vytisknout velikost písma Chevrolet Camaro Z/28 podrobne a na videu z Nürburgring Nordschleife

Americký svalovec Chevy Camaro v športovej variante Z/28 sa vybral na obávanú Severnú slučku Nürburgringu, aby na diaľku zmeral sily s konkurenciou.
Chevrolet Camaro Z/28 podrobne a na videu z Nürburgring Nordschleife

Nová Z/28 nie je najvýkonnejšou verziou nového Camara, táto pocta zostáva vyhradené modelu ZL1. Je ale "nejokruhovejšia", a najviac vhodná pre jazdu na pretekárskej trati. CAMARO Z/28 Chevrolet odpovedá na konkurenčný Mustang Boss 302.

Namiesto kompresorom preplňovaného motora má Camaro Z/28 atmosféricky plnený vidlicový osemvalec LS7 s objemom rovných siedmich litrov (!) s titánovými sacími ventilmi, suchou vaňou a špeciálnym sacím aj výfukovým traktom.

Americká Carrera „RS“

history-1.jpg

Prvé Camaro Z/28 z roku 1967 bolo určené pre preteky triedy Trans-Am 2 Amerického klubu športových vozidiel. Malo odhlučnený motor V8 5,0 l, rýchlejšie riadenie a okruhový podvozok. Klimatizácia alebo samočinná prevodovka naopak chýbali.

Výsledkom je "najmenej" 373 kW (507 koní) a 637 Nm, najvyššie otáčky 7000 min-1. Silu motora prenáša na zadné kolesá šesťstupňový manuál Tremec TR060 cez samosvorný diferenciál so slimáčím ozubením. Prevodovka aj diferenciál majú chladiaci okruh s dostatočným výkonom pre okruhové nasadenie.

Hlavnou devízou podvozku sú nové tlmiče pruženia, ktoré umožňujú nastavenie ťahového a tlakového útlmu vždy pre rýchly a pomalý zdvih kolesa zvlášť. Prácu tlmičom navyše uľahčujú samotné kolesá, ktoré sú aj s 19-palcovým pneumatikami v súčte o 19 kg ľahšie ako dvadsiatky na Camare SS. Ťažisko kleslo o 33 mm.

Pneumatiky Pirelli majú vpredu i vzadu zhodný rozmer 305/30 ZR19. Jedná sa o prvú sériovú aplikáciu nového typu pneumatík s obchodným označením Pzero Trofeo R a podľa Chevroletu aj o najširšie predné obutie medzi všetkými sériovými autami.

Najmä vďaka tomu sa Camaro Z/28 pýši bočným zrýchlením 1,05 g a záporným pozdĺžne zrýchleným 1,5 g pri brzdení. To mimochodom zaobstarávajú brzdy Brembo s kotúčmi 394x36 mm a šesťpiestikovými strmeňmi vpredu a 390x32 mm so štvorpiestkovými brzdičmi vzadu. Mimochodom, kotúče sú z karbónového kompozitu. Kto povedal, že americké športiaky musia byť technicky primitívne?

Dôkladná odtučňovacia kúra spočívala v odstránení sady na opravu pneumatík, odhlučňovacích materiálov a čalúnenia batožinového priestoru v kombinácii s inštaláciou menších batérii a tenšieho zadného okna (3,2 vs 3,5 mm). Klimatizácia sa dodáva iba na želanie a xenóny či hmlovky nedostanete na Z28 vôbec.

Vďaka tomu všetkému je Z/28 o 45 kg ľahšie ako Camaro SS s atmosféricky plneným motorom, oproti preplňovanému Camaru ZL1 činí úspora dokonca 136 kg.

Sada aerodynamických úprav obsahuje aj funkčný difúzor a podľa výrobcu generuje "v okruhových rýchlostiach" skutočný prítlak. Konkrétnymi hodnotami sa však Chevrolet nepochválil.

To, že auto ako celok funguje, dokazuje toto nové video. Chevrolet Camaro Z/28 prešiel Nordschleife v čase 7:37:47. Iste, v porovnaní s rekordnou jazdou Porsche 918 Spyder žiadna senzácia, ale výsledok je o štyri desatiny lepší ako v prípade aktuálneho Porsche 911 Carrera S. Závidieť môžu aj o viac ako dve sekundy pomalšie Lamborghini Murciélago či Mercedes-Benz SLS AMG.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY