vytisknout velikost písma Cenník Walter 1935: aj najlacnejší model stál 49-násobok robotníckej mzdy

Historický cenník značky Walter dokazuje, že automobily boli v polovici 30. rokov naozaj luxusným tovarom.
Cenník Walter 1935: aj najlacnejší model stál 49-násobok robotníckej mzdy

Najlacnejšie osobný automobil značky Walter, dvojmiestny Junior Roadster s motorom 995 cm3 s výkonom 22 koní, stál v roku 1935 - 25 500 korún. Takmer štyrikrát drahší bol Regent Cabriolet Spec s osemdesiatkoňovým šesťvalcom 3,25 l, ten vyšiel na 95 000 korún. Ukazuje to dobová inzercia Walter, ktorú na Twitteri zverejnil Martin Dolejský:

Robotníci zarábali päťsto korún, úradníci trikrát viac

Dnešnou optikou sa vtedajšie ceny javia pozoruhodne nízke, lenže oveľa nižšie boli aj zárobky. Ekonomika zdecimovaná Veľkou hospodárskou krízou tlačila mzdy dole a z automobilov robila tovar pre najbohatších. V roku 1929, na prahu krízy, poberali robotníci 510 až 590 Kč za mesiac. Lepšie na tom boli úradníci s priemernou mzdou 1360 Kč, respektíve 1550 Kč u mužov. (Rozdiely v odmeňovaní boli vtedy priepastné, ženy na úradníckych pozíciách poberali v priemere iba 840 Kč.)

Presné čísla o mzdách v roku 1935 sa nám nepodarilo dohľadať. Keby sme predpokladali, že sa pohybovali na úrovni roku 1929, dobre platený robotník by na najlacnejší Walter zarábal dlhšie ako tri a pol roka. Úradník-muž by to zvládol za 16 mesiacov.

Mzdová realita roku 1935 bola však skôr horšia. "Najhorším sociálnym dôsledkom, ktorému musíme venovať pozornosť, je úžasný pokles ceny práce súkromných zamestnancov. Stretávame sa s veľmi častými prípadmi, že po 2 aj viacročnom čakaní dostane chlapec či dievča so stredoškolským vzdelaním na miesto s počiatočným platom 100 až 200 Kč mesačne," uvádza sa v zápisnici z 57. schôdze Poslaneckej snemovne, ktorá sa konala v júni 1936.

Rovnaký dokument tiež naznačuje, že ani na úradníckych postoch to nebola žiadna sláva, aspoň u zamestnancov s kratšou praxou: "Plat 300 až 500 Kč, ktorý má kancelárska sila, ktorá pracuje už niekoľko rokov, samozrejme nestačí, aby sa mladý človek vo veľkom meste mohol samostatne živiť."
V roku 1936, na konci krízy, predstavovala priemerná robotnícka mzda 520 Kč.

Dnes zarobíte na auto rýchlejšie

Vyčísliť aktuálne priemerne mzdy všetkých robotníkov a všetkých úradníkov nevieme, priemerná mzda však aktuálne dosiahla tisíc eur.

Hypotetický priemerný zamestnanec by tak pracoval na najlacnejšiu Škodu Fabia iba deväť mesiacov. Za necelých 14 mesiacov by zarobil (nie našetril) na najdostupnejšiu Octaviu. A keby sme ho chceli posadiť do niečoho lepšieho (koniec koncov ani Walter nebola značka pre najširšie masy), mohli by sme mu dopriať Mercedes-Benz triedy C. 

Automobily Walter sa vyrábali v pražských Jinoniciach od roku 1914 do roku 1948, kedy sa továreň zamerala len na výrobu leteckých motorov. Mnohé modely vrátane tých z roku 1935 - Junior, Bijou, Princ a Lord - vznikali v licencii talianskeho Fiatu.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY