vytisknout velikost písma Chevrolet Camaro Z/28 podrobne a na videu z Nürburgring Nordschleife

Americký svalovec Chevy Camaro v športovej variante Z/28 sa vybral na obávanú Severnú slučku Nürburgringu, aby na diaľku zmeral sily s konkurenciou.
Chevrolet Camaro Z/28 podrobne a na videu z Nürburgring Nordschleife

Nová Z/28 nie je najvýkonnejšou verziou nového Camara, táto pocta zostáva vyhradené modelu ZL1. Je ale "nejokruhovejšia", a najviac vhodná pre jazdu na pretekárskej trati. CAMARO Z/28 Chevrolet odpovedá na konkurenčný Mustang Boss 302.

Namiesto kompresorom preplňovaného motora má Camaro Z/28 atmosféricky plnený vidlicový osemvalec LS7 s objemom rovných siedmich litrov (!) s titánovými sacími ventilmi, suchou vaňou a špeciálnym sacím aj výfukovým traktom.

Americká Carrera „RS“

history-1.jpg

Prvé Camaro Z/28 z roku 1967 bolo určené pre preteky triedy Trans-Am 2 Amerického klubu športových vozidiel. Malo odhlučnený motor V8 5,0 l, rýchlejšie riadenie a okruhový podvozok. Klimatizácia alebo samočinná prevodovka naopak chýbali.

Výsledkom je "najmenej" 373 kW (507 koní) a 637 Nm, najvyššie otáčky 7000 min-1. Silu motora prenáša na zadné kolesá šesťstupňový manuál Tremec TR060 cez samosvorný diferenciál so slimáčím ozubením. Prevodovka aj diferenciál majú chladiaci okruh s dostatočným výkonom pre okruhové nasadenie.

Hlavnou devízou podvozku sú nové tlmiče pruženia, ktoré umožňujú nastavenie ťahového a tlakového útlmu vždy pre rýchly a pomalý zdvih kolesa zvlášť. Prácu tlmičom navyše uľahčujú samotné kolesá, ktoré sú aj s 19-palcovým pneumatikami v súčte o 19 kg ľahšie ako dvadsiatky na Camare SS. Ťažisko kleslo o 33 mm.

Pneumatiky Pirelli majú vpredu i vzadu zhodný rozmer 305/30 ZR19. Jedná sa o prvú sériovú aplikáciu nového typu pneumatík s obchodným označením Pzero Trofeo R a podľa Chevroletu aj o najširšie predné obutie medzi všetkými sériovými autami.

Najmä vďaka tomu sa Camaro Z/28 pýši bočným zrýchlením 1,05 g a záporným pozdĺžne zrýchleným 1,5 g pri brzdení. To mimochodom zaobstarávajú brzdy Brembo s kotúčmi 394x36 mm a šesťpiestikovými strmeňmi vpredu a 390x32 mm so štvorpiestkovými brzdičmi vzadu. Mimochodom, kotúče sú z karbónového kompozitu. Kto povedal, že americké športiaky musia byť technicky primitívne?

Dôkladná odtučňovacia kúra spočívala v odstránení sady na opravu pneumatík, odhlučňovacích materiálov a čalúnenia batožinového priestoru v kombinácii s inštaláciou menších batérii a tenšieho zadného okna (3,2 vs 3,5 mm). Klimatizácia sa dodáva iba na želanie a xenóny či hmlovky nedostanete na Z28 vôbec.

Vďaka tomu všetkému je Z/28 o 45 kg ľahšie ako Camaro SS s atmosféricky plneným motorom, oproti preplňovanému Camaru ZL1 činí úspora dokonca 136 kg.

Sada aerodynamických úprav obsahuje aj funkčný difúzor a podľa výrobcu generuje "v okruhových rýchlostiach" skutočný prítlak. Konkrétnymi hodnotami sa však Chevrolet nepochválil.

To, že auto ako celok funguje, dokazuje toto nové video. Chevrolet Camaro Z/28 prešiel Nordschleife v čase 7:37:47. Iste, v porovnaní s rekordnou jazdou Porsche 918 Spyder žiadna senzácia, ale výsledok je o štyri desatiny lepší ako v prípade aktuálneho Porsche 911 Carrera S. Závidieť môžu aj o viac ako dve sekundy pomalšie Lamborghini Murciélago či Mercedes-Benz SLS AMG.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY