vytisknout velikost písma Cenník Walter 1935: aj najlacnejší model stál 49-násobok robotníckej mzdy

Historický cenník značky Walter dokazuje, že automobily boli v polovici 30. rokov naozaj luxusným tovarom.
Cenník Walter 1935: aj najlacnejší model stál 49-násobok robotníckej mzdy

Najlacnejšie osobný automobil značky Walter, dvojmiestny Junior Roadster s motorom 995 cm3 s výkonom 22 koní, stál v roku 1935 - 25 500 korún. Takmer štyrikrát drahší bol Regent Cabriolet Spec s osemdesiatkoňovým šesťvalcom 3,25 l, ten vyšiel na 95 000 korún. Ukazuje to dobová inzercia Walter, ktorú na Twitteri zverejnil Martin Dolejský:

Robotníci zarábali päťsto korún, úradníci trikrát viac

Dnešnou optikou sa vtedajšie ceny javia pozoruhodne nízke, lenže oveľa nižšie boli aj zárobky. Ekonomika zdecimovaná Veľkou hospodárskou krízou tlačila mzdy dole a z automobilov robila tovar pre najbohatších. V roku 1929, na prahu krízy, poberali robotníci 510 až 590 Kč za mesiac. Lepšie na tom boli úradníci s priemernou mzdou 1360 Kč, respektíve 1550 Kč u mužov. (Rozdiely v odmeňovaní boli vtedy priepastné, ženy na úradníckych pozíciách poberali v priemere iba 840 Kč.)

Presné čísla o mzdách v roku 1935 sa nám nepodarilo dohľadať. Keby sme predpokladali, že sa pohybovali na úrovni roku 1929, dobre platený robotník by na najlacnejší Walter zarábal dlhšie ako tri a pol roka. Úradník-muž by to zvládol za 16 mesiacov.

Mzdová realita roku 1935 bola však skôr horšia. "Najhorším sociálnym dôsledkom, ktorému musíme venovať pozornosť, je úžasný pokles ceny práce súkromných zamestnancov. Stretávame sa s veľmi častými prípadmi, že po 2 aj viacročnom čakaní dostane chlapec či dievča so stredoškolským vzdelaním na miesto s počiatočným platom 100 až 200 Kč mesačne," uvádza sa v zápisnici z 57. schôdze Poslaneckej snemovne, ktorá sa konala v júni 1936.

Rovnaký dokument tiež naznačuje, že ani na úradníckych postoch to nebola žiadna sláva, aspoň u zamestnancov s kratšou praxou: "Plat 300 až 500 Kč, ktorý má kancelárska sila, ktorá pracuje už niekoľko rokov, samozrejme nestačí, aby sa mladý človek vo veľkom meste mohol samostatne živiť."
V roku 1936, na konci krízy, predstavovala priemerná robotnícka mzda 520 Kč.

Dnes zarobíte na auto rýchlejšie

Vyčísliť aktuálne priemerne mzdy všetkých robotníkov a všetkých úradníkov nevieme, priemerná mzda však aktuálne dosiahla tisíc eur.

Hypotetický priemerný zamestnanec by tak pracoval na najlacnejšiu Škodu Fabia iba deväť mesiacov. Za necelých 14 mesiacov by zarobil (nie našetril) na najdostupnejšiu Octaviu. A keby sme ho chceli posadiť do niečoho lepšieho (koniec koncov ani Walter nebola značka pre najširšie masy), mohli by sme mu dopriať Mercedes-Benz triedy C. 

Automobily Walter sa vyrábali v pražských Jinoniciach od roku 1914 do roku 1948, kedy sa továreň zamerala len na výrobu leteckých motorov. Mnohé modely vrátane tých z roku 1935 - Junior, Bijou, Princ a Lord - vznikali v licencii talianskeho Fiatu.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY