vytisknout velikost písma Chcete vedieť driftovať? Nemusíte, toto BMW M235 to zvládne aj bez vás

Mníchovská automobilka predstavila na veľtrhu CES prototyp, ktorý dokáže automaticky ísť riadeným pretáčivým šmykom.

Výrobcovia áut vzali tohtoročný veľtrh spotrebnej elektroniky CES za pačesy. Audi sa v Las Vegas pýši laserovými svetlami, Toyota priviezla koncept vodíkového hybridu, Ford vystavuje C-MAX poháňaný (zatiaľ skôr teoreticky) solárnymi panelmi na streche... Expozícia BMW spolu so sprievodnými prezentáciami sa sústredí na projekt ConnectedDrive vrátane systémov autonómnej jazdy.

Systém BMW ActiveAssist by mal dokázať bezpečne ovládať auto aj v hraničných situáciách, ako je prudký vyhýbací manéver alebo nečakaný šmyk. Systém využíva už existujúci hardvér vrátane elektrického posilňovača riadenia a snímačov elektronického stabilizačného systému.

Automobilka demonštruje jeho potenciál oficiálnym videom, v ktorom účinkuje prototyp malého kupé BMW M235.

A pretože vyhýbací manéver nie je dosť sexi, naučili bavorskí inžinieri auto rovno aj driftovať. Počítač dokáže kontrolovať uhol vybočenia zadku a trajektóriu šmyku prinajmenšom rovnako dobre ako veľmi skúsený vodič.

Samozrejme sa ponúka celý rad znepokojujúcich úvah o zmysluplnosti takej funkcie, BMW však argumentuje presvedčivo: riadený pretáčavý šmyk je manéver extrémne náročný na rýchlosť a presnosť reakcií, preto sa výborne hodí na predvedenie a testovanie možností systému automnomnej jazdy. 

Automobilka plánuje začať jazdné skúšky systému BMW ActiveAssist v bežnej prevádzke už na budúci rok. Do roku 2020 by chcela mať na trhu "vysoko autonómne" modely, ktoré si poradia napríklad s dopravným obmedzením na diaľnici.

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka
Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva existuje mimo iného v radikálnej úprave značky Bronto. Voz prešiel dokonca aj homologáciou pre Európu. U nás sa predáva ako Niva Extreme Cross. Už len vidieť túto špecialitu v pohybe je zážitok. Niva Extreme Cross prekvapivo používa celkom sériový motor.

10. 11. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY