vytisknout velikost písma Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech: Kto si?

Má byť jednoduchý, úsporný, nenáročný, štýlový a cenovo dostupný. Cactus prvé tri veci plní, tú poslednú ale tak celkom nie. A to je problém.
Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech: Kto si?
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Dizajn za všetky peniaze
  2. Až príliš jednoduchý, Základ stačí
  3. Jazda: nerobte predčasné závery, Cena trochu mimo
  4. Verdikt, Technické údaje
  5. Fotogaléria

Čoskoro tomu bude rok od doby, kedy sa svetu vo veľkom štýle predstavil nový Citroën C4 Cactus. Prvé auto, ktoré prezentuje výsledok novo poňatého prístupu francúzskej značky k automobilom. Tie by mali byť jednoduché, cenovo dostupné, ale zároveň štýlové. Bol som veľmi zvedavý, aká bude prax, pretože na fotkách Cactus nevyzerá vôbec zle.

Citroën zbavil svoju C4 Cactus všetkého nepodstatného. Auto dostalo jednoduché tvary, veľké panely karosérie, jednoduché sedadlá, minimum tlačidiel, vzadu celú lavicu a všetko to podčiarkujú zadné okienka, ktoré sa nedajú stiahnuť. Šetrilo sa, kde sa dalo a šetrilo sa aj tam, kde to na prvý pohľad neuvidíte.

Jednou z hlavných predností Cactusu je fakt, že ponúka veľmi nízku hmotnosť. Karbónové vlákna sa tak úplne s poňatím lacného auta nezlučujú, takže tu musela byť použitá iná finta. Inžinieri jednoducho navrhli auto, ktoré je schopné ísť maximálne 190 km/h a tomu prispôsobili úplne všetko od podvozku, cez karosériu až po motory. Výsledok začína na hmotnosti 1070 kg, čo je vzhľadom k veľkosti auta číslo pomerne zaujímavé.

cactus_02.JPGcactus_21.JPG
Jednoduché tvary, veľké plochy, ale zároveň neokukaný dizajn. Na prvý pohľad Cactus zaujme, o tom niet pochýb. 

Dizajn za všetky peniaze

V Cactuse narazíte na rad problémov, ale tiež na jednu obrovskú prednosť - na dizajn. Ten sa podaril na tisíc percent. Hoci je auto jednoduché, hoci sa tu šetrilo, na prvý pohľad výsledok pôsobí ako regulérna štýlovka, vedľa ktorej bude aj také Mini Countryman vyzerať ako úplne obyčajný crossover.

Vzhľad vyzerá ako z konceptu, automobilka navyše pripravila aj zaujímavé kombinácie farieb a k tomu všetkému nasadila na karosériu systém Airbump, teda akési plasty, ktoré budú chrániť karosériu pred bežnými mestskými ťukancami. Ostatne preto sa auto tiež volá Cactus, má predsa pichliače.

Reálne stretnutie s autom ma okamžite vyviedlo z omylu. Tak predovšetkým na fotkách vyzerá síce ako robustný automobil z kategórie kompaktných crossoverov, v reále je ale výrazne menšie a vlastne to nie je ani crossover. Keď som si auto priviezol pred dom a vedľa neho zaparkoval Feliciu, ktorá svojimi rozmermi nijako nezaostávala (teda aspoň nie na pohľad), trochu som zneistel, čože to vlastne testujem.

cactus_11.JPGcactus_14.JPGCactus sa tvári ako podstatne väčšie auto, než naozaj je. Dĺžka 4157 mm a výška iba 1480 mm hovorí za všetko. Len pre porovnanie, taký VW Golf meria na dĺžku 4255 mm a vysoký je 1452 mm.

Cactus nie je crossover a už vôbec nemá nič spoločného s kategóriou SUV. Je mi ľúto, toto je úplne obyčajný hatchback, ktorý len dostal mnoho plastov na karosérii.

K tým samotným sa viaže sklamanie číslo dva. Systém Airbump sa prezentoval ako kapsula naplnené plynom, teda relatívne sofistikovaná vec. Nemal som odvahu jednu kapsulu len tak na skúšku prepichnúť, ale zaujal ma jeden kraj tohto panelu, ktorý sa už tváril, že o pár tisíc kilometrov definitívne povolí.

cactus_05.JPGcactus_56.JPGAirbump v praxi funguje, škrabance na dverách naozaj nenájdete. V podstate ide ale len o plast prilepený na karosérii obojstrannou páskou.

Tak som za neho vzal, trochu odtiahol od karosérie a bolo po sofistikovanom riešení. Plastové panely sú ku karosérii prilepené obyčajnou obojstrannou páskou. Ako je vidieť, imidž auta sa dá postaviť naozaj na čomkoľvek.

Ako sa dozviete neskôr, testovaný Cactus nakoniec najviac bojuje s cenou, pretože sa dajú kúpiť za rovnaké peniaze objektívne lepšie autá, alebo si môžete kúpiť rovnako fungujúce auto za nižšiu sumu. Ak predsa neodoláte, potom vás môžem uistiť, že všetky tie peniaze navyše miniete v podstate iba za dizajn. Ten sa podaril a vôbec sa v dnešnej dobe nečudujem tomu, že sa Cactus tak dobre predáva. Jednoducho sa páči.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY