vytisknout velikost písma Chcete vedieť driftovať? Nemusíte, toto BMW M235 to zvládne aj bez vás

Mníchovská automobilka predstavila na veľtrhu CES prototyp, ktorý dokáže automaticky ísť riadeným pretáčivým šmykom.

Výrobcovia áut vzali tohtoročný veľtrh spotrebnej elektroniky CES za pačesy. Audi sa v Las Vegas pýši laserovými svetlami, Toyota priviezla koncept vodíkového hybridu, Ford vystavuje C-MAX poháňaný (zatiaľ skôr teoreticky) solárnymi panelmi na streche... Expozícia BMW spolu so sprievodnými prezentáciami sa sústredí na projekt ConnectedDrive vrátane systémov autonómnej jazdy.

Systém BMW ActiveAssist by mal dokázať bezpečne ovládať auto aj v hraničných situáciách, ako je prudký vyhýbací manéver alebo nečakaný šmyk. Systém využíva už existujúci hardvér vrátane elektrického posilňovača riadenia a snímačov elektronického stabilizačného systému.

Automobilka demonštruje jeho potenciál oficiálnym videom, v ktorom účinkuje prototyp malého kupé BMW M235.

A pretože vyhýbací manéver nie je dosť sexi, naučili bavorskí inžinieri auto rovno aj driftovať. Počítač dokáže kontrolovať uhol vybočenia zadku a trajektóriu šmyku prinajmenšom rovnako dobre ako veľmi skúsený vodič.

Samozrejme sa ponúka celý rad znepokojujúcich úvah o zmysluplnosti takej funkcie, BMW však argumentuje presvedčivo: riadený pretáčavý šmyk je manéver extrémne náročný na rýchlosť a presnosť reakcií, preto sa výborne hodí na predvedenie a testovanie možností systému automnomnej jazdy. 

Automobilka plánuje začať jazdné skúšky systému BMW ActiveAssist v bežnej prevádzke už na budúci rok. Do roku 2020 by chcela mať na trhu "vysoko autonómne" modely, ktoré si poradia napríklad s dopravným obmedzením na diaľnici.

Test motocykla BMW S 1000 XR: Superbike na chodúľoch

Test motocykla BMW S 1000 XR: Superbike na chodúľoch

Keď sa pozriete, čo a za koľko ponúka konkurencia, napríklad tá z Bologne, nie je celková cena za plne vybavené BMW S 1000 XR nijako prehnaná. Faktom ale zostáva, že tento neobvyklý adventure bike nie je pre každého.

dnes | Dalibor Žák
Test na pondelok: Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Toto je skrátka dobrý automobil. Nie je najrýchlejší v triede, nie je ani najpriestrannejší, alebo najmodernejší. Lenže akonáhle s ním vezmete pár zákrut, zistíte, že v sebe naozaj má čosi príťažlivého.

17. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test Fiat Tipo: obyčajné auto pre obyčajné cestovanie

Fiat Tipo

Prvý Fiat Tipo sa stal európskym autom roka 1989, čo sa pri tomto vydaní rozhodne konať nemohlo. Nové Tipo je obyčajný hatchback/kombi pre obyčajné cestovanie. Nič viac, nič menej.

11. 7. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY