vytisknout velikost písma Chceli strážiť jazdu na červenú, namiesto toho im vzrástla nehodovosť

Mesto nainštalovalo na 23 križovatkách nové semafory s kamerami. Nehodovosť v týchto miestach ale vzrástla o desiatky percent.
Chceli strážiť jazdu na červenú, namiesto toho im vzrástla nehodovosť

Jeden by povedal, že klasický semafor upravujúci právo prednostnej jazdy doplnený o automatizovaný systém zachytávajúci páchateľa priestupkov je najlepší spôsob, ako zabezpečiť prejazdnosť križovatky a zároveň bezpečnosť. Ale dve nezávislé štúdie z amerického mesta Tampa ukazujú, že to tak nemusí byť.

Mesto nainštalovalo na 23 križovatkách nové semafory s kamerami, ktoré mali za úlohu strážiť páchateľa priestupku jazdy na červenú. Aj napriek varovným ceduliam, ktoré na detekciu prejazdu na červenú upozorňovali, ale nehodovosť na týchto križovatkách stúpla o 40 až 51%. To je obrovský nárast.

Výsledky štúdie potvrdzujú aj prieskum floridského úradu pre bezpečnosť cestnej dopravy, podľa ktorého na všetkých križovatkách, na ktorých boli novo nainštalované automatizované kamery, vzrástla nehodovosť v priemere o 14,6%.

Rada mesta Tampa bude v apríli rozhodovať o tom, či predĺži zmluvu o prevádzke automatizovaného systému výberu pokút za jazdu na červenú. Súčasná nálada ale ukazuje na to, že mesto automatizovaný dohľad nad semafórmi zruší, lebo priniesol presne opačný efekt, než kvôli ktorému bol zavádzaný. Mal znížiť nehodovosť, ale vo výsledku došlo ku skokovému nárastu nehôd.

Ak Tampa automatizovaný dohľad zruší, stane sa ďalším americkým mestom, ktoré tak urobí. Kým v októbri 2012 bolo v USA celkom 520 miest, kde jazdu na červenú strážili kamery, dnes je ich 439 a trend je klesajúci.

V minulosti sa navyše objavili prípady korupcie, v Chicagu napríklad polícia odhalila rozsiahlu sieť klientelizmu a tzv. White-listov. Inde sa zase ukázalo, že prevádzkovateľ skracoval interval medzi oranžovou a červenou tak, aby nachytal viac vodičov a vybral viac pokút.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY