vytisknout velikost písma Chcete prvý hybrid na svete? Je z roku 1896 a teraz sa bude dražiť

Armstrong Phaeton poháňa spaľovací dvojvalec 6,5l, ktorý cez zotrvačník s dynamom napája palubný akumulátor. Armstrong Phaeton disponuje dômyselnou poloautomatickou prevodovkou s radením pod volantom.
Chcete prvý hybrid na svete? Je z roku 1896 a teraz sa bude dražiť

Automobilové aukcie sa najčastejšie hemžia klasickými autami Ferrari a podobne. Avšak aby ste našli v aukcii hybrid, to musí byť naozaj nejaká vzácnosť. A v tomto prípade to tak je. Aukčná sieň Bonhams bude dražiť voz Armstrong Phaeton z roku 1896, ktorý predbehol dobu o niekoľko desaťročí.

hybrid (12).jpghybrid (18).jpghybrid (7).jpg
Armstrong Phaeton z roku 1896 predbehol svoju dobu. Má elektricky ovládanú spojku, poloautomatickú prevodovku a ako prvné auto na svete vôbec aj štartér

Konštruktér a vynálezca Harry E. Day pôvodne zostrojil prototyp pre "automobilku" Roger Mechanical Carriage Company sídliacu v New Yorku, ale nakoniec sa modifikovaného dizajnu s hybridným pohonom chytila firma Armstrong z Connecticutu, ktorá vyrobila v roku 1896 prvý exemplár.

Voz Armstrong Phaeton poháňa spaľovací dvojvalec 6,5 l, ktorý cez zotrvačník s dynamom napája palubný akumulátor. Ten sa stará nielen o pohon elektrickej siete vozidla (a zapaľovanie), ale dodáva energiu elektrickému ovládaniu spojky a funguje ako štartér, čím tento automobil predstihol firmu Cadillac ako výrobcu prvých sériových áut s elektrickým štartérom o dlhých 16 rokov.

hybrid (17).jpghybrid (19).jpghybrid (2).jpg
O pohon sa stará spaľovací dvojvalec 6,5 l. Rekuperáciu obstaráva dynamo. Aukčná sieň Bonhams očakáva, že sa prvý hybrid na svete vydraží za 175 až 275-tisíc dolárov

Armstrong Phaeton disponuje dômyselnou poloautomatickou prevodovkou s radením pod volantom (!) s tromi rýchlosťami dopredu a spiatočkou. Vodič len zatiahne za páčku a elektrická spojka sa postará o zvyšok.

Osud nebol k tomuto veľmi pokrokovému automobilu príliš milý. V roku 1963 bol poškodený povodňou. Potom menil majiteľov a nakoniec sa dostal do Veľkej Británie, kde ho Robin Loder uviedol do funkčného a pôvodného stavu, než ho predal súčasnému vlastníkovi. Aukčná sieň Bonhams ho bude dražiť už 10. marca a očakáva sa, že sa predá za cenu v rozmedzí od 175 000 do 275 000 dolárov.

zdroj: Bonhams

hybrid (1).jpghybrid (10).jpghybrid (11).jpghybrid (13).jpghybrid (14).jpghybrid (15).jpghybrid (16).jpghybrid (3).jpghybrid (4).jpghybrid (5).jpghybrid (6).jpghybrid (8).jpg
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY