vytisknout velikost písma Čo ukázala diagnostika Peugeotu 2008? Grip Control nie je príliš potrebný

Diagnostika ukázala pár drobných závad. Cez diagnostiku možno ale sledovať mnoho zaujímavých údajov. Vidieť je napríklad životnosť filtra pevných častíc alebo frekvencia využívanie systémov štart/stop alebo Grip Control.
Čo ukázala diagnostika Peugeotu 2008? Grip Control nie je príliš potrebný

Naše zhruba osemmesačné spolužitie s Peugeotom 2008 1.6 BlueHDi GT Line sa nezadržateľne blíži ku koncu. Ešte než sa s ním definitívne rozlúčime a vystavíme záverečný účet, zastavili sme sa v servisnom stredisku PSA a pozreli sa, čo zaujímavé náš exemplár odhalí na diagnostike.

Nie, žiadne zásadné závady sa nekonali, tých drobných sa však pár objavilo. Skôr ako o skutočné závady išlo o zaznamenané udalosti, ktoré sa automobilu nepáčili.

Problém mal imobilizér alebo sťahovanie okien

Diagnostickú zásuvku má Peugeot 2008 vľavo pod volantom. Aby ste sa k nej dostali, musíte demontovať plast kryjúci priestor pod volantom. Nie je to nič zložité, proste ho uchopíte a vycvaknite. Po pripojení diagnostiky už obstaráte všetko ostatné cez počítač.

Zoznam závad nášho Peugeotu obsahoval niekoľko položiek. Konkrétne išlo o imobilizér, sťahovanie elektrických okien, resetovanie nepriamej detekcie tlaku pneumatík, čidlo zapnutého pásu, okruh klimatizácie a ľavý otočný ovládač na volante.

Základné výpis si môžete prezrieť na obrázku:

Diagnostika-Peugeto_1-1.jpg

Ani v jednom prípade sa neobjavilo nič závažné. V aute všetko funguje tak, ako má. Závadu imobilizéra vysvetlil školiteľ značiek Citroën a Peugeot Dalibor Krejčík tým, že sa zrejme imobilizér nespojil s riadiacou jednotkou na prvýkrát, ale až pri ďalšom pokuse, čo systém do databázy zaznamenal.

Problém pri oknách bol daný tým, že okná možno elektricky ovládať po vytiahnutí kľúča zo zapaľovania len po určitú dobu (aby sa s oknami niekto nehral a nevybil batériu), takže pravdepodobne vozidlo niekde stálo s vypnutým motorom a my sme chceli zatiahnuť okná. Systém to nepovolil a zmarený pokus zaznamenal. Mimochodom, v Peugeote 2008 možno okná zatvárať aj na diaľku cez diaľkové ovládanie.

Peugeot-2008-diagnostika-4.jpgPeugeot-2008-diagnostika-5.jpg

Resetovanie nepriamej detekcia tlaku v pneumatikách zrejme súvisí so servisnou prehliadkou, kde sa pneumatiky kontrolovali. Problém u bezpečnostného pásu pravdepodobne spočíval v zle zacvaknutom páse, kedy pracka zostala v akejsi medzipolohe. Podobný dôvod stál aj za záznamom týkajúcim sa otočného ovládača na volante. Ten pozná jednotlivé polohy a na pohyb medzi nimi počíta určitý čas. Asi sme sa niekde s týmto ovládačom hrali a príliš dlho ho držali medzi jednotlivými polohami. A konečne závada klimatizácie bola pripísaná na vrub snímača tlaku chladiaceho okruhu. Tento problém bol len dočasný, zrejme s čidlom niekto počas servisnej prehliadky manipuloval.

Grip Control použitie príliš často nenašiel

Po aute je rozmiestnená zhruba stovka rôznych jednotiek (v závislosti od konkrétnej výbave) a všetky poskytujú rôzne informácie. Takže okrem závad samotných diagnostika ukáže najrôznejšie zaujímavé čísla. Napríklad sme sa dozvedeli, že systém Grip Control v praxi príliš využívaný nie je.

Diagnostika-Peugeto_2-1.jpg

Náš Peugeot má najazdených necelých 30 tisíc. Od vlaňajšieho júla slúžil ako bežné testovacie auto, ktoré bolo každý týždeň v inej redakcii, prípadne na predvádzacích akciách. U nás je automobil od tohtoročného februára, spolu teda jazdí niečo málo cez rok. Za tú dobu evidovala diagnostika 32 prípadov, kedy došlo k zmene nastavenia systému Grip Control. Inak povedané, veľa ľudí pomoc Grip Control nepotrebovalo. Príliš sa tomu nečudujem, my sme to v praxi využili asi trikrát.

Štart / stop naštartoval motor v 1763 prípadoch

Na rozdiel od niektorých iných modelov neuvádza Peugeot 2008 v rámci palubného počítača čas, po ktorý bol motor vďaka systému štart/stop vypnutý. Obrázok o funkcii tejto emisnej pomôcky nám ale opäť dáva diagnostika. Systém totiž počíta, koľkokrát bol motor vďaka samočinnému vypínaču znovu naštartovaný. Technikom táto informácia naznačuje, ako veľmi je štartér opotrebovaný. Doteraz bol pri našej 2008 motor samočinne naštartovaný v 1763 prípadoch.

Z toho môžeme usudzovať, že sa Peugeot pohyboval skôr v mimomestskom prevádzke. Od februára, kedy ho máme v redakcii, to tak bolo určite. Funkciu systému Štart / Stop ale obmedzuje aj auto samotné. Ako iste viete, aby bol motor deaktivovaný, musí byť splnených niekoľko podmienok. Aj tie voz zaznamenáva, takže je možné sledovať, prečo pri posledných zhruba šesťdesiatich kilometroch k vypnutiu motora nedošlo. V našom prípade to bolo najčastejšie kvôli posilňovaču riadenia. Vplyv na funkciu majú ale aj ďalšie veci ako chod klimatizácie, vykurovanie, tlak v posilňovači bŕzd a tak ďalej.

Diagnostika-Peugeto_3.jpg

Podobne sa zaznamenáva napríklad dôvod deaktivácie tempomatu. Diagnostika odhalila napríklad to, že sme v jednom prípade išli na tempomate rýchlosťou 127 km/h so zaradenou štvorkou (zrejme pri zisťovaní odchýlky tachometra). Tieto informácie sa využívajú pri prípadných sťažnostiach zákazníkov. Niektorí sú údajne schopní sťažovať si na vypadávajúci tempomat, pričom ale prehliadnu, že sa im tempomat vypol napríklad kvôli prišliapnutiu brzdy.

Ako je na tom filter pevných častíc?

Aj filter pevných častíc je sledovaný diagnostikou. Systém totiž okrem močoviny pridáva do nafty ďalšie aditívum (kvôli zníženiu teploty zapáliteľnosti sadzí), ktoré je v malej nádržke vedľa palivovej nádrže. Majitelia sa o to nemusia vôbec zaujímať, pretože by náplň mala vydržať na mnoho desiatok tisíc kilometrov. Naše auto prešlo skoro 30 tisíc a nádržka hlásila naplnenie z 84%. Problém je, že sa toto aditívum nespáli a pomaly filter pevných častíc upcháva. Filter by mal aj tak vydržať zhruba 160 000 km.

Peugeot-2008-diagnostika-6.jpg

Kvôli postupnému zanášaniu filtra aditívom systém vie, že pred filtrom bude trochu iný tlak než za ním, takže prípadný rozdiel, ak zodpovedá nájazdu, nehlási ako chybu. Zároveň sa vypočítava odhadovaná životnosť filtra.

Toto môže prípadne pomôcť odhaliť manipuláciu s najazdenými kilometrami. Napríklad keď vám bude predávajúci tvrdiť, že vozidlo má najazdených iba 60 tisíc, ale diagnostika ukazuje, že životnosť filtra, ktorý by mal zvládnuť 160 tisíc, je už len 10 tisíc kilometrov. Ak by prípadne niekto vynuloval počítadlo kilometrov vo filtri pevných častíc a filter nevymenil, systém by začal hlásiť chybu, pretože by mal byť rozdiel tlakov pred a za filtrom prakticky nulový (mal by zodpovedať vymenenému filtra), ale senzory tlaku budú registrovať niečo iné.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY