vytisknout velikost písma Chceli strážiť jazdu na červenú, namiesto toho im vzrástla nehodovosť

Mesto nainštalovalo na 23 križovatkách nové semafory s kamerami. Nehodovosť v týchto miestach ale vzrástla o desiatky percent.
Chceli strážiť jazdu na červenú, namiesto toho im vzrástla nehodovosť

Jeden by povedal, že klasický semafor upravujúci právo prednostnej jazdy doplnený o automatizovaný systém zachytávajúci páchateľa priestupkov je najlepší spôsob, ako zabezpečiť prejazdnosť križovatky a zároveň bezpečnosť. Ale dve nezávislé štúdie z amerického mesta Tampa ukazujú, že to tak nemusí byť.

Mesto nainštalovalo na 23 križovatkách nové semafory s kamerami, ktoré mali za úlohu strážiť páchateľa priestupku jazdy na červenú. Aj napriek varovným ceduliam, ktoré na detekciu prejazdu na červenú upozorňovali, ale nehodovosť na týchto križovatkách stúpla o 40 až 51%. To je obrovský nárast.

Výsledky štúdie potvrdzujú aj prieskum floridského úradu pre bezpečnosť cestnej dopravy, podľa ktorého na všetkých križovatkách, na ktorých boli novo nainštalované automatizované kamery, vzrástla nehodovosť v priemere o 14,6%.

Rada mesta Tampa bude v apríli rozhodovať o tom, či predĺži zmluvu o prevádzke automatizovaného systému výberu pokút za jazdu na červenú. Súčasná nálada ale ukazuje na to, že mesto automatizovaný dohľad nad semafórmi zruší, lebo priniesol presne opačný efekt, než kvôli ktorému bol zavádzaný. Mal znížiť nehodovosť, ale vo výsledku došlo ku skokovému nárastu nehôd.

Ak Tampa automatizovaný dohľad zruší, stane sa ďalším americkým mestom, ktoré tak urobí. Kým v októbri 2012 bolo v USA celkom 520 miest, kde jazdu na červenú strážili kamery, dnes je ich 439 a trend je klesajúci.

V minulosti sa navyše objavili prípady korupcie, v Chicagu napríklad polícia odhalila rozsiahlu sieť klientelizmu a tzv. White-listov. Inde sa zase ukázalo, že prevádzkovateľ skracoval interval medzi oranžovou a červenou tak, aby nachytal viac vodičov a vybral viac pokút.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY