vytisknout velikost písma Ďalší Dieselgate? Audi A3 2.0 TDI Euro 6 údajne prekračuje emisné normy

Audi A3 2.0 TDI údajne neplní normy pre oxidy dusíka. Diesely ale budú mať v EÚ až do roku 2023 výnimku. Podľa európskych zákonov možno v určitých situáciách zariadenie na čistenie emisií vypnúť.
Ďalší Dieselgate? Audi A3 2.0 TDI Euro 6 údajne prekračuje emisné normy

Z Európskej komisie prišla správa, že test hatchbacku Audi A3 so vznetovým motorom 2.0 TDI homologovaným podľa normy Euro 6 odhalil nezrovnalosti pri meraní emisií v reálnej prevádzke. Pri teste v prevádzke malo Audi emisie oxidov dusíka 163 mg/km NOx. To je viac ako dvojnásobok toho, čo dovoľuje norma, pripomínajú Automotive News.

Pri inom teste rovnaký motor v zahriatom stave vykázal emisie 140 mg/km NOx. Pritom za studena mal pod 80 mg/km NOx, čo je hodnota, ktorú dovoľuje norma. A norma sa začína overovať so studeným motorom...

Skúšky vykonalo výskumné centrum Európskej komisie. Úrady ale asi zabudli, na čom sa s výrobcami áut dohodli na začiatku tohto roka. Automobilky si totiž v EÚ vybojovali výnimku pre diesely, ktorá im dovolí v reálnej prevádzke prekročiť emisnú normu pre oxidy dusíka (NOx) o 110%. To platí od septembra 2017 do januára 2020. Následne bude až do septembra 2023 dovolené prekračovať emisnú normu v reálnej prevádzke o 50%.

Audi sa tak zrejme len pripravuje na nové meranie emisií a podľa všetkého sa do normy vojde s prehľadom. V laboratórnom teste totiž motor 2.0 TDI homologovaný podľa Euro 6 vypúšťal menej ako dovolených 80 mg/km NOx. V prevádzke sa potom namerané hodnoty pohybovali medzi 140 a 163 mg/km NOx. To je menej ako dovolených 168 mg/km NOx.

Problém ale je, že výnimka platí až od septembra 2017, takže je Audi asi trochu napred. Automobilka nechcela výsledky komentovať, pretože nepozná špecifikáciu testovaného auta, typ motora a najmä podmienky, v ktorých test prebiehal.

Aféra s obchádzaním emisnej normy vyplávala na povrch v septembri 2015. Prakticky každá automobilka s naftovým motorom nejakým spôsobom emisie klame. Avšak podľa európskych zákonov je to vlastne v poriadku. Pristihnuté automobilky vždy dokázali v EÚ argumentovať, že ak motor emisie prestane čistiť, jedná sa o ochranu motora pred poškodením alebo to vyžaduje bezpečnosť posádky. V takom prípade európske zákony dovoľujú zariadenia na čistenie výfukových plynov vypnúť.

Dochádzalo k kurióznom situáciám, keď niektoré značky skutočne plnili laboratórne emisie len v predpísanom intervale. Napríklad Renault v tichosti a bez veľkej mediálnej pozornosti zvolal niekoľko desiatok tisíc áut do servisu, aby im upravil softvér riadiacej jednotky, ktorý zapínal čistenie emisií práve len v tom teplotnom intervale, v ktorom prebieha laboratórne meranie. Do pasce sa chytil aj Fiat, ktorého diesely pre zmenu čistili emisie len v časovom intervale, počas ktorého beží test. Následne sa systém úplne vypol. Opel pre zmenu priznal, že jeho systém môže vypnúť čistenia emisií pri jazde vysokou rýchlosťou po diaľnici.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY