vytisknout velikost písma Čína je naďalej najväčší výrobca osobných áut. Európa stále stagnuje

Čína je naďalej najväčší výrobca osobných áut. Európa stále stagnuje

Už od roku 2010 je Čína najväčším producentom osobných áut na svete. Predstihla tak Európu, v ktorej produkcia naopak stagnuje. Pracovná sila je tu drahá, byrokratická a daňová záťaž extrémna. Niet teda divu, že sa automobilky sťahujú radšej inam. Európa naposledy vyrobila najviac áut v roku 2007, od tej doby jej produkcia klesá. 

V roku 2013 bolo v Číne vyrobených 22 116 825 áut, v EÚ ale len 16 183 846. USA sa drží na treťom mieste s 11 045 902 autami. Japonsko vyrobilo v minulom roku 9 630 070 áut a európskym ťahúňom je Nemecko s celkovou produkciou 5 718 222 áut. 

Smutným európskym príkladom je Francúzsko, v ktorej sa na konci osemdesiatych rokov vyrobilo takmer štyri milióny áut ročne, teraz opúšťa výrobné linky len asi 1 740 000 áut ročne. 

O rýchlosti rastu automobilovej produkcie v Číne najlepšie vypovedá predovšetkým trend poslednej doby. Napríklad v roku 2000 sa v Číne vyrábali len dva milióny áut ročne. Za trinásť rokov tak Čína svoju produkciu zdesaťnásobila. 

Zaujímavé je, že v roku 1950 sa celosvetovo vyrobilo 10,5 milióna vozidiel, z toho vyše osem miliónov v USA a 2,2 milióna v štátoch Sovietskeho zväzu. No v rokoch 1980 až 1990 vyrábalo najviac áut Japonsko, ktoré chrlilo ročne od 11 do 13,5 milióna vozidiel, zatiaľ čo USA sa držali stále pod desiatimi miliónmi.

zdroj: oica.net

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY