vytisknout velikost písma Definitívne riešenie dojazdu elektromobilov? Vozíky plné batérií

Definitívne riešenie dojazdu elektromobilov? Vozíky plné batérií

Až tento rok stretnete na diaľnici BMW i3, Nissan Leaf alebo nejaký iný elektromobil s pripojeným zvláštnym vozíkom, nečudujte sa. Nejde o sťahovavého ekológa, ktorý potreboval odviezť na chalupu ešte viac haraburdia, ale o najnovší projekt, ktorý už skôr podporila EÚ dotácií dvoch miliónov eur. Do reálnej prevádzky by sa mal dostať ešte tento rok.

Základná myšlienka je jednoduchá. Elektromobil s vysokým dojazdom znamená veľké batérie a tým pádom aj vysokú hmotnosť. Obvyklé denné cesty ale zďaleka nedosahujú na mnoho stoviek kilometrov, takže by potom človek vozil všetku tú hmotnosť navyše zbytočne. Podľa predstáv spoločnosti Nomadic Power postačí, keď autá budú ponúkať to, čo ponúkajú dnes. Keď bude potrebné vyraziť na dlhšiu cestu, pripoja si dodatočné batérie uložené práve vo vozíku.

Koľko váš elektromobil následne dostane navyše kilometrov, to bude záležať na konkrétnu verziu vozíku. Tie najvýkonnejšie údajne pridajú až 500 km. Samozrejme si taký vozík napchatý akumulátormi budete môcť zaobstarať a potom byť ešte viac ekologickí. Cez týždeň sa bude nabíjať z domácej nabíjačky napájanej solárnymi panelmi, cez víkend potom môžete vyraziť na dlhú cestu. Počíta sa ale ešte s ďalším variantom.

Podľa tej by ste si podobný vozík mohli požičať. Spoločnosť uvádza ako príklad situáciu, kedy budete chcieť vyraziť z Mníchova do Berlína. Za Mníchovom si na "čerpaciu stanicu" zapožičiate nabitý vozík, s ním dôjdete po diaľnici k Berlínu, kde ho zase na inej "čerpaciu stanici" vrátite, on sa tam nabije a následne si ho bude môcť požičať zase niekto iný. V budúcnosti by potom po nástupe autonómnych technológií taký vozík mohol dokonca prísť sám za vami.

Nikoho asi neprekvapí, že sa o tento projekt zaujíma aj Elon Musk, respektíve že mu EÚ udelila dotáciu dvoch miliónov eur a že ho podporuje aj nemecká vláda. Uvidíme, čo z toho nakoniec bude.

nomadic_1.jpgnomadic_4.jpgnomadic_2.jpg

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY