vytisknout velikost písma Chceli strážiť jazdu na červenú, namiesto toho im vzrástla nehodovosť

Mesto nainštalovalo na 23 križovatkách nové semafory s kamerami. Nehodovosť v týchto miestach ale vzrástla o desiatky percent.
Chceli strážiť jazdu na červenú, namiesto toho im vzrástla nehodovosť

Jeden by povedal, že klasický semafor upravujúci právo prednostnej jazdy doplnený o automatizovaný systém zachytávajúci páchateľa priestupkov je najlepší spôsob, ako zabezpečiť prejazdnosť križovatky a zároveň bezpečnosť. Ale dve nezávislé štúdie z amerického mesta Tampa ukazujú, že to tak nemusí byť.

Mesto nainštalovalo na 23 križovatkách nové semafory s kamerami, ktoré mali za úlohu strážiť páchateľa priestupku jazdy na červenú. Aj napriek varovným ceduliam, ktoré na detekciu prejazdu na červenú upozorňovali, ale nehodovosť na týchto križovatkách stúpla o 40 až 51%. To je obrovský nárast.

Výsledky štúdie potvrdzujú aj prieskum floridského úradu pre bezpečnosť cestnej dopravy, podľa ktorého na všetkých križovatkách, na ktorých boli novo nainštalované automatizované kamery, vzrástla nehodovosť v priemere o 14,6%.

Rada mesta Tampa bude v apríli rozhodovať o tom, či predĺži zmluvu o prevádzke automatizovaného systému výberu pokút za jazdu na červenú. Súčasná nálada ale ukazuje na to, že mesto automatizovaný dohľad nad semafórmi zruší, lebo priniesol presne opačný efekt, než kvôli ktorému bol zavádzaný. Mal znížiť nehodovosť, ale vo výsledku došlo ku skokovému nárastu nehôd.

Ak Tampa automatizovaný dohľad zruší, stane sa ďalším americkým mestom, ktoré tak urobí. Kým v októbri 2012 bolo v USA celkom 520 miest, kde jazdu na červenú strážili kamery, dnes je ich 439 a trend je klesajúci.

V minulosti sa navyše objavili prípady korupcie, v Chicagu napríklad polícia odhalila rozsiahlu sieť klientelizmu a tzv. White-listov. Inde sa zase ukázalo, že prevádzkovateľ skracoval interval medzi oranžovou a červenou tak, aby nachytal viac vodičov a vybral viac pokút.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY