vytisknout velikost písma Chevrolet Camaro Z/28 podrobne a na videu z Nürburgring Nordschleife

Americký svalovec Chevy Camaro v športovej variante Z/28 sa vybral na obávanú Severnú slučku Nürburgringu, aby na diaľku zmeral sily s konkurenciou.
Chevrolet Camaro Z/28 podrobne a na videu z Nürburgring Nordschleife

Nová Z/28 nie je najvýkonnejšou verziou nového Camara, táto pocta zostáva vyhradené modelu ZL1. Je ale "nejokruhovejšia", a najviac vhodná pre jazdu na pretekárskej trati. CAMARO Z/28 Chevrolet odpovedá na konkurenčný Mustang Boss 302.

Namiesto kompresorom preplňovaného motora má Camaro Z/28 atmosféricky plnený vidlicový osemvalec LS7 s objemom rovných siedmich litrov (!) s titánovými sacími ventilmi, suchou vaňou a špeciálnym sacím aj výfukovým traktom.

Americká Carrera „RS“

history-1.jpg

Prvé Camaro Z/28 z roku 1967 bolo určené pre preteky triedy Trans-Am 2 Amerického klubu športových vozidiel. Malo odhlučnený motor V8 5,0 l, rýchlejšie riadenie a okruhový podvozok. Klimatizácia alebo samočinná prevodovka naopak chýbali.

Výsledkom je "najmenej" 373 kW (507 koní) a 637 Nm, najvyššie otáčky 7000 min-1. Silu motora prenáša na zadné kolesá šesťstupňový manuál Tremec TR060 cez samosvorný diferenciál so slimáčím ozubením. Prevodovka aj diferenciál majú chladiaci okruh s dostatočným výkonom pre okruhové nasadenie.

Hlavnou devízou podvozku sú nové tlmiče pruženia, ktoré umožňujú nastavenie ťahového a tlakového útlmu vždy pre rýchly a pomalý zdvih kolesa zvlášť. Prácu tlmičom navyše uľahčujú samotné kolesá, ktoré sú aj s 19-palcovým pneumatikami v súčte o 19 kg ľahšie ako dvadsiatky na Camare SS. Ťažisko kleslo o 33 mm.

Pneumatiky Pirelli majú vpredu i vzadu zhodný rozmer 305/30 ZR19. Jedná sa o prvú sériovú aplikáciu nového typu pneumatík s obchodným označením Pzero Trofeo R a podľa Chevroletu aj o najširšie predné obutie medzi všetkými sériovými autami.

Najmä vďaka tomu sa Camaro Z/28 pýši bočným zrýchlením 1,05 g a záporným pozdĺžne zrýchleným 1,5 g pri brzdení. To mimochodom zaobstarávajú brzdy Brembo s kotúčmi 394x36 mm a šesťpiestikovými strmeňmi vpredu a 390x32 mm so štvorpiestkovými brzdičmi vzadu. Mimochodom, kotúče sú z karbónového kompozitu. Kto povedal, že americké športiaky musia byť technicky primitívne?

Dôkladná odtučňovacia kúra spočívala v odstránení sady na opravu pneumatík, odhlučňovacích materiálov a čalúnenia batožinového priestoru v kombinácii s inštaláciou menších batérii a tenšieho zadného okna (3,2 vs 3,5 mm). Klimatizácia sa dodáva iba na želanie a xenóny či hmlovky nedostanete na Z28 vôbec.

Vďaka tomu všetkému je Z/28 o 45 kg ľahšie ako Camaro SS s atmosféricky plneným motorom, oproti preplňovanému Camaru ZL1 činí úspora dokonca 136 kg.

Sada aerodynamických úprav obsahuje aj funkčný difúzor a podľa výrobcu generuje "v okruhových rýchlostiach" skutočný prítlak. Konkrétnymi hodnotami sa však Chevrolet nepochválil.

To, že auto ako celok funguje, dokazuje toto nové video. Chevrolet Camaro Z/28 prešiel Nordschleife v čase 7:37:47. Iste, v porovnaní s rekordnou jazdou Porsche 918 Spyder žiadna senzácia, ale výsledok je o štyri desatiny lepší ako v prípade aktuálneho Porsche 911 Carrera S. Závidieť môžu aj o viac ako dve sekundy pomalšie Lamborghini Murciélago či Mercedes-Benz SLS AMG.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY