vytisknout velikost písma Chrysler Thunderbolt (1940): Auto snov, ktoré predbehlo dobu

V roku 1940 Chrysler šokoval aerodynamickou štúdiou Thunderbolt. Nakoniec prišla vojna a sériovo sa nevyrábala, napriek tomu nezostala v jedinom exemplári.
Chrysler Thunderbolt (1940): Auto snov, ktoré predbehlo dobu
Zoznam kapitol
  1. Chrysler Thunderbolt - návrh
  2. Chrysler Thunderbolt - technické údaje
  3. Fotogaléria

Thunderbolt získal svoje meno podľa rekordného špeciálu kapitána George Eystona, ktorý bol v roku 1938 najrýchlejším mužom na zemeguli, 16. septembra s ním na soľnej pláni v Bonneville zajazdil rýchlosť 575,389 km/h.

1937prochie_thunderbolt_2.jpg1937thunderbolt_1.jpeg1937thunderbolt_21937.jpg
Chrysler Thunderbolt sa nechal inšpirovať rekordným špeciálom Georga Eystona, od ktorého si požičal aj svoje meno

Cez 9,2 m dlhé a šesť a pol tony ťažké vozidlo poháňali dva kompresorom preplňované letecké vidlicové dvanásťvalce Rolls-Royce s celkovým objemom takmer 73,2 litra a výkonom piatich tisíc koní (3680 kW). Futuristický stroj od Chrysleru mu bol akousi poctou a automobilka názov použila s Eystonovým dovolením...

Nová vlna

Chrysler koketoval s aerodynamickými karosériami už pri sériovom modeli Airflow v rokoch 1934-1937, ale ten veľký obchodný úspech nezaznamenal. Vynikal moderným dizajnom aj technikou, avšak prísť s ďalším podobným vozidlom sa rovnalo číremu šialenstvu. Walter P. Chrysler však nehádzal flintu do žita, aj keď Airflow, ktorý navrhol Ray Dietrich, konzervatívnu klientelu práve nepresvedčil, skôr naopak, zahral si nepekne so svojou povesťou. Nepriaznivý zdravotný stav zakladateľa koncernu však donútil v roku 1938 rezignovať.

194041_Thunderbolt_2.jpg19401941_Chrysler_Thunderbolt_Concept_07.jpg1940autowp.ru_chrysler_thunderbolt_concept_car_20.jpg
1940autowp.ru_chrysler_thunderbolt_concept_car_22.jpg1940autowp.ru_chrysler_thunderbolt_concept_car_23.jpg1940autowp.ru_chrysler_thunderbolt_concept_car_24.jpg
Futuristický Thunderbolt mal pevnú sklápaciu strechu

Thunderbolt predstavoval "novú vlnu" nielen v dizajne, ale aj v technike. Dôsledne zahladená karosérie postavená na oceľovom ráme bola prakticky celá až na kapotu motora a veko batožinového priestoru vyrobená z hliníka, jednodielna strecha hardtop tiež, čo predtým použil iba Peugeot v kabriolete 402 Eclipse.

Áno, aj avantgardný chrysler ju mal kompletne zaťahovaciu. Navyše oveľa menšiu, takže za kokpitom nepotrebovala toľko miesta, aj keď sa neskladala. V USA sa k tomuto riešeniu vrátil až Ford Skyliner modelu 1957, to už však americké štúdie reprezentovali vek prúdových lietadiel a rakiet. V Európe začala móda kupé-kabrioletov až na prelome minulého a tohto storočia, technika však od tej doby pokročila, takže už sa strechy dali zložiť.

Namiesto kľučiek mal elektromotorčeky

"Autá snov" s bleskami na bokoch, ktoré majú aktuálne 75 rokov, sa obišli bez stĺpikov, kľučky by sme na dverách hľadali márne, otvárali sa rovnako ako spomínaná strecha elektrohydraulicky tlačidlami. Okná tiež nesťahovali mechanické kľučky. Predné, rovnako ovládané svetlomety sa takisto starostlivo ukrývali v karosérii, rovnako ako čiastočne pod integrovanými blatníkmi i všetky štyri kolesá. Zakrivené jednodielne čelné sklo aj vtedy hneď tak niekto vyrobiť nevedel.

1940autowp.ru_chrysler_thunderbolt_concept_car_19.jpg1940autowp.ru_chrysler_thunderbolt_concept_car_5.jpg
Dovnútra sa nevošli len dvaja, ale hneď traja cestujúci

Interiér až trojmiestneho roadsteru so širokou súvislou ľavicou bol potiahnutý kožou, prípadne plyšom, "letecká" palubnej dneska vybavená okrem rádia aj prístrojmi značky Lucite a niektoré vozidlá ju mal tiež čalúnenie prírodným materiálom z hovädziny, iné hliníkovú. Prvý prototyp vznikol len za deväť mesiacov, od rysovacej dosky až po prevádzkyschopný stav!

Dizajn v štýle art deco bol prácou návrhára Alexa Tremulisa, ktorý stál napríklad za kompresorovým Cordom 812 s "žmurkačkou" a neskôr po vojne stvoril famózny sedan Prestona Tuckera s trojicou svetiel, samovražednými dverami a motorom vzadu. Nebol na neho však sám, spolupracoval s ním v karosárni Briggs aj Ralph Roberts, ktorý prevzal aj firmu LeBaron. Obe spoločnosti boli prepojené. Spolu navrhli dva Showcars, pomerne konvenčný Golden Arrow, ktorý bol vzápätí premenovaný na Newport, a práve Thunderbolt.

1941autowp.ru_chrysler_newport_lebaron_concept_car_1.jpg1941 autowp.ru_chrysler_newport_lebaron_concept_car_2.jpg1941 autowp.ru_chrysler_newport_lebaron_concept_car_4.jpg
Súčasne s Thunderboltom vznikal aj štvordverový Golden Arrow, ktorý následne dostal meno Newport

Newport bol modernou interpretáciou tzv. Dual Cowl Phaetonu, teda otvoreného automobilu s dvojicou čelných skiel pre každý rad sedadiel. Tieto karosérie boli obľúbené na konci 20. a začiatku 30. rokov u výrobcov luxusných vozidiel (treba Duesenberg). Newport slúžil dokonca ako zavádzacie vozidlo (pace car) 500 míľ Indianapolis v roku 1941 a vznikol v piatich kópiách.

Mladý Roberts pritom nepredstavoval nejakého skúseného návrhára, mal však podobne ako Harley Earl od GM bystré oko. Pre svoju prácu dostali posvätenie samozrejme aj od dvoch najvyšších mužov Chrysleru, ktorými po zakladateľova odchode a následnej smrti boli KT Keller a Dave Wallace.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porovnávací test Kia Niro vs. Toyota C-HR: Keď je žiak lepší ako učiteľ

Porovnávací test Kia Niro vs. Toyota C-HR: Keď je žiak lepší ako učiteľ

včera | Dalibor Žák
Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

25. 4. 2017 | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY