vytisknout velikost písma Chcete originál? Kúpte si jedinečný skrátený prototyp Ford Mustang

Chcete originál? Kúpte si jedinečný skrátený prototyp Ford Mustang

Z prvého Fordu Mustang sa pomaly stáva také automobilové klišé, rovnako ako z oranžového Dodge Charger s konfederačnou vlajkou na streche... Avšak prototyp skráteného Fordu Mustang je skutočne rarita. Vznikol totiž iba jeden jediný kus a ten sa bude v marci 2015 dražiť. Predpokladá sa, že by mohol dosiahnuť na sumu väčšiu ako pol milióna dolárov.

Ford Mustang trefne pomenovaný ako "Shorty" vznikol na základoch predprodukčného modelu pre rok 1965. Je o 406 mm kratší a zatiaľ čo sa do polovice dverí prakticky nelíši, potom už je auto úplne iné. Zaujímavosťou tiež je, že zatiaľ čo štandardný Mustang je z plechu, tento má celú karosériu z laminátu, takže nepodľahne korózii tak ľahko.

O pohon sa stará osemvalec s objemom 302 kubických palcov (4,95 l), ktorý vznikol prevŕtaním z pôvodných 260 kubických palcov (4,26 l). Palivo k nemu privádza hneď trojica karburátorov a zadné kolesá roztáča zariadená automatická prevodovka. O spomalenie sa starajú vpredu kotúčové a vzadu bubnové brzdy.

Zaujímavé je, že Ford s týmto prototypom obchádzal výstavy a potom sa rozhodol auto zošrotovať. To ale ťažko niesol jeho tvorca a dizajnér Vince Gardner. Auto zo skladu Fordu ukradol a uschoval v prenajatej hale za falošným múrom.

Gardner ale neplatil nájom a keď sa vlastník budovy rozhodol na konci roka 1965 zbúrať kus stavby, objavil za múrom tento prototyp krátkeho Mustanga. Nález nahlásil polícii, ale Ford už o auto nejavil záujem. Odkúpil ho teda manažér poisťovne. Ten ho neskôr predal súčasnému majiteľovi, ktorý ho po roku 2000 uviedol do originálneho stavu. Vskutku zaujímavý príbeh...

mustang (1).jpgmustang (10).jpgmustang (11).jpgmustang (12).jpgmustang (13).jpgmustang (14).jpgmustang (15).jpgmustang (16).jpgmustang (17).jpgmustang (18).jpgmustang (2).jpgmustang (3).jpgmustang (4).jpgmustang (5).jpgmustang (6).jpgmustang (7).jpgmustang (8).jpgmustang (9).jpg

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY