vytisknout velikost písma Dacia Duster opäť bohatým berie a chudobným dáva (prvé jazdné dojmy)

Drobná zmena proporcií nemení praktické vlastnosti ani typický štýl. Technika zostáva rovnaká, zbrusu nový je interiér a niektoré výbavové prvky. V teréne Duster aj naďalej strčí do vrecka všetkých konkurentov. Predaj bude zahájený po novom roku.
Dacia Duster opäť bohatým berie a chudobným dáva (prvé jazdné dojmy)

Ak by sme žili za oceánom, dalo by sa povedať, že príbeh Duster a poťažmo celej automobilky Dacia je stelesním amerického sna. Kým ešte v roku 2004 továreň nevyrobila viac ako 100 000 nových áut, dnešná produkcia už sa povážlivo blíži k miliónu. Len v Českej republike a na Slovensku sa od roku 2012 predali desať tisíce nových Dusterov, čo z neho robí najpredávanejší model Dacia, nápadné množstvo vozidiel možno stretnúť aj vo Francúzsku a Španielsku. Pod sesterskými značkami Renault a Nissan sa však objavuje doslova po celom svete, konkrétne v 44 krajinách! Dôsledne dodržiavaný recept na úspech vychádza zo zdravého sedliackeho rozumu. Jeho zmyslom je ponúknuť zákazníkom za čo najvýhodnejšiu cenu čo najkvalitnejšie praktické auto, ktoré si poradí v teréne a ponúkne dostatok priestoru posádke i batožine. Zbytočná je preto obava z hybridnej verzie či autonómneho riadenia. Dacia Duster si berie to najosvedčenejšie, čo rodina koncernu Renault ponúka.

Dacia-Duster-2018_37-1.jpgDacia-Duster-2018_38.jpg

Novú Daciu Duster možno rovnako nazvať "veľmi veľkým faceliftom". Jeho výhodou je na prvý pohľad okamžitá identifikácia so starším prevedením. Rovnako ako v prvej generácii je autorom jednoduchého, ale premysleného dizajnového konceptu mongolského návrhára Erdeho Tungaa, ktorý mimochodom štyri roky žil a študoval v Českej republike. Hlavné identifikačné znaky zostali zachované, na prvý pohľad je ale viditeľná zmena proporcií a rozmiestnenie jednotlivých prvkov, ktorej zmyslom je navodenie dojmu väčšie robustnosti. Duster je teda zdanlivo veľmi podobný svojmu predchodcovi, žiadny diel karosérie však nie je zameniteľný, väčší sklon má napríklad aj čelné sklo.

Na rozdiel od zovňajšku je tu však z gruntu nový interiér a rovno dodajme, že veľmi vydarený. Papierovo síce ubudlo pár milimetrov na šírku, subjektívne je ale vnútro stále veľmi vzdušný a priestranný. Nesmierne dôležitou zmenou sú novo tvarované rozmernejšie sedadlá, ktorých neforemnosť bola pri predchodcovi hojne zastúpená. Teraz sme ani po 200 kilometroch nemali vpredu pocit nejakého nepohodlia. Názornou ukážkou toho, ako predsa len možno upliesť kvalitný bič z niečoho škaredého a zapáchajúceho, je nová prístrojová doska. Podobne ako v prípade zovňajšku auta sa dizajnérom podaril stvoriť nadčasový a funkčný celok, na pohľad i dotyk neporovnateľne kvalitnejší od staršieho modelu.

Dacia-Duster-2018_08.jpgDacia-Duster-2018_65-1.jpg

 

Z výbavových prvkov pribudlo do vyšších výbav štartovacie tlačidlo, v teréne zase príde vhod systém štyroch kamier snímajúci problematické miesta okolo auta (3D obraz ako Nissan však Dacia vytvoriť nevie). Vítané je tiež pridanie dvoch airbagov do sériovej výbavy, Duster ich teda teraz má šesť. Zostáva lacná, no šikovná navigácia TomTom s dotykovým ovládaním, po novom je v ponuke automatická klimatizácia (jednozónová) s peknými guľatými ovládačmi a lá Alfa Romeo. Trochu úsmevne pôsobí neobratné vrúbľovanie lakťovej opierky na vodičovom sedadle. Údajne pribudlo aj 27 litrov odkladacích priestorov. Veľkosť kufra sa prakticky nezmenila, je však veľký rozdiel, ak máte prevedenie 4×2 alebo 4×4 - zatiaľ čo dvojkolka pojme slušných 475 litrov, terénnější variant len 408. Prístup je trochu limitovaný vyššou nakladacou hranou, aspoň si ale neudriete hlavu o veko, aj keď meriate cez 190 cm.

Vôbec nič nové naopak neprináša pohľad pod kapotu, ktorý priamo stelesňuje príhodný konzervatívny štýl značky. Duster teda môžete mať buď s atmosférickým benziňákom 1.6 SCE (115 k) a to aj v prevedenie na LPG, ďalej s malým turbobenzinem 1.2 TCe s výkonom 125 koní a konečne s dvoma variantmi osvedčenej naftové tisícpäťstovky (90 a 110 k). Pozitívom iste je, že ku všetkým týmto motorom s výnimkou slabšieho dieselu môžete mať pohon 4×4, šesťstupňový klasický automat je naopak výsadou najsilnejšieho dieselu. Krátko sme túto kombináciu vyskúšali a musíme konštatovať, že ide o veľmi dospelú a funkčnú kombináciu, ktorú trochu ruší iba veľmi rýdze klapot dieselu. Rovnaká verzia motora s manuálom je naproti tomu klasický robotník vhodný aj do náročnejšieho terénu, o čom vypovedajú veľmi krátke prevody - napríklad jednička zjavne supluje chýbajúcu redukciu a na ceste ju vôbec nemusíte používať, na druhej stranu v 130 km/h už šestka točí cez 3000 otáčok, samozrejme so zodpovedajúcou hlukovú clonou... Keď odhliadneme od ceny (ktorá zatiaľ nie je známa), je naftový pohon pre Duster s pohonom 4×4 každopádne najvhodnejšou motorizáciou. Aj napriek spomínanej neresti, spôsobenej účelným prevodovaním, vie bežne jazdiť pod šesť litrov, verzia s automatom len o málo viac. Auto je s týmto motorom príjemne svižné a v teréne oceníte newtonmetrov navyše. Pre verzie so znakom náprav 4×2 sa zase najlepšie javí oturbená benzínová tisícdvestovka, ktorá je neporovnateľne kultivovanejšia a poteší hladkým ťahom od nízkych otáčok. Trochu vrtkavá je však jej spotreba. Keď sa mierníte, zmestí sa do 6,5 litra, ak ale koňom trochu popustíte uzdu, razom idete za deväť. Najslabšiu atmosferickou jednotku sme k dispozícii nemali.

Dacia-Duster-2018_55-1.jpg

Konštruktéri sami priznávajú, že podvozok Dusteru sa nedočkal žiadnych zmien a de facto tak stále zodpovedá minulej generácii Nissanu X-Trail. Na funkčnej veci to ale nič zásadné nemení, najmä na 16" kolesách (odporúčame!) je Duster stále veľmi pohodlný, len vďaka novému elektrickému servu s progresívnym účinkom budete jazdu trochu inak vnímať. Na dvojkolke s benzínovým motorom som mal pocit, že auto po ceste trochu "naháňam" lebo bolo treba častých jemnejších korekcii, naftová tisícpäťstovka bola pokojnejšia. S ľahkým benzínovým motorom ale auto zase ochotnejšie zatáča a vôbec pôsobí svižnejšie. Čo sa zlepšilo plošne, je kvalita odhlučnenia interiéru najmä od podvozku a aerodynamického šumu vzduchu, vrcholnej výbavy už ponúknu aj také vymoženosti ako je stráženie mŕtveho uhla.

Keď si odmyslíme nie úplne porovnateľné Suzuki Jimny a Ladu Niva, nemá Duster medzi obyčajnými esúvéčkami konkurenciu najmä v teréne, ako sme sa presvedčili na náročnej trati v kameňolome. Priaznivé nájazdové uhly, odolná krížiteľnosť náprav aj svetlá výška 21 mm a funkčný pohon všetkých kolies stačí na to, že rumunská novinka zvládne oveľa viac než nejakú rozbahnenú poľnú cestu. Ako som už ale spomínal, vhodnejší je do týchto podmienok naftový pohon.

Na záver môžeme povedať, že Dacia Duster sa o svojich zákazníkov rozhodne báť nemusí. Nový model si drží osvedčené kvality pôvodného návrhu a rieši niektoré skoršie nedostatky, čo sa týka predovšetkým interiéru. Produkcia a dobré predaje v rozvojových krajinách sú jasným dôkazom životaschopnosti a odolnosti. Pozitívne je ale predovšetkým to, že sa Dacia na nič nehrá a neštylizuje Duster, do niečoho, čím nie je. To je dnes málo vídaný prístup a nemožno mu nič iné, len zatlieskať.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY