vytisknout velikost písma Čína je naďalej najväčší výrobca osobných áut. Európa stále stagnuje

Čína je naďalej najväčší výrobca osobných áut. Európa stále stagnuje

Už od roku 2010 je Čína najväčším producentom osobných áut na svete. Predstihla tak Európu, v ktorej produkcia naopak stagnuje. Pracovná sila je tu drahá, byrokratická a daňová záťaž extrémna. Niet teda divu, že sa automobilky sťahujú radšej inam. Európa naposledy vyrobila najviac áut v roku 2007, od tej doby jej produkcia klesá. 

V roku 2013 bolo v Číne vyrobených 22 116 825 áut, v EÚ ale len 16 183 846. USA sa drží na treťom mieste s 11 045 902 autami. Japonsko vyrobilo v minulom roku 9 630 070 áut a európskym ťahúňom je Nemecko s celkovou produkciou 5 718 222 áut. 

Smutným európskym príkladom je Francúzsko, v ktorej sa na konci osemdesiatych rokov vyrobilo takmer štyri milióny áut ročne, teraz opúšťa výrobné linky len asi 1 740 000 áut ročne. 

O rýchlosti rastu automobilovej produkcie v Číne najlepšie vypovedá predovšetkým trend poslednej doby. Napríklad v roku 2000 sa v Číne vyrábali len dva milióny áut ročne. Za trinásť rokov tak Čína svoju produkciu zdesaťnásobila. 

Zaujímavé je, že v roku 1950 sa celosvetovo vyrobilo 10,5 milióna vozidiel, z toho vyše osem miliónov v USA a 2,2 milióna v štátoch Sovietskeho zväzu. No v rokoch 1980 až 1990 vyrábalo najviac áut Japonsko, ktoré chrlilo ročne od 11 do 13,5 milióna vozidiel, zatiaľ čo USA sa držali stále pod desiatimi miliónmi.

zdroj: oica.net

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY