vytisknout velikost písma Čína je naďalej najväčší výrobca osobných áut. Európa stále stagnuje

Čína je naďalej najväčší výrobca osobných áut. Európa stále stagnuje

Už od roku 2010 je Čína najväčším producentom osobných áut na svete. Predstihla tak Európu, v ktorej produkcia naopak stagnuje. Pracovná sila je tu drahá, byrokratická a daňová záťaž extrémna. Niet teda divu, že sa automobilky sťahujú radšej inam. Európa naposledy vyrobila najviac áut v roku 2007, od tej doby jej produkcia klesá. 

V roku 2013 bolo v Číne vyrobených 22 116 825 áut, v EÚ ale len 16 183 846. USA sa drží na treťom mieste s 11 045 902 autami. Japonsko vyrobilo v minulom roku 9 630 070 áut a európskym ťahúňom je Nemecko s celkovou produkciou 5 718 222 áut. 

Smutným európskym príkladom je Francúzsko, v ktorej sa na konci osemdesiatych rokov vyrobilo takmer štyri milióny áut ročne, teraz opúšťa výrobné linky len asi 1 740 000 áut ročne. 

O rýchlosti rastu automobilovej produkcie v Číne najlepšie vypovedá predovšetkým trend poslednej doby. Napríklad v roku 2000 sa v Číne vyrábali len dva milióny áut ročne. Za trinásť rokov tak Čína svoju produkciu zdesaťnásobila. 

Zaujímavé je, že v roku 1950 sa celosvetovo vyrobilo 10,5 milióna vozidiel, z toho vyše osem miliónov v USA a 2,2 milióna v štátoch Sovietskeho zväzu. No v rokoch 1980 až 1990 vyrábalo najviac áut Japonsko, ktoré chrlilo ročne od 11 do 13,5 milióna vozidiel, zatiaľ čo USA sa držali stále pod desiatimi miliónmi.

zdroj: oica.net

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY