vytisknout velikost písma Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech: Kto si?

Má byť jednoduchý, úsporný, nenáročný, štýlový a cenovo dostupný. Cactus prvé tri veci plní, tú poslednú ale tak celkom nie. A to je problém.
Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech: Kto si?
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Dizajn za všetky peniaze
  2. Až príliš jednoduchý, Základ stačí
  3. Jazda: nerobte predčasné závery, Cena trochu mimo
  4. Verdikt, Technické údaje
  5. Fotogaléria

Čoskoro tomu bude rok od doby, kedy sa svetu vo veľkom štýle predstavil nový Citroën C4 Cactus. Prvé auto, ktoré prezentuje výsledok novo poňatého prístupu francúzskej značky k automobilom. Tie by mali byť jednoduché, cenovo dostupné, ale zároveň štýlové. Bol som veľmi zvedavý, aká bude prax, pretože na fotkách Cactus nevyzerá vôbec zle.

Citroën zbavil svoju C4 Cactus všetkého nepodstatného. Auto dostalo jednoduché tvary, veľké panely karosérie, jednoduché sedadlá, minimum tlačidiel, vzadu celú lavicu a všetko to podčiarkujú zadné okienka, ktoré sa nedajú stiahnuť. Šetrilo sa, kde sa dalo a šetrilo sa aj tam, kde to na prvý pohľad neuvidíte.

Jednou z hlavných predností Cactusu je fakt, že ponúka veľmi nízku hmotnosť. Karbónové vlákna sa tak úplne s poňatím lacného auta nezlučujú, takže tu musela byť použitá iná finta. Inžinieri jednoducho navrhli auto, ktoré je schopné ísť maximálne 190 km/h a tomu prispôsobili úplne všetko od podvozku, cez karosériu až po motory. Výsledok začína na hmotnosti 1070 kg, čo je vzhľadom k veľkosti auta číslo pomerne zaujímavé.

cactus_02.JPGcactus_21.JPG
Jednoduché tvary, veľké plochy, ale zároveň neokukaný dizajn. Na prvý pohľad Cactus zaujme, o tom niet pochýb. 

Dizajn za všetky peniaze

V Cactuse narazíte na rad problémov, ale tiež na jednu obrovskú prednosť - na dizajn. Ten sa podaril na tisíc percent. Hoci je auto jednoduché, hoci sa tu šetrilo, na prvý pohľad výsledok pôsobí ako regulérna štýlovka, vedľa ktorej bude aj také Mini Countryman vyzerať ako úplne obyčajný crossover.

Vzhľad vyzerá ako z konceptu, automobilka navyše pripravila aj zaujímavé kombinácie farieb a k tomu všetkému nasadila na karosériu systém Airbump, teda akési plasty, ktoré budú chrániť karosériu pred bežnými mestskými ťukancami. Ostatne preto sa auto tiež volá Cactus, má predsa pichliače.

Reálne stretnutie s autom ma okamžite vyviedlo z omylu. Tak predovšetkým na fotkách vyzerá síce ako robustný automobil z kategórie kompaktných crossoverov, v reále je ale výrazne menšie a vlastne to nie je ani crossover. Keď som si auto priviezol pred dom a vedľa neho zaparkoval Feliciu, ktorá svojimi rozmermi nijako nezaostávala (teda aspoň nie na pohľad), trochu som zneistel, čože to vlastne testujem.

cactus_11.JPGcactus_14.JPGCactus sa tvári ako podstatne väčšie auto, než naozaj je. Dĺžka 4157 mm a výška iba 1480 mm hovorí za všetko. Len pre porovnanie, taký VW Golf meria na dĺžku 4255 mm a vysoký je 1452 mm.

Cactus nie je crossover a už vôbec nemá nič spoločného s kategóriou SUV. Je mi ľúto, toto je úplne obyčajný hatchback, ktorý len dostal mnoho plastov na karosérii.

K tým samotným sa viaže sklamanie číslo dva. Systém Airbump sa prezentoval ako kapsula naplnené plynom, teda relatívne sofistikovaná vec. Nemal som odvahu jednu kapsulu len tak na skúšku prepichnúť, ale zaujal ma jeden kraj tohto panelu, ktorý sa už tváril, že o pár tisíc kilometrov definitívne povolí.

cactus_05.JPGcactus_56.JPGAirbump v praxi funguje, škrabance na dverách naozaj nenájdete. V podstate ide ale len o plast prilepený na karosérii obojstrannou páskou.

Tak som za neho vzal, trochu odtiahol od karosérie a bolo po sofistikovanom riešení. Plastové panely sú ku karosérii prilepené obyčajnou obojstrannou páskou. Ako je vidieť, imidž auta sa dá postaviť naozaj na čomkoľvek.

Ako sa dozviete neskôr, testovaný Cactus nakoniec najviac bojuje s cenou, pretože sa dajú kúpiť za rovnaké peniaze objektívne lepšie autá, alebo si môžete kúpiť rovnako fungujúce auto za nižšiu sumu. Ak predsa neodoláte, potom vás môžem uistiť, že všetky tie peniaze navyše miniete v podstate iba za dizajn. Ten sa podaril a vôbec sa v dnešnej dobe nečudujem tomu, že sa Cactus tak dobre predáva. Jednoducho sa páči.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY