vytisknout velikost písma Chceli strážiť jazdu na červenú, namiesto toho im vzrástla nehodovosť

Mesto nainštalovalo na 23 križovatkách nové semafory s kamerami. Nehodovosť v týchto miestach ale vzrástla o desiatky percent.
Chceli strážiť jazdu na červenú, namiesto toho im vzrástla nehodovosť

Jeden by povedal, že klasický semafor upravujúci právo prednostnej jazdy doplnený o automatizovaný systém zachytávajúci páchateľa priestupkov je najlepší spôsob, ako zabezpečiť prejazdnosť križovatky a zároveň bezpečnosť. Ale dve nezávislé štúdie z amerického mesta Tampa ukazujú, že to tak nemusí byť.

Mesto nainštalovalo na 23 križovatkách nové semafory s kamerami, ktoré mali za úlohu strážiť páchateľa priestupku jazdy na červenú. Aj napriek varovným ceduliam, ktoré na detekciu prejazdu na červenú upozorňovali, ale nehodovosť na týchto križovatkách stúpla o 40 až 51%. To je obrovský nárast.

Výsledky štúdie potvrdzujú aj prieskum floridského úradu pre bezpečnosť cestnej dopravy, podľa ktorého na všetkých križovatkách, na ktorých boli novo nainštalované automatizované kamery, vzrástla nehodovosť v priemere o 14,6%.

Rada mesta Tampa bude v apríli rozhodovať o tom, či predĺži zmluvu o prevádzke automatizovaného systému výberu pokút za jazdu na červenú. Súčasná nálada ale ukazuje na to, že mesto automatizovaný dohľad nad semafórmi zruší, lebo priniesol presne opačný efekt, než kvôli ktorému bol zavádzaný. Mal znížiť nehodovosť, ale vo výsledku došlo ku skokovému nárastu nehôd.

Ak Tampa automatizovaný dohľad zruší, stane sa ďalším americkým mestom, ktoré tak urobí. Kým v októbri 2012 bolo v USA celkom 520 miest, kde jazdu na červenú strážili kamery, dnes je ich 439 a trend je klesajúci.

V minulosti sa navyše objavili prípady korupcie, v Chicagu napríklad polícia odhalila rozsiahlu sieť klientelizmu a tzv. White-listov. Inde sa zase ukázalo, že prevádzkovateľ skracoval interval medzi oranžovou a červenou tak, aby nachytal viac vodičov a vybral viac pokút.

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY