vytisknout velikost písma Cestujúci v autonómnych voidlách budú trpieť kinetózou, tvrdí štúdia

K nepríjemnému pocitu dochádza v momente, kedy ľudské telo "nerozumie" nesúladu medzi zrakovými vnemami a stavom rovnovážneho ústrojenstva vo vnútornom uchu.
Cestujúci v autonómnych voidlách budú trpieť kinetózou, tvrdí štúdia

Dopravný inštitút univerzity v Michigane patrí medzi popredných výskumníkov v oblasti dopravy. Zaoberá sa aj vlastnými projektmi vývoja autonómnych áut a teraz prišiel so zaujímavým zistením.

Podľa Inštitútu môže až desať percent ľudí jazdiacich autonómnymi vozidlami trpieť kinetózou, teda chorôb z pohybu. Kinetóza síce podľa lekárskeho hľadiska nie je choroba, len nepríjemný stav, no v autonómnych automobiloch by mohla byť vážnym problémom.

K nepríjemnému pocitu dochádza v momente, kedy ľudské telo "nerozumie" nesúladu medzi zrakovými vnemami a stavom rovnovážneho ústrojenstva vo vnútornom uchu. Vnútorné ucho zaznamená, že sa telo hýbe, ale oči nie. A obrátene, kedy oči vidia pohyb, ale telo stojí. Najčastejšie k nemu dochádza v prostriedkoch hromadnej dopravy, kedy človek nemôže sledovať cestu.

A to je práve situácia, ku ktorej bude podľa Dopravného inštitútu Michiganskej univerzity dochádzať. Ľudia totiž v prieskume priznali, že by až 37% z nich robilo niečo iné než sledovalo prevádzku. Čítali by si, prípadne by hrali hry na telefóne alebo tablete či sledovali film.

Štúdia uvádza, že 6 až 12% ľudí by v určitých situáciách v autonómnom voze trpelo pocitmi nevoľnosti a chcelo zvracať. Šesť až desať percent ľudí by potom zažívalo nepríjemný pocit podobný závratu, ktorý ale nutne nemusí viesť k vracaniu. Je možné, že výsledky tejto štúdie ovplyvní dizajn autonómnych vozidiel. A keď už nič, budú v schránkach pod sedadlami aspoň "simply clever" papierové vrecúška...

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: BMW Z4 je skvelá hračka na leto. A čoskoro nebude

Test jazdenky: BMW Z4 je skvelá hračka na leto. A čoskoro nebude

Takéto jednoduché a charakterné BMW už nebudú, takže ak máte niečo okolo 10-tisíc eur na roadster a Mazda MX-5 je na vás moc slabá, asi nemáte čo riešiť.

17. 5. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz G 350 d Professional: Profík pre vyvolených

Test Mercedes-Benz G 350 d Professional: Profík pre vyvolených

Záujemcovia o lacnejšiu alternatívu skôr automaticky volili Defender, lenže ten už si dnes nekúpite. Okrem Jeepu Wrangler je tak Professional posledným zástupcom svojho druhu.

16. 5. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY