vytisknout velikost písma Dacia Logan a Sandero konečne dostanú automatickú prevodovku

Automat nesiaha na klasický hydrodynamický menič, jedná sa o robotizovanú prevodovku. Z Loganu by sa mohlo stať jedno z najlacnejších áut s automatom na trhu.
Dacia Logan a Sandero konečne dostanú automatickú prevodovku

Rumunská značka Dacia predstaví na autosalóne vo Frankfurte výrazne modernizovanú motorovú paletu modelov Logan, Duster a Sandero, ktoré prechádzajú na emisnú normu Euro 6. Súčasťou balíčka inovácií je vôbec prvýkrát samočinná prevodovka pre modely Logan a Sandero.

Automat nevsádza (z celkom logických dôvodov) na klasický hydrodynamický menič, jedná sa o robotizovanú prevodovku. Dacia ju pomenúva ako Easy-R a v ponuke bude k motoru 0.9 TCe s výkonom 90 koní a krútiacim momentom 140 Nm. Ponúkne buď plne samočinný, alebo manuálny sekvenčný režim radenia bez nutnosti obsluhovať spojkový pedál.

Akokoľvek sa robotizovaný automat nebude nikdy plynulosťou a jemnosťou radenia rovnať hydrodynamickému meniču, má aj svoje výhody. Prevodovka je ľahká, kompaktná, výrobno celkom lacná a nekradne motora výkon.

Navyše sa predpokladá ústretová cena, čo môže otvoriť úplne nové možnosti napríklad ľuďom s telesným hendikepom, ktorí jednoducho automat potrebujú a chcú nové auto.

Dacia Logan s motorom 0.9 TCe stojí na našom trhu takmer 9 tisíc eur a aj keď príplatok za automat ešte nepoznáme, trúfame si odhadnúť, že za neho dacia nebude chcieť viac ako tisíc eur. Tým by sa mohol z Loganu (a príbuzného Sandera) stať jeden z najlacnejších automobilov s automatickou prevodovkou na trhu. Rozhodne sa môžeme tešiť na najlacnejšie vozidlá s automatom vo svojich triedach.

Zatiaľ najlacnejšou cestou k samočinnému radeniu sú malé mestské autá, vedie Škoda Citigo s cenou 8 tisíc eur. Pokiaľ ide ale o väčšie vozy, najlacnejší automat má Opel Corsa za 9 600 eur, čo je trieda, kam radí napríklad SDA aj Daciu Sandero. Dacia Logan je podľa štatistík SDA radená do nižšej strednej triedy napríklad ku Golfu alebo Focusu. V tej je teraz najlacnejšou "automatickou" možnosťou Peugeot 301 za 10 489 eur.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY