vytisknout velikost písma Definitívne riešenie dojazdu elektromobilov? Vozíky plné batérií

Definitívne riešenie dojazdu elektromobilov? Vozíky plné batérií

Až tento rok stretnete na diaľnici BMW i3, Nissan Leaf alebo nejaký iný elektromobil s pripojeným zvláštnym vozíkom, nečudujte sa. Nejde o sťahovavého ekológa, ktorý potreboval odviezť na chalupu ešte viac haraburdia, ale o najnovší projekt, ktorý už skôr podporila EÚ dotácií dvoch miliónov eur. Do reálnej prevádzky by sa mal dostať ešte tento rok.

Základná myšlienka je jednoduchá. Elektromobil s vysokým dojazdom znamená veľké batérie a tým pádom aj vysokú hmotnosť. Obvyklé denné cesty ale zďaleka nedosahujú na mnoho stoviek kilometrov, takže by potom človek vozil všetku tú hmotnosť navyše zbytočne. Podľa predstáv spoločnosti Nomadic Power postačí, keď autá budú ponúkať to, čo ponúkajú dnes. Keď bude potrebné vyraziť na dlhšiu cestu, pripoja si dodatočné batérie uložené práve vo vozíku.

Koľko váš elektromobil následne dostane navyše kilometrov, to bude záležať na konkrétnu verziu vozíku. Tie najvýkonnejšie údajne pridajú až 500 km. Samozrejme si taký vozík napchatý akumulátormi budete môcť zaobstarať a potom byť ešte viac ekologickí. Cez týždeň sa bude nabíjať z domácej nabíjačky napájanej solárnymi panelmi, cez víkend potom môžete vyraziť na dlhú cestu. Počíta sa ale ešte s ďalším variantom.

Podľa tej by ste si podobný vozík mohli požičať. Spoločnosť uvádza ako príklad situáciu, kedy budete chcieť vyraziť z Mníchova do Berlína. Za Mníchovom si na "čerpaciu stanicu" zapožičiate nabitý vozík, s ním dôjdete po diaľnici k Berlínu, kde ho zase na inej "čerpaciu stanici" vrátite, on sa tam nabije a následne si ho bude môcť požičať zase niekto iný. V budúcnosti by potom po nástupe autonómnych technológií taký vozík mohol dokonca prísť sám za vami.

Nikoho asi neprekvapí, že sa o tento projekt zaujíma aj Elon Musk, respektíve že mu EÚ udelila dotáciu dvoch miliónov eur a že ho podporuje aj nemecká vláda. Uvidíme, čo z toho nakoniec bude.

nomadic_1.jpgnomadic_4.jpgnomadic_2.jpg

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY