vytisknout velikost písma Cesty budúcnosti: Solárny panel a premenná značka v jednom

Cesty budúcnosti: Solárny panel a premenná značka v jednom

Budúcnosť motorizmu vidia mnohí v elektromobiloch. Niektorí ale idú ešte ďalej. Okrem elektrických automobilov by sme mohli tiež jazdiť po cestách, ktoré budú elektrickú energiu priamo vyrábať. Teda aspoň s takou víziou pracuje projekt nazývaný Solar Roadways.

Myšlienka ako taká je celkom logická. Solárne elektrárne zaberajú veľké plochy, keby teda bolo možné po solárnych paneloch jazdiť autami, razom je na svete obria plocha, ktorá môže vyrábať elektrickú energiu a nikomu to vadiť nebude. Presne také by mali byť cesty (letiská, chodníky, ihriská...) zložené zo špeciálnych panelov vyvinutých v rámci tohto projektu.

Autori ale týmto nekončia. Každý takýto panel by mohol mať ešte diódy a mohol by byť riadený, takže by cesta budúcnosti bola vlastne jednou obrou premennú dopravnou značkou. Žiadne maľovanie vodorovného značenia, jednoducho by sa preprogramovali cesty a čiary by boli inak. Ale to stále nie je všetko. Panely by mohli reagovať na určitý tlak, takže by sa rozsvietili, ak by na ne stúplo zviera. A rovnako tak by mohli mať vlastné vyhrievanie, čím by boli vyriešené zimné mesiace.

Myšlienka to je vskutku zaujímavá, ale dá sa očakávať, že masovejšiemu rozšíreniu nakoniec zabráni vysoká cena. Minimálne v našich končinách. Už naše klasické cesty patria k tým najdrahším, to je známa vec. Na druhú stranu si spomeňme, koľko problémov narobilo húfne rozširovanie solárnych elektrární. No a teraz si predstavte, že by sa tieto dve veci spojili do jednej...

Downtown Sandpoint 2 - small.jpgChantilly.jpgLEDs - white.jpgSandpoint Sidewalk - small.jpgSnow_test.jpg

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY