiu cestu, pripoja si dodatočné batérie uložené práve vo vozíku.

Koľko váš elektromobil následne dostane navyše kilometrov, to bude záležať na konkrétnu verziu vozíku. Tie najvýkonnejšie údajne pridajú až 500 km. Samozrejme si taký vozík napchatý akumulátormi budete môcť zaobstarať a potom byť ešte viac ekologickí. Cez týždeň sa bude nabíjať z domácej nabíjačky napájanej solárnymi panelmi, cez víkend potom môžete vyraziť na dlhú cestu. Počíta sa ale ešte s ďalším variantom.

Podľa tej by ste si podobný vozík mohli požičať. Spoločnosť uvádza ako príklad situáciu, kedy budete chcieť vyraziť z Mníchova do Berlína. Za Mníchovom si na "čerpaciu stanicu" zapožičiate nabitý vozík, s ním dôjdete po diaľnici k Berlínu, kde ho zase na inej "čerpaciu stanici" vrátite, on sa tam nabije a následne si ho bude môcť požičať zase niekto iný. V budúcnosti by potom po nástupe autonómnych technológií taký vozík mohol dokonca prísť sám za vami.

Nikoho asi neprekvapí, že sa o tento projekt zaujíma aj Elon Musk, respektíve že mu EÚ udelila dotáciu dvoch miliónov eur a že ho podporuje aj nemecká vláda. Uvidíme, čo z toho nakoniec bude.

nomadic_1.jpgnomadic_4.jpgnomadic_2.jpg

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY