vytisknout velikost písma Chevrolet Corvette Z06 má s 8L90 radiť rýchlejšie než PDK od Porsche, prečo?

Podtitulom článku by mohol byť tiež výrok "menič vs. dvojspojkové usporiadanie". Pozrime sa teraz na to, čím sa bude nová osemstupňová samočinná prevodovka pre Corvette Z06 líšiť od konkurencie.
Chevrolet Corvette Z06 má s 8L90 radiť rýchlejšie než PDK od Porsche, prečo?

S meničom momentu

Nová Corvette Z06 sa stala len pred niekoľkými dňami jednou z hlavných hviezd detroitského autosalónu. Čo sa technických špecifikácií týka, zrejme najväčšiu pozornosť vzbudilo oznámenie, že nová samočinná prevodovka 8L90 bude aj napriek zachovaniu kvapalinového meniča momentu radiť rýchlejšie než dvojspojková skriňa PDK od Porsche. Na detailné parametre k jazdným výkonom si ešte počkáme, Corvette Z06 je pripravená pre modelový rok 2015, takže sa začne predávať najskôr v lete, v medzičase sa teda zatiaľ pozrime na novú prevodovku.

Corvette 8L90 1.jpgCorvette 8L90.jpgCorvette LT4.jpg
Nová samočinná prevodovka GM 8L90 bola postavení pre kombináciu s motorom LT4

Samočinnú skriňu 8L90 pripravil zvláštny tím General Motors a zachováva si konvenčnú konštrukciu s kvapalinovým meničom momentu a sústavou planétových prevodov. Páni z GM tvrdia, že má radiť rýchlejšie a plynulejšie ako PDK v Porsche 911. "Hľadali sme prevodovku, ktorá umožní každodenné pohodlné jazdenie a bude kompatibilná s deaktiváciou valcov," vysvetľuje Tadge Juechter, šéfkonštruktér projektu Corvette C7.

Dôvodov pre úplne novú konštrukciu bola podľa neho celá rada, jedným z tých najdôležitejších sa stala skutočnosť, že v súčasnosti neexistuje žiadna dvojspojková prevodovka schopná prenášať tak vysoký krútiaci moment. Hovorí sa o porcii až 1 000 Nm, takže by pre GM mohlo ísť o zaujímavý artikel, ktorý môže eventuálne dodávať rade iných automobiliek. Aj keď bola skriňa 8L90 vyvíjaná s potenciálom nasadení aj v iných budúcich modeloch GM s pohonom zadných kolies, v rade rysov bola prispôsobená špeciálne autám Corvette Stingray (C7).

Zdvojené kvapalinové ovládanie

Zaujímavosťou tejto prevodovky je použitie zdvojeného hydraulického ovládania, ktoré má dve vetvy. Pri plnom zaťažení motora LT4 pracujú obe, takže maximálny tlak v sústave umožňuje veľmi rýchle zmeny prevodov. Pri bežných cestovných podmienkach pracuje ale len jedna z nich, čo síce mierne spomaľuje radenie, ale obmedzuje vnútorné odpory ústrojenstva, a tým aj spotrebu paliva. Riadenie prevodovky má byť koordinované so štandardnou deaktiváciou valcov motora, ktoré aj pri čiastočnom zaťažení bude chodiť len na štyri valce.

Vonkajšie rozmery skrine 8L90 majú byť rovnaké ako pri konvenčnom šesťstupňovom samočinnom ústrojenstve, výrobca ale sľubuje o 3,6 kg nižšiu hmotnosť a v prevádzke o 5% nižšiu spotrebu. Nová prevodovka 8L90 má vynikať nezvyčajne širokým rozpätím prevodov. Vďaka tomu bolo možné stály prevod predĺžiť z 2,730 na 2,410, ale pôvodný pomer bude u novej Corvette Z06 dodávaný na želanie. Priamym prevodom je šestka, sedmička a osmička sú teda s pomermi 0,860 a 0,650 rýchlobehu.

Nová prevodovka 8L90 v súčasnosti prechádza jazdnými skúškami a na základe ich výsledkov sa určia momenty radenia a ďalšie parametre. Na oficiálne údaje k novej Corvette Z06 si preto zrejme ešte počkáme.
 

 

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY