vytisknout velikost písma Chcete prvý hybrid na svete? Je z roku 1896 a teraz sa bude dražiť

Armstrong Phaeton poháňa spaľovací dvojvalec 6,5l, ktorý cez zotrvačník s dynamom napája palubný akumulátor. Armstrong Phaeton disponuje dômyselnou poloautomatickou prevodovkou s radením pod volantom.
Chcete prvý hybrid na svete? Je z roku 1896 a teraz sa bude dražiť

Automobilové aukcie sa najčastejšie hemžia klasickými autami Ferrari a podobne. Avšak aby ste našli v aukcii hybrid, to musí byť naozaj nejaká vzácnosť. A v tomto prípade to tak je. Aukčná sieň Bonhams bude dražiť voz Armstrong Phaeton z roku 1896, ktorý predbehol dobu o niekoľko desaťročí.

hybrid (12).jpghybrid (18).jpghybrid (7).jpg
Armstrong Phaeton z roku 1896 predbehol svoju dobu. Má elektricky ovládanú spojku, poloautomatickú prevodovku a ako prvné auto na svete vôbec aj štartér

Konštruktér a vynálezca Harry E. Day pôvodne zostrojil prototyp pre "automobilku" Roger Mechanical Carriage Company sídliacu v New Yorku, ale nakoniec sa modifikovaného dizajnu s hybridným pohonom chytila firma Armstrong z Connecticutu, ktorá vyrobila v roku 1896 prvý exemplár.

Voz Armstrong Phaeton poháňa spaľovací dvojvalec 6,5 l, ktorý cez zotrvačník s dynamom napája palubný akumulátor. Ten sa stará nielen o pohon elektrickej siete vozidla (a zapaľovanie), ale dodáva energiu elektrickému ovládaniu spojky a funguje ako štartér, čím tento automobil predstihol firmu Cadillac ako výrobcu prvých sériových áut s elektrickým štartérom o dlhých 16 rokov.

hybrid (17).jpghybrid (19).jpghybrid (2).jpg
O pohon sa stará spaľovací dvojvalec 6,5 l. Rekuperáciu obstaráva dynamo. Aukčná sieň Bonhams očakáva, že sa prvý hybrid na svete vydraží za 175 až 275-tisíc dolárov

Armstrong Phaeton disponuje dômyselnou poloautomatickou prevodovkou s radením pod volantom (!) s tromi rýchlosťami dopredu a spiatočkou. Vodič len zatiahne za páčku a elektrická spojka sa postará o zvyšok.

Osud nebol k tomuto veľmi pokrokovému automobilu príliš milý. V roku 1963 bol poškodený povodňou. Potom menil majiteľov a nakoniec sa dostal do Veľkej Británie, kde ho Robin Loder uviedol do funkčného a pôvodného stavu, než ho predal súčasnému vlastníkovi. Aukčná sieň Bonhams ho bude dražiť už 10. marca a očakáva sa, že sa predá za cenu v rozmedzí od 175 000 do 275 000 dolárov.

zdroj: Bonhams

hybrid (1).jpghybrid (10).jpghybrid (11).jpghybrid (13).jpghybrid (14).jpghybrid (15).jpghybrid (16).jpghybrid (3).jpghybrid (4).jpghybrid (5).jpghybrid (6).jpghybrid (8).jpg
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY