vytisknout velikost písma Chcete prvý hybrid na svete? Je z roku 1896 a teraz sa bude dražiť

Armstrong Phaeton poháňa spaľovací dvojvalec 6,5l, ktorý cez zotrvačník s dynamom napája palubný akumulátor. Armstrong Phaeton disponuje dômyselnou poloautomatickou prevodovkou s radením pod volantom.
Chcete prvý hybrid na svete? Je z roku 1896 a teraz sa bude dražiť

Automobilové aukcie sa najčastejšie hemžia klasickými autami Ferrari a podobne. Avšak aby ste našli v aukcii hybrid, to musí byť naozaj nejaká vzácnosť. A v tomto prípade to tak je. Aukčná sieň Bonhams bude dražiť voz Armstrong Phaeton z roku 1896, ktorý predbehol dobu o niekoľko desaťročí.

hybrid (12).jpghybrid (18).jpghybrid (7).jpg
Armstrong Phaeton z roku 1896 predbehol svoju dobu. Má elektricky ovládanú spojku, poloautomatickú prevodovku a ako prvné auto na svete vôbec aj štartér

Konštruktér a vynálezca Harry E. Day pôvodne zostrojil prototyp pre "automobilku" Roger Mechanical Carriage Company sídliacu v New Yorku, ale nakoniec sa modifikovaného dizajnu s hybridným pohonom chytila firma Armstrong z Connecticutu, ktorá vyrobila v roku 1896 prvý exemplár.

Voz Armstrong Phaeton poháňa spaľovací dvojvalec 6,5 l, ktorý cez zotrvačník s dynamom napája palubný akumulátor. Ten sa stará nielen o pohon elektrickej siete vozidla (a zapaľovanie), ale dodáva energiu elektrickému ovládaniu spojky a funguje ako štartér, čím tento automobil predstihol firmu Cadillac ako výrobcu prvých sériových áut s elektrickým štartérom o dlhých 16 rokov.

hybrid (17).jpghybrid (19).jpghybrid (2).jpg
O pohon sa stará spaľovací dvojvalec 6,5 l. Rekuperáciu obstaráva dynamo. Aukčná sieň Bonhams očakáva, že sa prvý hybrid na svete vydraží za 175 až 275-tisíc dolárov

Armstrong Phaeton disponuje dômyselnou poloautomatickou prevodovkou s radením pod volantom (!) s tromi rýchlosťami dopredu a spiatočkou. Vodič len zatiahne za páčku a elektrická spojka sa postará o zvyšok.

Osud nebol k tomuto veľmi pokrokovému automobilu príliš milý. V roku 1963 bol poškodený povodňou. Potom menil majiteľov a nakoniec sa dostal do Veľkej Británie, kde ho Robin Loder uviedol do funkčného a pôvodného stavu, než ho predal súčasnému vlastníkovi. Aukčná sieň Bonhams ho bude dražiť už 10. marca a očakáva sa, že sa predá za cenu v rozmedzí od 175 000 do 275 000 dolárov.

zdroj: Bonhams

hybrid (1).jpghybrid (10).jpghybrid (11).jpghybrid (13).jpghybrid (14).jpghybrid (15).jpghybrid (16).jpghybrid (3).jpghybrid (4).jpghybrid (5).jpghybrid (6).jpghybrid (8).jpg
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

včera | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY