vytisknout velikost písma Čínsky autobiznis: kopírujte a nič sa vám nestane

Pred desiatimi rokmi sa rozbehla čínska automobilová kopírka. Kradlo sa vo veľkom. Počas nasledujúcich rokov od toho ale tí najväčší ustúpili, postavili svoje dizajnérske tímy, najali talenty zo sveta. Prípady zlodejstva však úplne nezmizli.
Čínsky autobiznis: kopírujte a nič sa vám nestane

Jaguar Land Rover (JLR) začiatkom mesiaca zažaloval Jiangling Motor za neustávajúcu propagáciu jeho crossoveru Landwind X7, vernej kópie modelu Range Rover Evoque. Napodobenina sa predáva v miliardovej krajine od minulého roka.

Britský prémiový automobilový výrobca tiež požiadal čínsky štátny úrad, ktorý má v gescii ochranu duševného vlastníctva, aby okamžite anuloval patentové práva Jiangling na Landwind X7.

4-1200px_Range_Rover_Evoque_SD4_4WD_Prestige_Heckansicht_12_Juli_2014_Dusseldorf.jpg4-Landwind_X7_02_Auto_Shanghai_2015_04_22.jpg

K nerozoznaniu. Vľavo Range Rover Evoque, vpravo Landwind X7.

Jiangling je malý výrobca, vznikol v roku 2004. Problémom so svetovou automobilovou ikonou sa ale na domácej pôde nebojí. Dokázal to tým, ako rýchlo reagoval. Požiadal regulátorov, aby revokovali uznesenie o patentových právach modelu Evoque. Načo tí rozhodli na prekvapenie všetkých: oba modely by mali stratiť v Číne svoje patentové práva!

Je úplne zrejmé, že práva plagiátu, na prvý pohľad nerozoznateľného od originálu, by prestali platiť okamžite. Ale prečo by sa tak malo stať v prípade modelu Evoque? To nechápal nikto. Navyše v takom prípade JLR nemá takmer žiadnu šancu uspieť v súdnej pri odohrávajúce sa v Pekingu.

4-landwind_x7_777x437.jpg

Ešte horšie bolo podľa analytika Yang Jiana uznesenie sporu Hondy s malým miestnym producentom Šuanghuan Automobile. V roku 2004 ho japonský výrobca zažaloval za to, že skopíroval crossover CR-V. Súd sa dlhé roky k ničomu nemal. Medzitým centrálna vláda revokovala licenciu Šuanghuan Automobile, pretože vyrábal lmálo áut.

Vyšší súd v provincii Hebei nakoniec rozhodol až tento rok v apríli. Honda musí zaplatiť spoločnosti Šuanghuan Automobile ako kompenzáciu 16 miliónov juanov (57,6 miliónov korún). Za čo? Malinkého výrobcu zastrašovala.

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Naša Fabia vám to ukáže

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Naša Fabia vám to ukáže

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

dnes | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY