vytisknout velikost písma Citroën CX a Renault 25 (1984): najrýchlejší Francúzi

Presne pred tridsiatimi rokmi oslávili premiéru dve vozidlá, ktoré sa preťahovali o titul najrýchlejšieho francúzskeho cestovného vozidla svojej doby.
Citroën CX a Renault 25 (1984): najrýchlejší Francúzi
Zoznam kapitol
  1. Vyššia stredná v roku 1984, Renault 25 V6 Turbo, Videá
  2. Citroën CX 25 GTi Turbo, Dôraz na pružnosť, Dobové porovnanie
  3. Technické údaje

Vyššia stredná v roku 1984

Rok 1984 bol na premiéry úplne nových európskych automobilov vyššej strednej triedy mimoriadne pestrý, spomeňme aspoň typy Mercedes-Benz W124, Saab 9000, Lancia Thema alebo Renault 25. Najmä Renault toho roku bodoval a do predajov nasadil nielen veľmi vydarený typ Renault 5, ale aj prevratné MPV Renault Espace. Tým ale francúzsky automobilový priemysel nepovedal svoje posledné slovo.

Ešte na parížskom autosalóne v roku 1984 boli zhodou okolností predstavené dva francúzske sedany vyššej strednej triedy, ktoré mali čo do jazdných výkonov zaútočiť ako na renomovanú nemeckú konkurenciu, tak na prvé dva modely zo švédsko-talianskych štvorčiat. Prvý niesol označenie Renault 25 V6 Turbo, druhý potom Citroën CX 25 GTi Turbo, a ako označenie napovedá, obidva boli vybavené motormi s preplňovaním turbodúchadlom.

Renault 25 Turbo 1.jpgRenault 25 Turbo 5.jpgRenault 25 Turbo 8.jpg
Renault 25 V6 Turbo na prvý pohľad spoznáte hlavne podľa masky so znakom na strane a špeciálnych liatych ráfikov

Renault zvolil za základ svojho špičkového modelu vtedy úplne nový typ Renault 25, ktorý s konkurenciou zniesol to najprísnejšie porovnávanie ako do aerodynamiky a rozmerov, tak do rozsahu štandardnej a príplatkovej výbavy. Model 25 V6 Turbo sa na prvý pohľad odlišoval od slabších verzií predovšetkým upravenou maskou chladiča s firemným logom posunutým zo stredu na ľavú stranu, aerodynamickými krytmi zrkadiel a špecifickými liatymi ráfikmi pripomínajúcimi svojím tvarom turbínové lopatky.

Renault 25 V6 Turbo

Šesťvalce mal vtedy Renault 25 vo výbave, no pre použitie v novej adaptácii boli výrazne modifikované. Zdvihový objem bol znížený z 2 664 ccm na 2 458 ccm tým, že sa o 10 mm skrátil zdvih, ale o 3 mm narástlo vŕtanie, čím motor nadobudol výrazne podštvorcový charakter. Účinnosť preplňovania zvyšoval medzichladič stlačovaného vzduchu, elektronické riadenie zapaľovania a nepriameho vstrekovania sa dočkalo inej regulácie voľnobehu.

motor Renault.jpgRenault 25 Turbo 2.jpgRenault 25 Turbo 6.jpg
Renault 25 Turbo 7.jpgRenault 25 Turbo 3.jpg
Interiér vozidiel V6 Turbo bol vybavený ešte bohatšie než pri lacnejších verziách

Aj napriek obmedzeniu objemu narástol výkon o 28 a krútiaci moment o 30%, pričom 270 Nm bolo k dispozícii v širokom rozmedzí 1 800 až 4 500 ot./min. Spoľahlivé spomalenie zaisťovala posilnená brzdová sústava, štandardne doplnená ABS (Bosch), väčšiu stabilitu prinášali väčšie kolesá s pneumatikami 205/60 R15.

Renault 25 Turbo Baccara 1.jpgRenault 25 Turbo Baccara 2.jpgRenault 25 Turbo Baccara 3.jpgRenault 25 Turbo Baccara 4.jpgRenault 25 Turbo Baccara 5.jpg
Motor V6 Turbo neskôr poháňal aj špičkový model Renault 25 Baccara

Interiér modelu Renault 25 V6 Turbo vynikal čiastočným čalúnením palubnej dosky imitáciou kože, upraveným volantom, modifikovanými prednými sedadlami s elektricky nastaviteľnou výškou u vodiča alebo upraveným prístrojovým štítom s ukazovateľom plniaceho tlaku dúchadla v spodnej časti otáčkomera. Priplácať bolo možno napríklad za elektricky posuvnú strechu či za klimatizáciu s automatickou reguláciou.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY