vytisknout velikost písma Citroën BX (1982-1994): Originál bez výstredností

Citroën BX možno nebol už tak avantgardný ako jeho predchodcovia, stále však vyčnieval z davu. Konkurenciu predčil pohodlím, kvalitou a spoľahlivosťou na ňu bohužiaľ naopak strácal.
Citroën BX (1982-1994): Originál bez výstredností
Zoznam kapitol
  1. Na počiatku bolo Volvo; Konštrukcia a motory; Športové (ne)úspechy
  2. Prvá modernizácia; Éra turbodieselov, Špeciálna verzia
  3. Citroën BX (1982-1994): Fotogaléria

Rodinné auto strednej triedy doplnilo a od roku 1986 úplne nahradilo vo výrobnom programe Citroënu rad GS / GSA. Hranaté tvary päťdverového hatchbacku boli hlavne dielom štúdia Bertone, veľký kus práce na nich odviedol legendárny Marcello Gandini. Predznamenával ich do značnej miery britský Reliant FW11 navrhnutý pre tureckú Anadolu (1977), a aj štúdia Tundra (1979), ktorá však využívala techniku Volva 343!

Osobitný vzhľad

Na rozdiel od britského vozidla aj neskoršieho BX mala štúdia len jeden pár dverí, ale základná silueta a hlavne vystúpené lemy blatníkov do série prežili. Výklopné predné svetlomety sa však u dvojitého šípu neuplatnili, tie si nechalo Volvo pre kompaktný model 480 ES. Vonkajší dizajn do finálnej podoby ladili stylisti Citroënu vo Velizy.

19790367_844733368898857_8027380543988479526_o.jpg19794555_844733402232187_4994735871691222228_o.jpg1979480_844733382232189_6296316143667261807_o1979.jpg19795750_844733408898853_3474836427353369481_o.jpg19799872_844733418898852_5828232415286310399_o.jpg
Vzhľad sériového Citroenu BX predznamenávala štúdia Bertone Tundra, která však niesla znaky automobilky Volvo

4,23 m dlhá karoséria osobitého vzhľadu štedro využívala plasty. Boli z neho nárazníky, ale aj kapota motora a výklopné veko kufra so základným objemom 444 l. Karoséria sama o sebe vážila len 241 kg. Všetky verzie mali štvoricu kotúčových bŕzd a hydropneumatické odpruženie. Podvozok s veľkorysým rázvorom 2655 mm inak tvorili vzpery McPherson a spodné priečne ramená vpredu, respektíve vlečená kľuková náprava vzadu. A nechýbali ani priečne skrutné stabilizátory.

Namiesto teleskopických tlmičov a vinutých pružín však Citroën používal svoju klasiku: vysokotlakové jednotky so samočinným udržiavaním vodorovnej polohy a nastaviteľnou svetlou výškou. O pohodlí netreba dlho špekulovať, najvyššia servisná poloha umožňovala výmenu kolies bez zdviháka a ani občasné výlety mimo spevnenej cesty neboli problémom.

Debut pod Eiffelovkou

Citroën BX sa vyrábal od septembra 1982 vo francúzskom Rennes a v španielskom Vigu. Vtedy si tiež odbil svoj debut. 23. dňa toho mesiaca bol prezentovaný priamo pod Eiffelovou vežou v Paríži, ešte pred slávnym autosalónom.

Ploché vzduchom chladené motory BX po predchodcovi nezdedila, všetky nové naprieč umiestnené jednotky s rozvodom OHC pochádzali z koncernovej liahne. Základným motorom bol radový štvorvalec 1360 cm3 (45 kW, 108 Nm) radu X prezývanej DOUVRIN podľa miesta vzniku, verzia s dvojitým karburátorom mala 52 kW. Doplnil ho BX 16 (1560 cm3, 65 kW, 127 Nm) série XU z motorárne v Trémery. Karburátory niesli značky Solex a Weber.

1982citroen_bx_14_re_1.jpg1982citroen_bx_14_re_2.jpg1982citroen_bx_14_re_4.jpg1982citroen_bx_14_re_5.jpg1982citroen_bx_14_re_6.jpg1982citroen_bx_14_re_7.jpg
Model BX 14 z roku 1982; číslo v názve udávalo zaokrúhlený zdvihový objem motoru, ktorý dosahoval výkonu 45 nebo 52 kW

Štvor- a päťstupňové prevodovky boli umiestnené buď na spodku kľukovej skrine, alebo súosovo vedľa motora (BX 16) a poháňali pochopiteľne predné kolesá. Neskôr prišli na rad aj klasické meničové automaty so štvoricou rýchlostí.

V nasledujúcom roku sa výkon tisícšestovky zdvihol decentne na 68 kW a hodnota krútiaceho momentu na 131 Nm. Vtedy prišiel na rad prvý diesel, atmosférická jednotka objemu 1905 cm3 sa 47 kW a 118 Nm

1982citroen_bx_16_trs_10.jpg1982citroen_bx_16_trs_12.jpg1982citroen_bx_16_trs_13.jpg1982citroen_bx_16_trs_14.jpg1982citroen_bx_16_trs_15.jpg1982citroen_bx_16_trs_16.jpg
Variantu BX 16 poháňal motor série XU z motorárne v Trémery; v roku 1984 posilnila z 65 kW/127 Nm na 69 kW/137 Nm.

Tisícdeväťstovka s totožným objemom sa objavila v sezóne 1984 aj v zážihovej verzii GT (75 kW, 158 Nm), okrem nej debutovala aj doposiaľ najvýkonnejšia BX 16 so 69 kW a 137 Nm, ktorá nahradila predchádzajúcu variantu. Z GT vychádzala limitky Digit s digitálnou prístrojovkou, palubným počítačom, rádiom Pioneer a centrálnym zamykaním, vyrobená v štyroch tisícoch kusov.

BX športuje

Dvoukarburátorové prevedenie BX Sport (1985) malo motor 1,9 l s 93 kW a 169 Nm. Za jeho úpravou vrátane prekonštruovaných spaľovacích priestorov a väčších ventilov stál francúzsky tuner Danielson. Dostalo analógovú palubnú dosku, kvalitné čalúnenie z väčšieho CX, zadné krídlo, nástavce prahov a kvôli širším pneumatikám na liatych kolesách aj rozšírené a inak tvarované blatníky. Auto vzbudilo značný ohlas, takže ich v dvoch sériách vzniklo 7,5 tisíc exemplárov. Jazdné vlastnosti modifikovaného podvozku však stále neboli príliš športové.

1983citroen_bx_19_trd_1.jpg1983citroen_bx_19_trd_2.jpg1983citroen_bx_19_trd_3.jpg1984citroen_bx_19_gt_2.jpg1984citroen_bx_19_gt_3.jpg1984citroen_bx_19_gt_8.jpg
V roku 1983 prišla verzia BX 19 TRD s preplňovaným vznetovým motorom (hore); model BX 19 GT z r. 84 nebola športovejšia verzia dieselu, poháňal ju zážihový motor 1,9 l.

Menší diesel BX 17 poskytoval z objemu 1769 cm3 len 44 kW a 110 Nm Veľmi dôležité bolo tiež uvedenie 4,44 m dlhého kombi Break v apríli 1985, to vyrábala karosáreň Heuliez. Prototyp bol vidieť už na jeseň 1983, rok po premiére hatchbacku. Úžitkové verzie s tradičným názvom Enterprise boli len dvojmiestne s nízkou prepážkou za sedadlami.

V novembri 1985 predstavil Citroën súťažnú verziu BX 4TC aj jej sériovú sestričku. Tých bolo nutné postaviť 200 kusov kvôli homologizácii. Návrat do majstrovstiev sveta skončil fiaskom, BX továrenského tímu Citroën Competition sa zúčastnili iba tri podniky, najlepšieho výsledku dosiahol Jean-Claude Andruet šiestym miestom vo Švédsku, inak s tímovým kolegom Philippom Wamberguem končili predčasne pre technické závady. Vzhľadom k tomu, že FIA oznámila koniec skupiny B, ďalší vývoj auta už nemal zmysel...

1985citroen_bx_4tc_1.jpg1985citroen_bx_4tc_2.jpg1985citroen_bx_4tc_4.jpg
1986_citroen_bx_4tc_evolution_3.jpg1985_citroen_bx_4tc_evolution_1prototype.jpg
Ostrú verziu 4TC trápili technické závady na rýchlostných skúškach aj v prevádzke – z 86 predaných kusov cestnej verzie musel Citroen vykúpiť 24 späť kvôli tragickej kvalite

Súťažných špeciálov vznikla dvadsiatka. Štvorvalec s objemom 2142 cm3 s výkonom až 265 kW získal koncern PSA kúpou francúzskeho Chrysleru, konštruktéri ho otočili o 90 stupňov (teda pozdĺžne) a vybavili turbodúchadlom Garrett a vstrekovaním Bosch K-Jetronic, predná časť musela byť decentne predĺžená. Pôvodne mal skoro 2,16 l, ale pri použití koeficientu 1,4 pre preplňované motory by sa nevošiel do trojlitrovej triedy. Hydropneumatické odpruženie zostalo zachované, päťstupňovú prevodovku daroval Citroën SM, brzdy zase CX.

1985citroen_bx_sport_2.jpg1985citroen_bx_sport_3.jpg1985citroen_bx_sport_6.jpg1985citroen_bx_sport_7.jpg1985citroen_bx_sport_8.jpg1985citroen_bx_sport_9.jpg
Citroen BX Sport dostal optický paket a dvojkarburátorový motor s výkonom 93 kW, ale jeho jazdné vlastnosti príliš športové neboli; vzniklo 7,5 tisíc exemplárov

Ani cestná verzia naladená len na 147 kW a stavaná pri Heulieze v Cerizay nezaznamenala bohvieaký úspech. Z dvoch stoviek vyrobených ich automobilka predala za astronomických 248,5 tisíca frankov (skoro päťnásobok základného BX 14!) len 86 kusov. A to ešte 24 vykúpila späť kvôli tragickej kvalite a spoľahlivosti späť a nechala zošrotovať. O vzácnosti teda nemôže byť pochýb. Pritom z pokoja na stovku dokázala strela zrýchliť za 7,5 s a upaľovala až 220 km/h.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY