vytisknout velikost písma Cestujúci v autonómnych voidlách budú trpieť kinetózou, tvrdí štúdia

K nepríjemnému pocitu dochádza v momente, kedy ľudské telo "nerozumie" nesúladu medzi zrakovými vnemami a stavom rovnovážneho ústrojenstva vo vnútornom uchu.
Cestujúci v autonómnych voidlách budú trpieť kinetózou, tvrdí štúdia

Dopravný inštitút univerzity v Michigane patrí medzi popredných výskumníkov v oblasti dopravy. Zaoberá sa aj vlastnými projektmi vývoja autonómnych áut a teraz prišiel so zaujímavým zistením.

Podľa Inštitútu môže až desať percent ľudí jazdiacich autonómnymi vozidlami trpieť kinetózou, teda chorôb z pohybu. Kinetóza síce podľa lekárskeho hľadiska nie je choroba, len nepríjemný stav, no v autonómnych automobiloch by mohla byť vážnym problémom.

K nepríjemnému pocitu dochádza v momente, kedy ľudské telo "nerozumie" nesúladu medzi zrakovými vnemami a stavom rovnovážneho ústrojenstva vo vnútornom uchu. Vnútorné ucho zaznamená, že sa telo hýbe, ale oči nie. A obrátene, kedy oči vidia pohyb, ale telo stojí. Najčastejšie k nemu dochádza v prostriedkoch hromadnej dopravy, kedy človek nemôže sledovať cestu.

A to je práve situácia, ku ktorej bude podľa Dopravného inštitútu Michiganskej univerzity dochádzať. Ľudia totiž v prieskume priznali, že by až 37% z nich robilo niečo iné než sledovalo prevádzku. Čítali by si, prípadne by hrali hry na telefóne alebo tablete či sledovali film.

Štúdia uvádza, že 6 až 12% ľudí by v určitých situáciách v autonómnom voze trpelo pocitmi nevoľnosti a chcelo zvracať. Šesť až desať percent ľudí by potom zažívalo nepríjemný pocit podobný závratu, ktorý ale nutne nemusí viesť k vracaniu. Je možné, že výsledky tejto štúdie ovplyvní dizajn autonómnych vozidiel. A keď už nič, budú v schránkach pod sedadlami aspoň "simply clever" papierové vrecúška...

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

včera | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY