vytisknout velikost písma Cesty budúcnosti: Solárny panel a premenná značka v jednom

Cesty budúcnosti: Solárny panel a premenná značka v jednom

Budúcnosť motorizmu vidia mnohí v elektromobiloch. Niektorí ale idú ešte ďalej. Okrem elektrických automobilov by sme mohli tiež jazdiť po cestách, ktoré budú elektrickú energiu priamo vyrábať. Teda aspoň s takou víziou pracuje projekt nazývaný Solar Roadways.

Myšlienka ako taká je celkom logická. Solárne elektrárne zaberajú veľké plochy, keby teda bolo možné po solárnych paneloch jazdiť autami, razom je na svete obria plocha, ktorá môže vyrábať elektrickú energiu a nikomu to vadiť nebude. Presne také by mali byť cesty (letiská, chodníky, ihriská...) zložené zo špeciálnych panelov vyvinutých v rámci tohto projektu.

Autori ale týmto nekončia. Každý takýto panel by mohol mať ešte diódy a mohol by byť riadený, takže by cesta budúcnosti bola vlastne jednou obrou premennú dopravnou značkou. Žiadne maľovanie vodorovného značenia, jednoducho by sa preprogramovali cesty a čiary by boli inak. Ale to stále nie je všetko. Panely by mohli reagovať na určitý tlak, takže by sa rozsvietili, ak by na ne stúplo zviera. A rovnako tak by mohli mať vlastné vyhrievanie, čím by boli vyriešené zimné mesiace.

Myšlienka to je vskutku zaujímavá, ale dá sa očakávať, že masovejšiemu rozšíreniu nakoniec zabráni vysoká cena. Minimálne v našich končinách. Už naše klasické cesty patria k tým najdrahším, to je známa vec. Na druhú stranu si spomeňme, koľko problémov narobilo húfne rozširovanie solárnych elektrární. No a teraz si predstavte, že by sa tieto dve veci spojili do jednej...

Downtown Sandpoint 2 - small.jpgChantilly.jpgLEDs - white.jpgSandpoint Sidewalk - small.jpgSnow_test.jpg

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY