vytisknout velikost písma Chcete ušetriť s nákupom ojazdeného auta? Nekupujte si diesel!

Ľudia prahnú po ojazdených dieseloch, pretože v nich vidia značnú úsporu na palive. Ale mnohým veľmi skoro zostanú len oči pre plač a neuveriteľne drahý účet za opravy.
Chcete ušetriť s nákupom ojazdeného auta? Nekupujte si diesel!
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Opomínaný servis je cesta do pekiel
  2. Záleží na štýle jazdy, Legislatíva spoľahlivosti nepomáha
  3. Počúvajte pri jazde, Samodeštrukcia v dôsledku nasávania oleja, Vážne sa to oplatí?

Pokiaľ ide o nákup ojazdeného auta, veľa ľuďom sa proste zatmie pred očami, len čo vidia "Oktávku v tédéíčku v kombíku" z roku 2005 len s 68 000 km, vyplnenou servisnou knižkou a po prvom majiteľovi, ktorým bol starší pán jazdiaci len v nedeľu do kostola, za 5 tisíc eur.

Je márne takým ľuďom hovoriť, že s autom (a inzerátom) nebude niečo v poriadku. Oni už sú rozhodnutí, pretože Octavia TDI za 5 tisíc eur je terno. Lenže výsledkom takéhoto "zaručene výhodného" nákupu býva úplná finančná katastrofa.

Na záujemcov o ojazdené auto s turbodieselom totiž číha niekoľko strašiakov v podobe horšie odhalitelných vážnych problémov, ktoré vedia diagnostikovať len pomerne skúsený kupujúci. A aj im toho môže dosť uniknúť. Niektoré problémy sa dajú riešiť ešte celkom lacno, iné vyžadujú investície rádovo v stovkách.

A nemusí ísť len o už spomínanú na prvý pohľad stočenú (a kto vie, čo ešte) Octaviu TDI. To by sme rýpli skôr do kultúry predaja ojazdených vozidiel na Slovensku a v Čechách, ktorá sa síce vďaka medializácii niektorých klasických podvodov zlepšuje v sieti veľkých autobazárov, ale medzi súkromnými predajcami - podvodníkmi stále kvitne.

Ono totiž aj ojazdené dieselové auto s čestnými kilometrami a úplne jasnou históriou môže novému majiteľovi urobiť veľkú čiaru cez rozpočet, ktorá ho vrhne do náručia zaručene výhodných úverov, pretože človek potrebuje jazdiť, nech to stojí, čo to stojí.

Mohli by sme poradiť krátko a jednoducho: Nekupujte si ojazdený diesel! A ak vás to stále nepresvedčilo, poďme si najčastejšie problémy naftových motorov rozobrať. Možno na nich uvidíte, že sa prevádzka naftového auta skutočne nemusí vyplatiť alebo že sa vám vôbec nehodí.

Opomínaný servis je cesta do pekiel

Alebo skôr na vrakovisko, aby sme boli presní... Automobilky sa rady chvália predĺženými servisnými intervalmi výmeny oleja, ale už z logiky veci vyplýva, že nechávať v zložitom preplňovanom motore, pracujúcom s vysokými tlakmi a teplotami, olej dva roky a 30 000 km, je hlúposť.

Nech výrobca odporúča akýkoľvek interval, meňte, zvlášť už u ojazdeného auta, olej najneskôr po roku alebo 15 000 km. Ak jazdíte po meste alebo plne naložený, je lepšie namáhanému motora olej dopriať ešte skôr, pokojne aj po 10 000 km. Nájazd 20 000 km je potom absolútne hraničný.

Napríklad motor 2.0 TDI-PD s osemventilovou technikou na predĺžený interval dosť trpí a odnáša to značným opotrebením vačkovej hriadele a zdvíhadiel ventilov. Ak teda kupujete ojazdeného Superba druhej generácie s týmto motorom, dajte si pozor.

Na dlhé intervaly trpí napríklad motor 1.3 Multijet od Fiatu alebo príbuzný 1.3 CDTI od Oplu, ktorý mal predpísanú výmenu po neuveriteľných 50 000 km. Pritom má motor malú, len trojlitrovou olejovú náplň. Tento motor neberte ani zadarmo!

Samostatnou kapitolou sú remeňové rozvody. Niektoré remene sa ani nedožili predpísaného intervalu výmeny. Napríklad Peugeot pri motoroch 1.4 HDI a 1.6 HDI uvádza interval 240 000 km, ale prax ukazuje, že je lepšie neprekračovať s pôvodnými rozvodmi 160 000 km.

A ani reťaz nie je zárukou spoľahlivosti, ako ukázal obrovský prúser motorov TSI koncernu Volkswagen. Lenže VW nebol sám, reťaze praskali aj obľúbené štvorvalcové motory N47D20 pod kapotou vozov BMW od roku 2007. Aby toho nebolo málo, v BMW k tomu ešte praskajú bloky motorov a steny valcov.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

Dnešný test jasne ukazuje, že akonáhle sa do hybridov naplno oprú európske značky so svojím vedomostným, technickým a finančným zázemím, môže sa náskok skupiny Toyota rýchlo rozplynúť.

dnes | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

23. 5. 2017 | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY