vytisknout velikost písma Cesty budúcnosti: Solárny panel a premenná značka v jednom

Cesty budúcnosti: Solárny panel a premenná značka v jednom

Budúcnosť motorizmu vidia mnohí v elektromobiloch. Niektorí ale idú ešte ďalej. Okrem elektrických automobilov by sme mohli tiež jazdiť po cestách, ktoré budú elektrickú energiu priamo vyrábať. Teda aspoň s takou víziou pracuje projekt nazývaný Solar Roadways.

Myšlienka ako taká je celkom logická. Solárne elektrárne zaberajú veľké plochy, keby teda bolo možné po solárnych paneloch jazdiť autami, razom je na svete obria plocha, ktorá môže vyrábať elektrickú energiu a nikomu to vadiť nebude. Presne také by mali byť cesty (letiská, chodníky, ihriská...) zložené zo špeciálnych panelov vyvinutých v rámci tohto projektu.

Autori ale týmto nekončia. Každý takýto panel by mohol mať ešte diódy a mohol by byť riadený, takže by cesta budúcnosti bola vlastne jednou obrou premennú dopravnou značkou. Žiadne maľovanie vodorovného značenia, jednoducho by sa preprogramovali cesty a čiary by boli inak. Ale to stále nie je všetko. Panely by mohli reagovať na určitý tlak, takže by sa rozsvietili, ak by na ne stúplo zviera. A rovnako tak by mohli mať vlastné vyhrievanie, čím by boli vyriešené zimné mesiace.

Myšlienka to je vskutku zaujímavá, ale dá sa očakávať, že masovejšiemu rozšíreniu nakoniec zabráni vysoká cena. Minimálne v našich končinách. Už naše klasické cesty patria k tým najdrahším, to je známa vec. Na druhú stranu si spomeňme, koľko problémov narobilo húfne rozširovanie solárnych elektrární. No a teraz si predstavte, že by sa tieto dve veci spojili do jednej...

Downtown Sandpoint 2 - small.jpgChantilly.jpgLEDs - white.jpgSandpoint Sidewalk - small.jpgSnow_test.jpg

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

Dnešný test jasne ukazuje, že akonáhle sa do hybridov naplno oprú európske značky so svojím vedomostným, technickým a finančným zázemím, môže sa náskok skupiny Toyota rýchlo rozplynúť.

26. 5. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

23. 5. 2017 | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY