vytisknout velikost písma Československo, 1976: aké automobily predávala Mototechna?

Vráťme sa do jari 1976, kedy Mototechna oznámila, aké autá v tomto roku pre československých zákazníkov pripravila. Samozrejmosťou sú dobové ceny v Kčs.
Československo, 1976: aké automobily predávala Mototechna?

Je potrebné pripomenúť si, že pred nejakými tridsiatimi rokmi to u nás vyzeralo trochu inak ako dnes. Niektorí tú dobu totiž nezažili, iní potom radi zabúdajú. Ja som onú dobu zachytil už len okrajovo, ale napríklad bizarné spacákové fronty na Škodu Favorit si pamätám veľmi živo. Takže: keď ste si vtedy chceli kúpiť auto, nebolo skrátka možné vstúpiť do predajne zvolenej značky a nakonfigurovať si vozidlo podľa svojich predstáv a finančných možností.

Pre obyčajných občanov tu bola len zle zásobená a riedka sieť predajní Mototechna, ktorá ponúkala len niekoľko málo typov áut z komunistických krajín, a navyše v obmedzenom množstve, ktoré stranícky aparát centrálne riadeného hospodárstva pre svojich poddaných blahosklonne určil. Aj keď ste vtedy na nové auto peniaze nazbierali, vyhraté ste zďaleka nemali, pretože ste sa museli popasovať s poradovníkmi a radom ďalších, dnes už neuveriteľných byrokratických požiadaviek.

Mnohým z vás v tejto chvíli zrejme behá mráz po chrbte, takže poďme od toho a vráťme sa späť k automobilom samotným, ktoré sú vždy len nemými svedkami odkazu svojej doby. Autá síce bolo možné kupovať aj cez Tuzex, v ktorého ponuke sa objavovali aj skutočne kvalitné a moderné automobily zo západu, avšak to bol svet sám pre seba. Pozrite sa teda teraz s nami na to, aké automobily ste si mohli kúpiť v Mototechne v roku 1976. A vezmime to po značkách.

Doplňme ešte, že priemerná mzda v Československu v tomto roku predstavovala 2 382 Kčs, takže na vôbec najlacnejší automobil (Trabant) ste museli šetriť 14,9 mesiaca.

Trabant

Trabant 1.jpgTrabant 2.jpg

Vôbec najlacnejším automobilom na československom trhu bol vtedy Trabant ponúkaný ako dvojdverový sedan 601 a kombík 601 Universal ponúkaný za 35 500, resp. 38 500 Kčs. Slávny "bakeliťák" s dvojtaktným motorom s výkonom 26 koní (19,1 kW) vynikal modernou koncepciou s pohonom predných kolies a pre československých zákazníkov ich bolo určených celkom 9 000. K dispozicii bolo aj dvojpedálové prevedenie Hycomat.

Wartburg

Wartburg 353 1.jpgWartburg 353 2.jpg

Aj druhá východonemecká automobilka dodávala svoj ​​produkt v dvoch karosárskych verziách a tiež počet týchto strojov určených pre československých spotrebiteľov bol pre rok 1976 obmedzený na 9 000 áut. Päťmiestny štvordverový sedan Wartburg 353 stál v základnej výbave 55 500 Kčs (De Luxe bol o 2 000 Kčs drahší) a kombík 353 Tourist vyšiel na 63 500 Kčs. Pre zaujímavosť: bol to vraj u nás jediný kombík svojej doby, ktorý odviezol cimbal alebo harfu ...

Moskvič

Moskvic 408.jpgMoskvic 2140.jpgMoskvic 2137.jpg

Sovietsky Moskvič u nás v roku 1976 doprodával svoje klasické vozy 408 a 427. Tieto robustné stroje až na sklonku tohto roka začali nahrádzať mierne modernizované sedany 2140 a kombi 2137 Universal s motormi 1,5 l s výkonom 75 koní (55 kW).

Lada (VAZ)

Lada 1200.jpgLada 1200 Universal.jpgLada 1500.jpg

Volžský automobilový závod (VAZ) bol v Československu roku 1976 zastúpený tromi modelmi vychádzajúcimi z modelu Fiat 124. Sedany Lada 1200 (1,2 l/44 kW) stáli 58 000 Kčs, Lada 1300 (1,3 L/50 kW) 64 000 Kčs a špičková Lada 1500 (1,5 l/55 kW) rovných 70 000 Kčs, praktický kombík Lada 1200 Universal (1,2 l/46 kW) vás potom vyšiel na 66 000 Kčs.

Fiat Polski

Fiat 125p 3.jpgFiat 125p 1.jpgFiat 125p 2.jpg

Produkciu poľského Fiatu u nás vtedy zastupoval sedan Fiat 125p s rovnakým talianskym základom, aký mali Lady. K dispozícii boli verzie 1300 (1,3 l/48 kW) a 1500 (1,5 l/55 kW), ktoré jazdili 145 a 150 km/h s priemernou spotrebou 9,4, resp. 10,5 l/100 km. Ceny boli Mototechnou stanovené na 63 000, resp. 69 000 Kčs.

Zastava 1100

Kompaktná juhoslovanská Zastava 1100 (opäť licencia Fiat) stála nemalých 67 500 Kčs, avšak za tieto peniaze ponúkala modernú techniku ​​Fiatu 127 s pohonom predných kolies. Pod prednou kapotou sa skrýval štvorvalec s objemom 1,1 l a výkonom 55 koní (40 kW), ktorý vozidlu s pohotovostnou hmotnosťou 835 kg umožnil dosiahnuť rýchlosť 135 km/h pri priemernej spotrebe 8,2 l/100 km.

Dacia

40901844.jpg

Rumunský Renault 12 bol u nás v roku 1976 za 66 000 Kčs v kombinácii s motorom 1,3 l a výkonom 54 koní (39,7 kW). Relatívne priestranný sedan Dacia 1300 s pohotovostnou hmotnosťou 880 kg a dĺžkou 4 340 mm jazdil až 140 km/h a dosahoval priemernú spotrebu 8,8 l/100 km.

Volha (GAZ)

Volha 24 1.jpgVolha 24 2.jpgVolha 2402.jpg

Špičkou vtedajšej ponuky automobilov v Československu boli sovietske sedany a kombi Volga GAZ 24 (GAZ 2402 Univesral) vyššej strednej triedy. Vozidlá s dĺžkou 4 735 mm mali radový štvorvalec 2,4 l s výkonom 98 koní (72 kW) a predávali sa za 103 000 Kčs, resp. 115 000 Kčs.

Išlo ale o vozy pre stranícke špičky, taxislužbu, podniky a blízkych priaznivcov režimu a aj ich predaje boli pozorne regulované.

Škoda

Skoda 100 1.jpgSkoda 100 L.jpgSkoda 110 R 2.jpg

Priam samozrejme hrali vozidlá z Mladej Boleslavi s motormi vzadu. V roku 1976 boli v Československu ponúkané sedany Škoda 100 L s motorom 1,0 l/32 kW a cenou 45 600 Kčs, Škoda 110 L s motorom 1,1 l/37 kW za 50 900 Kčs a Škoda 110 LS s posilneným motorom 1,1 l s výkonom 60 koní (44 kW) a cenou 55 800 Kčs. Špičkou bolo odvodené dvojdverové kupé Škoda 110 R s rovnakým motorom ako v 110 LS a cenou 66 800 Sk.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY