vytisknout velikost písma Chcete prvý hybrid na svete? Je z roku 1896 a teraz sa bude dražiť

Armstrong Phaeton poháňa spaľovací dvojvalec 6,5l, ktorý cez zotrvačník s dynamom napája palubný akumulátor. Armstrong Phaeton disponuje dômyselnou poloautomatickou prevodovkou s radením pod volantom.
Chcete prvý hybrid na svete? Je z roku 1896 a teraz sa bude dražiť

Automobilové aukcie sa najčastejšie hemžia klasickými autami Ferrari a podobne. Avšak aby ste našli v aukcii hybrid, to musí byť naozaj nejaká vzácnosť. A v tomto prípade to tak je. Aukčná sieň Bonhams bude dražiť voz Armstrong Phaeton z roku 1896, ktorý predbehol dobu o niekoľko desaťročí.

hybrid (12).jpghybrid (18).jpghybrid (7).jpg
Armstrong Phaeton z roku 1896 predbehol svoju dobu. Má elektricky ovládanú spojku, poloautomatickú prevodovku a ako prvné auto na svete vôbec aj štartér

Konštruktér a vynálezca Harry E. Day pôvodne zostrojil prototyp pre "automobilku" Roger Mechanical Carriage Company sídliacu v New Yorku, ale nakoniec sa modifikovaného dizajnu s hybridným pohonom chytila firma Armstrong z Connecticutu, ktorá vyrobila v roku 1896 prvý exemplár.

Voz Armstrong Phaeton poháňa spaľovací dvojvalec 6,5 l, ktorý cez zotrvačník s dynamom napája palubný akumulátor. Ten sa stará nielen o pohon elektrickej siete vozidla (a zapaľovanie), ale dodáva energiu elektrickému ovládaniu spojky a funguje ako štartér, čím tento automobil predstihol firmu Cadillac ako výrobcu prvých sériových áut s elektrickým štartérom o dlhých 16 rokov.

hybrid (17).jpghybrid (19).jpghybrid (2).jpg
O pohon sa stará spaľovací dvojvalec 6,5 l. Rekuperáciu obstaráva dynamo. Aukčná sieň Bonhams očakáva, že sa prvý hybrid na svete vydraží za 175 až 275-tisíc dolárov

Armstrong Phaeton disponuje dômyselnou poloautomatickou prevodovkou s radením pod volantom (!) s tromi rýchlosťami dopredu a spiatočkou. Vodič len zatiahne za páčku a elektrická spojka sa postará o zvyšok.

Osud nebol k tomuto veľmi pokrokovému automobilu príliš milý. V roku 1963 bol poškodený povodňou. Potom menil majiteľov a nakoniec sa dostal do Veľkej Británie, kde ho Robin Loder uviedol do funkčného a pôvodného stavu, než ho predal súčasnému vlastníkovi. Aukčná sieň Bonhams ho bude dražiť už 10. marca a očakáva sa, že sa predá za cenu v rozmedzí od 175 000 do 275 000 dolárov.

zdroj: Bonhams

hybrid (1).jpghybrid (10).jpghybrid (11).jpghybrid (13).jpghybrid (14).jpghybrid (15).jpghybrid (16).jpghybrid (3).jpghybrid (4).jpghybrid (5).jpghybrid (6).jpghybrid (8).jpg
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY