vytisknout velikost písma Cestujúci v autonómnych voidlách budú trpieť kinetózou, tvrdí štúdia

K nepríjemnému pocitu dochádza v momente, kedy ľudské telo "nerozumie" nesúladu medzi zrakovými vnemami a stavom rovnovážneho ústrojenstva vo vnútornom uchu.
Cestujúci v autonómnych voidlách budú trpieť kinetózou, tvrdí štúdia

Dopravný inštitút univerzity v Michigane patrí medzi popredných výskumníkov v oblasti dopravy. Zaoberá sa aj vlastnými projektmi vývoja autonómnych áut a teraz prišiel so zaujímavým zistením.

Podľa Inštitútu môže až desať percent ľudí jazdiacich autonómnymi vozidlami trpieť kinetózou, teda chorôb z pohybu. Kinetóza síce podľa lekárskeho hľadiska nie je choroba, len nepríjemný stav, no v autonómnych automobiloch by mohla byť vážnym problémom.

K nepríjemnému pocitu dochádza v momente, kedy ľudské telo "nerozumie" nesúladu medzi zrakovými vnemami a stavom rovnovážneho ústrojenstva vo vnútornom uchu. Vnútorné ucho zaznamená, že sa telo hýbe, ale oči nie. A obrátene, kedy oči vidia pohyb, ale telo stojí. Najčastejšie k nemu dochádza v prostriedkoch hromadnej dopravy, kedy človek nemôže sledovať cestu.

A to je práve situácia, ku ktorej bude podľa Dopravného inštitútu Michiganskej univerzity dochádzať. Ľudia totiž v prieskume priznali, že by až 37% z nich robilo niečo iné než sledovalo prevádzku. Čítali by si, prípadne by hrali hry na telefóne alebo tablete či sledovali film.

Štúdia uvádza, že 6 až 12% ľudí by v určitých situáciách v autonómnom voze trpelo pocitmi nevoľnosti a chcelo zvracať. Šesť až desať percent ľudí by potom zažívalo nepríjemný pocit podobný závratu, ktorý ale nutne nemusí viesť k vracaniu. Je možné, že výsledky tejto štúdie ovplyvní dizajn autonómnych vozidiel. A keď už nič, budú v schránkach pod sedadlami aspoň "simply clever" papierové vrecúška...

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

dnes | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY