vytisknout velikost písma Chcete jazdiť bezpečne? Naučte sa správne z auta pozerať

Už sme sa naučili v aute sedieť a držať správne volant. Teraz sa teda môžeme presunúť k tomu, ako sa správne z auta pozerať. Možno sa budete čudovať, ale aj túto zdanlivo samozrejmú činnosť možno vykonávať najmenej dvoma spôsobmi - správne a zle.
Chcete jazdiť bezpečne? Naučte sa správne z auta pozerať

Človek vníma zrakom zhruba 80% všetkých informácií, ktoré spracováva. K riadeniu auta je tento zmysel samozrejme najdôležitejší. Smutné je, že veľká časť vodičov ho nevie správne používať. Práve v tejto kapitole našej školy jazdy sa preto naučíme pracovať so zrakom.

Než ale začneme, je potrebné pripomenúť si základy správneho držania volantu a hlavne správneho sedenia v aute. Poloha vodiča totiž ovplyvňuje zorný uhol. To, kde máte hlavu a oči, ovplyvňuje vašu schopnosť vnímať okolie. Preto si pre istotu pripomeňte naše skoršie články o správnom sedení v aute.

Vodič by mal mať neustále ucelený prehľad o situácii na ceste. Z toho dôvodu je dôležité zachovať si pohodlný výhľad nielen na cestu pred sebou, ale aj na spätné zrkadlá. Práve sledovanie zrkadiel je významne obmedzené u vodičov, ktorí sedia príliš blízko pri volante, lebo sa im krajné zrkadlá presúvajú mimo prirodzený zorný uhol.

003.JPG004.JPG005.JPG
Na ilustračných fotkách si všimnite, ako sa na rovnakom mieste mení zorný uhol vodiča, ak sedí správne (prvá foto zľava), príliš blízko (druhá fotografia) a vyklonený i zároveň zaklonený doprostred auta (foto vpravo)

Vodiči a vodičky menšieho vzrastu sa asi nevyhnú prisunutiu sedačky bližšie k volantu, ale s tým konštruktéri áut počítajú a ak aj oni sedia v aute správne, stále majú spätné zrkadlá v pohodlnom zornom uhle, takže nemusia na sledovanie prevádzky za sebou otáčať hlavou.

Sústreďte sa na šoférovanie!

Viete, ako sa v testoch áut sťažujeme na to, že majú neprehľadné budíky alebo rozptyľujúce dotykové displeje, ktoré nútia vodiča prestať sledovať ceste? To je jeden z faktorov, ktoré narúšajú ucelený prehľad vodiča o dianí na ceste. Je to rovnaké, ako keď z filmu vystrihnete niekoľko záberov.

Vodič sa musí stále plne sústrediť na riadenie. Keď si ale pustíte nahlas rádio, spievate si pri tom, sledujete billboardy a kocháte sa krajinou, je vaša schopnosť vytvárať si v reálnom čase ucelený trojpriestorový model o dianí na ceste značne obmedzená.

Pozerajte sa ďaleko dopredu a nelepte sa na nárazník

Veľkým neduhom vodičov je pozerať na špičku kapoty. Dívať sa meter pred auto má zmysel maximálne pri parkovaní alebo jazde v ťažkom teréne, kedy idete krokom. "Na ceste je nutné pozerať sa ďaleko dopredu, kam až cesty vedú," hovorí Jakub Michalovič, inštruktor školy bezpečnej jazdy Safe Driving School. "Všetko priamo pred vami rovnako budete vnímať automaticky," dodáva.

Dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti nie je výmyslom autoškôl alebo dopravných "expertov". Svoje opodstatnenie to má práve aj v potrebe mať prehľad o situácii vpredu. Ak sa nalepíte za auto príliš blízko, vyplní vám jeho obrys zorné pole a vy cez neho nič nevidíte.

Koncové svetlá vpredu idúceho auta budú zároveň pôsobiť ako magnet, ktorý k sebe pritiahne váš zrak aj vašu pozornosť. Nechajte si preto väčšiu medzeru, nech vidíte cez neho a hlavne okolo neho. Navyše potom k lepšiemu prehľadu vpredu napríklad cez veľkú dodávku stačí len nepatrne presunúť auto k deliacej čiare, nemusíte ho vystrkovať polovicou do protismeru.

01.JPG02.JPG
Jedna vec je reakčná doba, druhá schopnosť vidieť viac a ďalej. Všimnite si, že ak idete príliš blízko za autom, nemáte možnost vidieť ani to, čo se deje v protismere

Vodiči, ktorí si tohto fenoménu nie sú vedomí, väčšinou nevedomky "zavesia" zrak na koncové svetlá auta pred sebou a mentálne vypnú. Potom len tupo kopírujú jeho pohyby ako ovce. Vy ale musíte vedieť, čo sa deje pred ním, nech môžete včas reagovať. Preto sa snažte pozerať skrz neho.

Sledujte profil cesty a zákrut, čítajte prevádzku ďaleko vpredu, nech viete, na čo sa blížite. "To auto pred vami vždy budete vnímať podvedome, nie je potreba civieť na jeho nárazník a zadné svetlá," znovu pripomína Michalovič.
Všimnite si tiež, že ak idete príliš blízko za autom, jeho obrys vám zakrýva výhľad na druhú polovicu cesty. Keď si necháte väčší odstup, vidíte oveľa ďalej dopredu a toho môžete využiť napríklad k pohotovejšiemu predbiehaniu, bez toho aby ste museli neustále vykukovať sem a tam.

Navyše, keď akcelerujete vo vzniknutej medzere, naberiete vyššiu rýchlosť a celý predbiehajúci manéver sa potom odohrá rýchlejšie, než keď akcelerujete z rovnakej rýchlosti, akou ide auto pred vami. Najmä pre vodičov slabších áut je to veľmi užitočné.

Kam sa pozeráš, tam ideš

Stalo sa vám niekedy, že ste začali ladiť rádio alebo nastavovať navigáciu a takmer ste s autom zišli do priekopy? Došlo k tomu preto, že ste sa pozerali smerom vpravo, z cesty, a auto tam akoby samo zatočilo. Skutočne, kam sa pozeráte, tam pôjdete.

Rovnaký efekt sa prejavuje aj v neočakávaných situáciách, napríklad keď sa na ceste za zákrutou vynorí prekážka alebo iné auto, ktoré vám vojde do cesty. To potvrdzuje aj inštruktor Jakub Michalovič, ktorý k tomu hovorí: "Vždy platí poučka" kam sa pozeráš, tam ideš "a keď vám niekto nedá prednosť, vy sa zľaknete a začnete na neho civieť, narazíte do neho."

Je to prirodzená reakcia človeka. Keď spozorujeme nebezpečenstvo, sledujeme ho. Je to podobné, ako keď človek trpiaci arachnofóbiou uvidí v kúpeľni pavúka. Doslova skamenie a začne na neho civieť, namiesto aby vzal papuča a celú situáciu vyriešil.

V kurzoch bezpečnej a defenzívnej jazdy sa síce vodič môže naučiť viesť pohľad za prekážku a doslova sa donútiť "nájsť" zrakom cestu okolo nej, ale keď potom dôjde na skúšku v reálnom živote v prevádzke, mnohokrát znovu zareaguje zle. Hovorí sa tomu fixácia na prekážku.

Pretočte video zhruba na začiatok druhej minúty. Všimnite si, že vodič dobehol pomalšie auto a začal civieť na jeho svetlá. Začal dokonca kopírovať jazdnú stopu auta pred sebou. V momente, keď vodič pred ním šliapol na brzdu, zľakol sa, prudko ubral plyn a pretočil sa

Ak chodíte na kurzy sebaobrany, možno ste počuli termíny monosignálna a multisignálna obrana. V aute to funguje podobne. Monosignálna je reakcia niekoľkými naučenými alebo len reflexnými obrannými chvatmi na už vzniknutú situáciu, v našom prípade za volantom je to spravidla len dupnutie na brzdu a cuknutie volantom (niektorí borci si v tejto situácii vedia popliesť pedále a pustia volant).

Multisignálna obrana je naopak vopred pripravený plán a k obrannej reakcii sa pridáva aj útok. V našom prípade je to dôkladnejšie čítanie cesty a prevádzky a neustále vytváranie si únikového plánu. Vodič si tak neustále hľadá možnosti, ako z prípadnej nebezpečnej situácie vyviaznuť. V tomto prípade ale musí byť vodič tak trochu paranoidný a vo všetkom vidieť nebezpečenstvo.

Ukážkový príklad: Blížite sa ku križovatke po hlavnej a na vedľajšej ceste vidíte auto. Pripravte si plán pre situáciu, že vám tam vojde. Nesledujte len potenciálnu hrozbu, ale rýchlo zhodnoťte iné možnosti. Ide v protismere auto? Môžete sa mu vyhnúť druhým pruhom? Je lepšie strhnúť riadenie, alebo radšej ísť rovno? To všetko by si mal vodič pripraviť a keď k tej situácii skutočne dôjde, bude oveľa lepšie reagovať, pretože už má plán.

Potom je kľúčové preniesť pohľad tam, kam chcete ísť. Pohnite aj hlavou v požadovanom smere, pomáha to. Ak toto zvládate, ste potom oveľa lepšie pripravení čeliť nebezpečnému fenoménu fixácie na prekážku.
Správne a cielené vedenie pohľadu je aj jeden z nevyhnutných predpokladov správneho a efektívneho prejazdu zákrutou (o tom zase niekedy neskôr). 

Domáca úloha

Rovnako ako v minulých kapitolách pre vás aj teraz máme domáce cvičenie. Keď jazdíte autom, skúste sa viac sústrediť na riadenie a dôkladnejšie sledovať prevádzku. Vytvárajte si v reálnom čase priestorový model situácie na ceste okolo vás. Uvidíte, že sa tak aj lepšie naučíte odhadovať správanie ostatných vodičov a budete oveľa lepšie predvídať, čo sa bude diať.

  • Prestaňte jazdiť "vo vláčiku" - nelepte sa na nárazník auta pred vami
  • Zakážte si sledovať očami koncové svetlá auta idúceho vpredu
  • Núťte sa pozerať cez, skrz a okolo áut pred sebou
  • Držte očami vysoký horizont
  • Snažte sa byť v duchu i zrakom najmenej tri sekundy pred miestom, ktorým práve prechádzate
  • Nebojte sa urobiť si trochu miesta
  • Trénujte vedomé pootočenie hlavou a prenesenie pohľadu v bežných situáciách, ako je predbiehanie, odbočovanie alebo obchádzanie stojacich áut
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY