vytisknout velikost písma Crash test kabrioletov: Najlepší Opel Cascada, najhorší VW Golf

Nemecký autoklub ADAC vykonal bariérový test kabrioletov nad rámec bežných skúšok Euro NCAP. Ako dopadli pri teste prevrátenia so stiahnutou strechou?
Crash test kabrioletov: Najlepší Opel Cascada, najhorší VW Golf

ADAC otestoval Opel Cascada, Peugeot 308 CC, Renault Mégane CC a Volkswagen Golf Cabrio. Techniky nemeckého klubu tentoraz zaujímalo, nakoľko dokážu skúšané autá ochrániť posádku, ak sa vozidlo prevráti so stiahnutou strechou.

Na priloženom videu môžete názorne vidieť, ako sa test vykonáva. Auto sa prevracia cez ľavú stranu v rýchlosti 48,3 km/h. Možno sa čudujete, kedy môže takáto situácia v prevádzke nastať, keď sú všetky moderné autá vybavené ESP a prevrátiť ich rozkolísaním prakticky nemožno.

K prevráteniu vozidla môže ale ľahko dôjsť, keď opustí v šmyku vozovku alebo narazí vo veľkej rýchlosti bokom do nízkej prekážky, napríklad obrubníka.

Z testu vyplynulo, že prakticky vo všetkých kabrioletoch je najohrozenejšia hlava vpravo vpredu sediaceho pasažiera a potom toho vzadu za ním. V prípade obrátenia cez pravú stranu to zas bude naopak.

Najlepší výsledok si odniesol Opel Cascada so známkou 1,6, za ním sa umiestnil Renault Mégane CC so známkou 2,1. Horšie to už bolo s Peugeotom 308 CC, ktorý dostal známku 2,8. Volkswagen Golf Cabrio dostal veľmi nelichotivú známku 3,6. Posledné dva vozy zaznamenali silnú deformáciu rámu čelného skla.

Test samozrejme nemôže zohľadniť správanie cestujúcich v prípade nehody, ale ukazuje, že veľmi záleží na ich výške. Vysoký pasažier je samozrejmr vystavený oveľa väčšiemu riziku zranenia hlavy, takže ADAC odporúča sedieť v kabriolete čo najnižšie.

Nemecký autoklub prichádza s neobvyklými bariérovými skúškami už tradične - spomeňme si napríklad na crash test Renaultu Laguna v rýchlosti 80 km/h.

ADAC test kabrioletov: Výsledky

Model Cestujúci vpredu Cestujúci vzadu Známka Hodnotenie
Zaťaženie Ochrana Zaťaženie Ochrana
Opel Cascada 3 2 1 1 1,6 Dobrý
Renualt Mégane CC 3 3 1 1 2,1 Dobrý
Peugeot 308 CC 5 1 3 1 2,8 Uspokojivý
VW Golf Cabrio 5 5 3 1 3,6 Dostatočný

 

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY