vytisknout velikost písma Čínsky autobiznis: kopírujte a nič sa vám nestane

Pred desiatimi rokmi sa rozbehla čínska automobilová kopírka. Kradlo sa vo veľkom. Počas nasledujúcich rokov od toho ale tí najväčší ustúpili, postavili svoje dizajnérske tímy, najali talenty zo sveta. Prípady zlodejstva však úplne nezmizli.
Čínsky autobiznis: kopírujte a nič sa vám nestane

Jaguar Land Rover (JLR) začiatkom mesiaca zažaloval Jiangling Motor za neustávajúcu propagáciu jeho crossoveru Landwind X7, vernej kópie modelu Range Rover Evoque. Napodobenina sa predáva v miliardovej krajine od minulého roka.

Britský prémiový automobilový výrobca tiež požiadal čínsky štátny úrad, ktorý má v gescii ochranu duševného vlastníctva, aby okamžite anuloval patentové práva Jiangling na Landwind X7.

4-1200px_Range_Rover_Evoque_SD4_4WD_Prestige_Heckansicht_12_Juli_2014_Dusseldorf.jpg4-Landwind_X7_02_Auto_Shanghai_2015_04_22.jpg

K nerozoznaniu. Vľavo Range Rover Evoque, vpravo Landwind X7.

Jiangling je malý výrobca, vznikol v roku 2004. Problémom so svetovou automobilovou ikonou sa ale na domácej pôde nebojí. Dokázal to tým, ako rýchlo reagoval. Požiadal regulátorov, aby revokovali uznesenie o patentových právach modelu Evoque. Načo tí rozhodli na prekvapenie všetkých: oba modely by mali stratiť v Číne svoje patentové práva!

Je úplne zrejmé, že práva plagiátu, na prvý pohľad nerozoznateľného od originálu, by prestali platiť okamžite. Ale prečo by sa tak malo stať v prípade modelu Evoque? To nechápal nikto. Navyše v takom prípade JLR nemá takmer žiadnu šancu uspieť v súdnej pri odohrávajúce sa v Pekingu.

4-landwind_x7_777x437.jpg

Ešte horšie bolo podľa analytika Yang Jiana uznesenie sporu Hondy s malým miestnym producentom Šuanghuan Automobile. V roku 2004 ho japonský výrobca zažaloval za to, že skopíroval crossover CR-V. Súd sa dlhé roky k ničomu nemal. Medzitým centrálna vláda revokovala licenciu Šuanghuan Automobile, pretože vyrábal lmálo áut.

Vyšší súd v provincii Hebei nakoniec rozhodol až tento rok v apríli. Honda musí zaplatiť spoločnosti Šuanghuan Automobile ako kompenzáciu 16 miliónov juanov (57,6 miliónov korún). Za čo? Malinkého výrobcu zastrašovala.

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY