vytisknout velikost písma Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

V ďalšej časti dlhodobého testu Škody Fabia Combi 1.0 TSI sme sa zamerali na to, aké parametre nový preplňovaný koncernový trojvalec naozaj ponúka. Motor samotný sme si predstavili podrobne už skôr a ako sme sa pred viac ako rokom presvedčili, jeho schopnosti stačia aj na podstatne väčšie Octaviu. Testovaný najvýkonnejší variant oficiálne ponúka 81 kW (110 k) v rozmedzí 5000 až 5500 ot./min a krútiaci moment vrcholí hodnotou 200 Nm, ktorá by mala byť dostupná od 2000 do 3500 ot./min.

Tak ako v mnohých iných prípadoch sme aj tentoraz vyrazili na brzdu ku kolegom z Dieselpower, ktorých skúšobňou prešiel v poslednej dobe napríklad Seat Leon 1.4 TSI ACT, Škoda Octavia RS 245 alebo šesťvalcová Kia Stinger. Zo skúsenosti vieme, že koncernové motory TSI majú takmer vždy vyšší ako udávaný výkon a litrová Fabia to potvrdila.

Náš exemplár vykázal vcelku lineárna krivku výkonu. Cez udávaných 81 kW (110 k) dostala už pri 3600 ot./min a pod túto hodnotu neklesla do zhruba 6200 ot./min. Absolútne namerané maximum je 90,5 kW (123 k). Podobná pozitívna nepresnosť sa ukázala aj v prípade krútiaceho momentu. Ten prekročil udávané maximum 200 Nm zhruba pri 1850 ot./min a pod túto hranicu sa vrátil až tesne pred štyrmi tisíckami. Vrcholných 220 Nm sa dosiahlo pri 2175 ot./min.

Skoda-Fabia-Natural-95.jpg

Pre úplnosť dodajme, že meranie prebiehalo po tom, čo sme s autom prešli asi 1500 km na bežný Natural 95. To nám vnuklo myšlienku sa na brzdu s Fabiou ešte raz vrátiť, ale až potom, čo prejdeme nejakú tú nádrž na Natural 98. čo presne môže v takto malom motore spôsobiť kvalitnejšie a drahšie palivo?

Zázraky nečakajte

Hneď po prvom meraní teda začala jazdiť Fabia na Natural 98 a po niekoľkých tankovaniach sme sa na brzdu vrátili. Opakované meranie isté rozdiely naozaj ukázalo, prezrieť si ich môžete v priloženom grafe.

Skoda-Fabia-Natural-98.jpg

Prvá vec, ktorá zaujme, je rozdielny nástup z voľnobežných približne dvoch tisíc. To však nie je dielo iného paliva, ale použité brzdy, ktoré automaticky nastavujú zaťaženie a to bolo pri druhej návšteve nepatrne odlišné. Vrchol krútiaceho momentu bol aj na druhýkrát 220 Nm a v rovnakých otáčkach (2135 ot./min). Následne sú priebehy do 3600 ot./min zhodné, vo vyšších otáčkach však rastie výkon predsa len nepatrne rýchlejšie a krútiaci moment tak rýchlo neklesá.

Viditeľný rozdiel prichádza až v úplne najvyšších otáčkach, kedy výkon dosiahol 93,1 kW (126,6 k), a to pri 5790 ot./min, čo je o necelé štyri kone viac. To síce nie je úplne zanedbateľné, ale zároveň nejde o tak veľkú hodnotu, aby bolo možné s kľudným svedomím vylúčiť iba vplyv chyby merania. Navyše, ak by sme nemali v ruke graf s nameranými rozdielmi, subjektívne si zrejme ničoho nevšimneme. Po stránke vnímanej dynamiky pôsobila Fabia úplne rovnako ako predtým.

Skoda-Fabia-10-TSI_4.jpg

Čo presne sa deje v našom dlhodobo testovanom trojvalci, keď dostane benzín s vyšším oktánovým číslom? V podstate nič. Škoda uvádza, že zážihové motory od 1.0 TSI po 2.0 TSI so žiadnou špeciálnu mapou pre palivo s vyšším oktánovým číslom nepracujú, iba sa podľa dát zo senzora klepania mierne mení predstih (zhruba o 3°). Rozdiel vo výkone preto nie je príliš markantný, čo nakoniec potvrdzujú aj naše skúsenosti. V minulosti sme podobnú vec vyskúšali so Seatom Leon Cupra, pričom rozdiel medzi Natural 95 a 98 bol v podstate rovnaký ako pri tejto Fabii (6 koní v prospech Naturalu 98).

Prínos paliva s vyšším oktánovým číslom ale nemusí byť len o lepších parametroch. Subjektívne sa nám zdalo, že je motor trochu tichší, čo zrejme nebude náhoda, pretože pálenie lepšieho paliva je pomalšie a motor má teda jemnejší chod. Zároveň tu sú aj ďalšie faktory ako napríklad účinnejšia ochrana motora.

Každopádne Škoda predpisuje pre Fabiu 1.0 TSI samozrejme Natural 95. Ako sme sa mohli presvedčiť, priplácať za viac oktánov iba kvôli lepšej dynamike naozaj nemusíte. Ono totiž Fabia ponúka viac už pri využití bežného Naturalu.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY