vytisknout velikost písma Čínsky autobiznis: kopírujte a nič sa vám nestane

Pred desiatimi rokmi sa rozbehla čínska automobilová kopírka. Kradlo sa vo veľkom. Počas nasledujúcich rokov od toho ale tí najväčší ustúpili, postavili svoje dizajnérske tímy, najali talenty zo sveta. Prípady zlodejstva však úplne nezmizli.
Čínsky autobiznis: kopírujte a nič sa vám nestane

Jaguar Land Rover (JLR) začiatkom mesiaca zažaloval Jiangling Motor za neustávajúcu propagáciu jeho crossoveru Landwind X7, vernej kópie modelu Range Rover Evoque. Napodobenina sa predáva v miliardovej krajine od minulého roka.

Britský prémiový automobilový výrobca tiež požiadal čínsky štátny úrad, ktorý má v gescii ochranu duševného vlastníctva, aby okamžite anuloval patentové práva Jiangling na Landwind X7.

4-1200px_Range_Rover_Evoque_SD4_4WD_Prestige_Heckansicht_12_Juli_2014_Dusseldorf.jpg4-Landwind_X7_02_Auto_Shanghai_2015_04_22.jpg

K nerozoznaniu. Vľavo Range Rover Evoque, vpravo Landwind X7.

Jiangling je malý výrobca, vznikol v roku 2004. Problémom so svetovou automobilovou ikonou sa ale na domácej pôde nebojí. Dokázal to tým, ako rýchlo reagoval. Požiadal regulátorov, aby revokovali uznesenie o patentových právach modelu Evoque. Načo tí rozhodli na prekvapenie všetkých: oba modely by mali stratiť v Číne svoje patentové práva!

Je úplne zrejmé, že práva plagiátu, na prvý pohľad nerozoznateľného od originálu, by prestali platiť okamžite. Ale prečo by sa tak malo stať v prípade modelu Evoque? To nechápal nikto. Navyše v takom prípade JLR nemá takmer žiadnu šancu uspieť v súdnej pri odohrávajúce sa v Pekingu.

4-landwind_x7_777x437.jpg

Ešte horšie bolo podľa analytika Yang Jiana uznesenie sporu Hondy s malým miestnym producentom Šuanghuan Automobile. V roku 2004 ho japonský výrobca zažaloval za to, že skopíroval crossover CR-V. Súd sa dlhé roky k ničomu nemal. Medzitým centrálna vláda revokovala licenciu Šuanghuan Automobile, pretože vyrábal lmálo áut.

Vyšší súd v provincii Hebei nakoniec rozhodol až tento rok v apríli. Honda musí zaplatiť spoločnosti Šuanghuan Automobile ako kompenzáciu 16 miliónov juanov (57,6 miliónov korún). Za čo? Malinkého výrobcu zastrašovala.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY