vytisknout velikost písma Chceli strážiť jazdu na červenú, namiesto toho im vzrástla nehodovosť

Mesto nainštalovalo na 23 križovatkách nové semafory s kamerami. Nehodovosť v týchto miestach ale vzrástla o desiatky percent.
Chceli strážiť jazdu na červenú, namiesto toho im vzrástla nehodovosť

Jeden by povedal, že klasický semafor upravujúci právo prednostnej jazdy doplnený o automatizovaný systém zachytávajúci páchateľa priestupkov je najlepší spôsob, ako zabezpečiť prejazdnosť križovatky a zároveň bezpečnosť. Ale dve nezávislé štúdie z amerického mesta Tampa ukazujú, že to tak nemusí byť.

Mesto nainštalovalo na 23 križovatkách nové semafory s kamerami, ktoré mali za úlohu strážiť páchateľa priestupku jazdy na červenú. Aj napriek varovným ceduliam, ktoré na detekciu prejazdu na červenú upozorňovali, ale nehodovosť na týchto križovatkách stúpla o 40 až 51%. To je obrovský nárast.

Výsledky štúdie potvrdzujú aj prieskum floridského úradu pre bezpečnosť cestnej dopravy, podľa ktorého na všetkých križovatkách, na ktorých boli novo nainštalované automatizované kamery, vzrástla nehodovosť v priemere o 14,6%.

Rada mesta Tampa bude v apríli rozhodovať o tom, či predĺži zmluvu o prevádzke automatizovaného systému výberu pokút za jazdu na červenú. Súčasná nálada ale ukazuje na to, že mesto automatizovaný dohľad nad semafórmi zruší, lebo priniesol presne opačný efekt, než kvôli ktorému bol zavádzaný. Mal znížiť nehodovosť, ale vo výsledku došlo ku skokovému nárastu nehôd.

Ak Tampa automatizovaný dohľad zruší, stane sa ďalším americkým mestom, ktoré tak urobí. Kým v októbri 2012 bolo v USA celkom 520 miest, kde jazdu na červenú strážili kamery, dnes je ich 439 a trend je klesajúci.

V minulosti sa navyše objavili prípady korupcie, v Chicagu napríklad polícia odhalila rozsiahlu sieť klientelizmu a tzv. White-listov. Inde sa zase ukázalo, že prevádzkovateľ skracoval interval medzi oranžovou a červenou tak, aby nachytal viac vodičov a vybral viac pokút.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY