vytisknout velikost písma Cestujúci v autonómnych voidlách budú trpieť kinetózou, tvrdí štúdia

K nepríjemnému pocitu dochádza v momente, kedy ľudské telo "nerozumie" nesúladu medzi zrakovými vnemami a stavom rovnovážneho ústrojenstva vo vnútornom uchu.
Cestujúci v autonómnych voidlách budú trpieť kinetózou, tvrdí štúdia

Dopravný inštitút univerzity v Michigane patrí medzi popredných výskumníkov v oblasti dopravy. Zaoberá sa aj vlastnými projektmi vývoja autonómnych áut a teraz prišiel so zaujímavým zistením.

Podľa Inštitútu môže až desať percent ľudí jazdiacich autonómnymi vozidlami trpieť kinetózou, teda chorôb z pohybu. Kinetóza síce podľa lekárskeho hľadiska nie je choroba, len nepríjemný stav, no v autonómnych automobiloch by mohla byť vážnym problémom.

K nepríjemnému pocitu dochádza v momente, kedy ľudské telo "nerozumie" nesúladu medzi zrakovými vnemami a stavom rovnovážneho ústrojenstva vo vnútornom uchu. Vnútorné ucho zaznamená, že sa telo hýbe, ale oči nie. A obrátene, kedy oči vidia pohyb, ale telo stojí. Najčastejšie k nemu dochádza v prostriedkoch hromadnej dopravy, kedy človek nemôže sledovať cestu.

A to je práve situácia, ku ktorej bude podľa Dopravného inštitútu Michiganskej univerzity dochádzať. Ľudia totiž v prieskume priznali, že by až 37% z nich robilo niečo iné než sledovalo prevádzku. Čítali by si, prípadne by hrali hry na telefóne alebo tablete či sledovali film.

Štúdia uvádza, že 6 až 12% ľudí by v určitých situáciách v autonómnom voze trpelo pocitmi nevoľnosti a chcelo zvracať. Šesť až desať percent ľudí by potom zažívalo nepríjemný pocit podobný závratu, ktorý ale nutne nemusí viesť k vracaniu. Je možné, že výsledky tejto štúdie ovplyvní dizajn autonómnych vozidiel. A keď už nič, budú v schránkach pod sedadlami aspoň "simply clever" papierové vrecúška...

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY