vytisknout velikost písma Čo všetko vás čaká v bežnej prevádzke, keď si kúpite Ladu Niva?

Áno, vieme veľmi dobre, že Lada Niva je ikona off-road, ktorá prekonáva takmer všetko na poli. Ale život nie je len terén. V bežnom každodennom živote má Niva určité špecifické črty. Je to vlastne veľmi pekné, že dokonca aj v roku 2017 si môžete za celkom prijateľné peniaze kúpiť úplne nového veterána.
Čo všetko vás čaká v bežnej prevádzke, keď si kúpite Ladu Niva?

Do redakcie sa nám na krátku chvíľu dostala aj Lada Niva. Ono sa to nezdá, ale je to celkom špeciálna udalosť. V záplave všetkých možných crossoverov a SUV, ktoré sa na terénne autá iba hrajú, je možnosť otestovať čistokrvný off-road dnes už naozaj ojedinelá. Väčšinu času sme preto počas testu strávili na nespevnených cestách, ale život nie je len terén.

Niekedy Nivu potrebujete ako obyčajné auto, a preto sme objavili niekoľko nezvyčajných vecí na dnešnú dobu. Lada 4×4, ako sa súčasný automobil oficiálne nazýva, má isté špecifiká. Všetky uvádzame v nižšie priloženej galérii.

Nie, nechceme kritizovať Ladu 4×4 za veci, ktoré jej jednoducho neprislúchajú. Chceli sme len ukázať, čo všetko prináša aj obyčajné používanie tejto ruskej legendy. Niekedy je to úsmevné (napríklad otočný ovládač regulujúci intenzitu klimatizácie, ktorá v praxi pôsobí skôr dojmom vypnuté / zapnuté), inokedy rozkošné (ako napríklad maličké kľučky a retro čalúnenie stropu) a niekedy ľahko otravné (ako manuál, kde pri úplne novom aute hľadáte spiatočku).

Mimochodom, prekvapivo veľa ľudí sa počas testu zaujímalo o túto Ladu Niva. Ťažko povedať, či si mysleli, že ide o čerstvo zrenovovaného veterána, alebo za tým stála iba netypická karoséria pick-up. Každopádne to boli zaujímavé tri testovacie dni.

Lada Niva (ľúto, Lada 4x4) je legenda, ktorá má niekoľko výhod. V bežnom systéme spolužití sa však budete musieť pripraviť na rad kompromisov súčasne.

DSC0574.jpg

Pri tomto aute vám hrozí, že keď sa ráno budete ponáhľať tak nechtiac vezmet kľúče od svojho veterána v roku 1971. Vyzerajú identicky.

lada-niva_01.jpg

Centrál? Ten tam nie je. Vkladanie malého kľúčika za tmy do malej zámky nie je úplne praktické. Má to však svoje "retro-kúzlo".

lada-niva_03.jpg

Príležitostne niečo odpadne. Za to sa predsa ešte nestrieľa. Tak si pre nastavenie operadla vezmite kliešte. Nie sú potrebné žiadne zložité opravy.

lada-niva_04.jpg

Volant nie je vôbec nastaviteľný. Viete, Niva vznikala ešte v časoch, keď sa vodiči prispôsobovali autám, nie naopak.

lada-niva_05.jpg

Štartovanie vľavo pod volantom je tiež otázkou zvyku. Podobne to majú aj modely Porsche​.

lada-niva_06.jpg

Aj Niva môže mať klimatizáciu. Proces aktivácie je trochu komplikovanejší, ale máte pekné otočné ovládanie na nastavenie intenzity pod volantom. Akurát naň nevidíte cez volant, ale záleží na tom?

lada-niva_07.jpg

Niekoľkokrát zaradíte a razom máte nápovedu pre radenie na hlavici riadiacej páky hore nohami. Takáto prkotinka.

lada-niva_08.jpg

Lada Niva je aj ako úplne nové auto plné rôznych zvukov. Napríklad tá naša státie na voľnobeh vylepšilo "hudbou" priehradky spolujazdca.

lada-niva_09.jpg

Dotankovali ste polovicu nádrže, ale ráno máte len štvrtinu? Žiadny strach, to len auto bolo na miernom svahu, svoju štvrtinu dostne späť na rovine.

lada-niva_10.jpg

Manuálna päťstupňová prevodovka s obrovskou pákou radenia nie je úplne presná. Hľadať spiatočku si vyžaduje zvyk. Ale ten pocit, keď si na to zvyknete, páku si chytíte peknu medzi prstami a vsádzate tam jeden prevod za druhým...

lada-niva_12.jpg

Dodatočne prirobené luxusné prvky majú nevýhodu, že priestor pre nich nebol pôvodne pripravený. A tak môžete nájsť ovládač na nastavenie spätných zrkadiel, tam kde by ste radšej odložili svoj lakeť.

lada-niva_14.jpg

Niva zvládne aj rýchlosť 130 km/h, a to celkom pokojne, ale spotrebuje pri tom dosť paliva. Takže váš druhý domov v príležitostnej jazde na diaľnici bude pravý pruh. Prinajmenšom v určitom okamihu budete môcť vidieť, kde sa kategória off-road vozidiel posunula v priebehu rokov.

lada-niva_11.jpg

Váš ďalší domov bude autoumyváreň. Niva je ako hroch, najlepšie sa cíti tam, kde je veľa blata.

lada-niva_13.jpg

Samozrejme, všetky tieto "nedostatky" sú len také malé drobnosti. Akonáhle vyrazíte do poľa, Niva vám to všetko pekne vykompenzuje.

lada-niva.jpg

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY