vytisknout velikost písma Čínsky autobiznis: kopírujte a nič sa vám nestane

Pred desiatimi rokmi sa rozbehla čínska automobilová kopírka. Kradlo sa vo veľkom. Počas nasledujúcich rokov od toho ale tí najväčší ustúpili, postavili svoje dizajnérske tímy, najali talenty zo sveta. Prípady zlodejstva však úplne nezmizli.
Čínsky autobiznis: kopírujte a nič sa vám nestane

Jaguar Land Rover (JLR) začiatkom mesiaca zažaloval Jiangling Motor za neustávajúcu propagáciu jeho crossoveru Landwind X7, vernej kópie modelu Range Rover Evoque. Napodobenina sa predáva v miliardovej krajine od minulého roka.

Britský prémiový automobilový výrobca tiež požiadal čínsky štátny úrad, ktorý má v gescii ochranu duševného vlastníctva, aby okamžite anuloval patentové práva Jiangling na Landwind X7.

4-1200px_Range_Rover_Evoque_SD4_4WD_Prestige_Heckansicht_12_Juli_2014_Dusseldorf.jpg4-Landwind_X7_02_Auto_Shanghai_2015_04_22.jpg

K nerozoznaniu. Vľavo Range Rover Evoque, vpravo Landwind X7.

Jiangling je malý výrobca, vznikol v roku 2004. Problémom so svetovou automobilovou ikonou sa ale na domácej pôde nebojí. Dokázal to tým, ako rýchlo reagoval. Požiadal regulátorov, aby revokovali uznesenie o patentových právach modelu Evoque. Načo tí rozhodli na prekvapenie všetkých: oba modely by mali stratiť v Číne svoje patentové práva!

Je úplne zrejmé, že práva plagiátu, na prvý pohľad nerozoznateľného od originálu, by prestali platiť okamžite. Ale prečo by sa tak malo stať v prípade modelu Evoque? To nechápal nikto. Navyše v takom prípade JLR nemá takmer žiadnu šancu uspieť v súdnej pri odohrávajúce sa v Pekingu.

4-landwind_x7_777x437.jpg

Ešte horšie bolo podľa analytika Yang Jiana uznesenie sporu Hondy s malým miestnym producentom Šuanghuan Automobile. V roku 2004 ho japonský výrobca zažaloval za to, že skopíroval crossover CR-V. Súd sa dlhé roky k ničomu nemal. Medzitým centrálna vláda revokovala licenciu Šuanghuan Automobile, pretože vyrábal lmálo áut.

Vyšší súd v provincii Hebei nakoniec rozhodol až tento rok v apríli. Honda musí zaplatiť spoločnosti Šuanghuan Automobile ako kompenzáciu 16 miliónov juanov (57,6 miliónov korún). Za čo? Malinkého výrobcu zastrašovala.

Porovnávací test Kia Niro vs. Toyota C-HR: Keď je žiak lepší ako učiteľ

Porovnávací test Kia Niro vs. Toyota C-HR: Keď je žiak lepší ako učiteľ

27. 4. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

25. 4. 2017 | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY