vytisknout velikost písma Čo sa stane, keď vám dôjde močovina? Náš Peugeot 2008 vám to ukáže

Aby ste úplne vyjazdili aditívum AdBlue, musíte preukázať veľké ignoranstvo. Peugeotu vystačí objem nádrže na viac ako 20 tisíc kilometrov. Ak AdBlue dôjde, naozaj nenaštartujete. V bežnom živote dolievanie riešiť nemusíte, pretože dojazd by mal vystačiť na interval servisných prehliadok.
Čo sa stane, keď vám dôjde močovina? Náš Peugeot 2008 vám to ukáže

Vstrekovanie močoviny, respektíve aditíva AdBlue, je v čase Euro 6 úplne bežné. Naftové motory si tak pomáhajú k zníženiu produkcie emisií. Podľa niektorých názorov je toto riešenie lepšie ako opatrenia vykonávané priamo na motore, pretože motor ako taký môže pracovať de facto bez obmedzení a emisie sa riešia až vo výfukovom potrubí. Pokiaľ ale močovina dôjde, je logické, že vozidlo prestane plniť emisné limity. Preto existuje obmedzenie, ktoré vám v jazde bez močoviny zabráni.

Aký je základný princíp selektívnej katalytickej redukcie (SCR)?

SCR je skratka termínu Selective Catalytic Reduction (selektívna katalytická redukcia). Ide o systém dodatočnej úpravy výfukových plynov s cieľom zníženia oxidov dusíka prostredníctvom chemickej reakcie prebiehajúcej vo výfukovom potrubí. Práve tá sa nazýva selektívna redukcia, pretože sa netýka všetkých chemických zlúčenín obsiahnutých vo výfukových plynoch, ale je zameraná iba na spomínané oxidy dusíka (NOx). Systém funguje na báze vstrekovania redukčnej kvapaliny (AdBlue) do výfuku. Najprv sa pomocou chemickej reakcie transformuje na čpavok, ktorý následne umožňuje pri chemickej reakcii v špecifickom katalyzátora redukciu NOx na dusík a vodu

 

Táto skutočnosť je verejne známym faktom, lenže ten počas bežných sedemdňových testov nemáme šancu vyskúšať na vlastnej koži. Preto sme sa rozhodli, že to vyskúšame v rámci dlhodobého testu Peugeotu 2008 1.6 BlueHDi. Áno, aj malý francúzsky crossover močovinu potrebuje. Čo presne sa teda deje, keď močovina dochádza?

Reálne bez močoviny nepôjdete

Peugeot 2008 používa nádrž na močovinu s objemom 17 litrov. Do prvého upozornenia by mu toto množstvo malo stačiť k prejdeniu aspoň dvadsiatich tisíc kilometrov. Je teda zrejmé, že močovina ubúda veľmi pomaly. Toto však nie je ten hlavný dôvod, prečo sa ťažko niekedy ocitnete bez AdBlue.

Výrobci si dávajú veľmi záležať na tom, aby vodičov patrične upozornili. V prípade nášho Peugeotu prichádza prvé upozornenie vo chvíli, keď dojazd klesne pod 2500 km. Deje sa tak hláškou vyskakujúcou každých 300 km (alebo pri každom štartovaní) a rozsvietenou kontrolkou AdBlue. Máte ešte veľa času zájsť do servisu alebo močovinu doliať.

Ďalšia fáza prichádza vo chvíli, keď dojazd klesne pod 600 km. To už sa hláška upozorňujúca na dochádzajúcu močovinu (respektíve počet kilometrov zostávajúcich do zákazu štartovania) objavuje neustále každých 30 sekúnd a vodič nemá možnosť sa tohto upozornenia zbaviť. Zároveň sa rozbliká kontrolka AdBlue, objaví sa nápis "Service" a všetko ešte sprevádza varovný signál.

Fakticky si nedokážeme predstaviť situáciu, kedy by vodič všetky upozornenia prehliadol. Ak vyložene nechcete močovinu vyjsť úmyselne, určite zaistíte nápravu ešte skôr, než AdBlue definitívne dôjde.

V našom prípade toto všetko navyše občas sprevádzala oranžová kontrolka motora a hlásenia o chybe na motore. Peugeot tak signalizuje, že je s emisiami niečo v neporiadku. Oficiálne by ste podľa používateľskej príručky mali okamžite zamieriť do servisu. Nám sa niekoľkokrát stalo, že kontrolka zhasla, rovnako tak sa rôzne menil dojazd udávaný do zákazu štartovania. Akonáhle sme sa ale dostali pod 600 km, odpočítaval už Peugeot dojazd pravidelne po päťdesiatich kilometroch.

Nie, naozaj nenaštartujete

Akonáhle močovina definitívne dôjde, motor sa samozrejme okamžite nevypne. To by nebolo práve bezpečné. Na prístrojovom štíte sa objaví nová hláška oznamujúca skutočnosť, že vaše vozidlo má zakázané štartovanie. Pokračovať v jazde môžete, aj keď by ste tak robiť nemali, pretože teraz už vaše auto definitívne vypúšťa do ovzdušia viac emisií, než koľko dovoľujú normy.

Po prvom vypnutí motora sme k nášmu prekvapeniu zistili, že možno stále znovu naštartovať. Definitívny koniec prišiel vo chvíli, keď sme z auta vystúpili a zamkli ho. Následne už na otočenie kľúčika neprišla žiadna reakcia. Napodiv sa pri prvých pokusoch ani neobjavila žiadna hláška, až po určitej chvíli Peugeot oznámil zakázaný štart motora.

Močovina sa dopĺňa cez kufor

Z testov nových modelov sme zvyknutí na to, že hrdlo pre dolievanie AdBlue býva umiestnené vedľa viečka nádrže, takže je ľahko prístupné. Peugeot 2008 je ale predsa len starší model, takže má hrdlo pre dolievanie močoviny schované. Nájdete ho pod dojazdovou rezervou. Minimum, ktoré bude systém akceptovať po úplnom vyprázdnení, je 3,8 litra. My sme dolial desať litrov.

Na rozdiel od tankovania to ale nefunguje tak, že by ste naliali močovinu, sadli za volant a vyrazili na cestu. Po doliatie musí byť auto uzamknuté minimálne po dobu piatich minút. My sme mu dali pre istotu desať minút. Následne už zase všetko funguje tak ako predtým. Všetky tie upozornenia, ktoré na nás vyskakovala snáď mesiac, konečne zmizli.

Prvé kilometre po doliatí nám ešte robila spoločnosť kontrolka upozorňujúca na problém s výfukovými plynmi (oranžová kontrolka motora), ale aj tá nakoniec zhasla. Pre úplnosť dodajme, aj keď to pravdepodobne každý tuší, že AdBlue pre doplnenie bežne kúpite na čerpacích staniciach.

S dlhodobo testovaným Peugeotom stále nekončíme, v redakcii zostane až do konca augusta. Aktuálne má najazdené niečo málo cez 25 tisíc kilometrov a okrem pár drobností v podstate nie je na čo sa sťažovať. Spotreba sa podľa palubného počítača ustálila na hodnote 5,8 l/100 km.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY