vytisknout velikost písma Čínsky autobiznis: kopírujte a nič sa vám nestane

Pred desiatimi rokmi sa rozbehla čínska automobilová kopírka. Kradlo sa vo veľkom. Počas nasledujúcich rokov od toho ale tí najväčší ustúpili, postavili svoje dizajnérske tímy, najali talenty zo sveta. Prípady zlodejstva však úplne nezmizli.
Čínsky autobiznis: kopírujte a nič sa vám nestane

Jaguar Land Rover (JLR) začiatkom mesiaca zažaloval Jiangling Motor za neustávajúcu propagáciu jeho crossoveru Landwind X7, vernej kópie modelu Range Rover Evoque. Napodobenina sa predáva v miliardovej krajine od minulého roka.

Britský prémiový automobilový výrobca tiež požiadal čínsky štátny úrad, ktorý má v gescii ochranu duševného vlastníctva, aby okamžite anuloval patentové práva Jiangling na Landwind X7.

4-1200px_Range_Rover_Evoque_SD4_4WD_Prestige_Heckansicht_12_Juli_2014_Dusseldorf.jpg4-Landwind_X7_02_Auto_Shanghai_2015_04_22.jpg

K nerozoznaniu. Vľavo Range Rover Evoque, vpravo Landwind X7.

Jiangling je malý výrobca, vznikol v roku 2004. Problémom so svetovou automobilovou ikonou sa ale na domácej pôde nebojí. Dokázal to tým, ako rýchlo reagoval. Požiadal regulátorov, aby revokovali uznesenie o patentových právach modelu Evoque. Načo tí rozhodli na prekvapenie všetkých: oba modely by mali stratiť v Číne svoje patentové práva!

Je úplne zrejmé, že práva plagiátu, na prvý pohľad nerozoznateľného od originálu, by prestali platiť okamžite. Ale prečo by sa tak malo stať v prípade modelu Evoque? To nechápal nikto. Navyše v takom prípade JLR nemá takmer žiadnu šancu uspieť v súdnej pri odohrávajúce sa v Pekingu.

4-landwind_x7_777x437.jpg

Ešte horšie bolo podľa analytika Yang Jiana uznesenie sporu Hondy s malým miestnym producentom Šuanghuan Automobile. V roku 2004 ho japonský výrobca zažaloval za to, že skopíroval crossover CR-V. Súd sa dlhé roky k ničomu nemal. Medzitým centrálna vláda revokovala licenciu Šuanghuan Automobile, pretože vyrábal lmálo áut.

Vyšší súd v provincii Hebei nakoniec rozhodol až tento rok v apríli. Honda musí zaplatiť spoločnosti Šuanghuan Automobile ako kompenzáciu 16 miliónov juanov (57,6 miliónov korún). Za čo? Malinkého výrobcu zastrašovala.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY