vytisknout velikost písma Cenník Walter 1935: aj najlacnejší model stál 49-násobok robotníckej mzdy

Historický cenník značky Walter dokazuje, že automobily boli v polovici 30. rokov naozaj luxusným tovarom.
Cenník Walter 1935: aj najlacnejší model stál 49-násobok robotníckej mzdy

Najlacnejšie osobný automobil značky Walter, dvojmiestny Junior Roadster s motorom 995 cm3 s výkonom 22 koní, stál v roku 1935 - 25 500 korún. Takmer štyrikrát drahší bol Regent Cabriolet Spec s osemdesiatkoňovým šesťvalcom 3,25 l, ten vyšiel na 95 000 korún. Ukazuje to dobová inzercia Walter, ktorú na Twitteri zverejnil Martin Dolejský:

Robotníci zarábali päťsto korún, úradníci trikrát viac

Dnešnou optikou sa vtedajšie ceny javia pozoruhodne nízke, lenže oveľa nižšie boli aj zárobky. Ekonomika zdecimovaná Veľkou hospodárskou krízou tlačila mzdy dole a z automobilov robila tovar pre najbohatších. V roku 1929, na prahu krízy, poberali robotníci 510 až 590 Kč za mesiac. Lepšie na tom boli úradníci s priemernou mzdou 1360 Kč, respektíve 1550 Kč u mužov. (Rozdiely v odmeňovaní boli vtedy priepastné, ženy na úradníckych pozíciách poberali v priemere iba 840 Kč.)

Presné čísla o mzdách v roku 1935 sa nám nepodarilo dohľadať. Keby sme predpokladali, že sa pohybovali na úrovni roku 1929, dobre platený robotník by na najlacnejší Walter zarábal dlhšie ako tri a pol roka. Úradník-muž by to zvládol za 16 mesiacov.

Mzdová realita roku 1935 bola však skôr horšia. "Najhorším sociálnym dôsledkom, ktorému musíme venovať pozornosť, je úžasný pokles ceny práce súkromných zamestnancov. Stretávame sa s veľmi častými prípadmi, že po 2 aj viacročnom čakaní dostane chlapec či dievča so stredoškolským vzdelaním na miesto s počiatočným platom 100 až 200 Kč mesačne," uvádza sa v zápisnici z 57. schôdze Poslaneckej snemovne, ktorá sa konala v júni 1936.

Rovnaký dokument tiež naznačuje, že ani na úradníckych postoch to nebola žiadna sláva, aspoň u zamestnancov s kratšou praxou: "Plat 300 až 500 Kč, ktorý má kancelárska sila, ktorá pracuje už niekoľko rokov, samozrejme nestačí, aby sa mladý človek vo veľkom meste mohol samostatne živiť."
V roku 1936, na konci krízy, predstavovala priemerná robotnícka mzda 520 Kč.

Dnes zarobíte na auto rýchlejšie

Vyčísliť aktuálne priemerne mzdy všetkých robotníkov a všetkých úradníkov nevieme, priemerná mzda však aktuálne dosiahla tisíc eur.

Hypotetický priemerný zamestnanec by tak pracoval na najlacnejšiu Škodu Fabia iba deväť mesiacov. Za necelých 14 mesiacov by zarobil (nie našetril) na najdostupnejšiu Octaviu. A keby sme ho chceli posadiť do niečoho lepšieho (koniec koncov ani Walter nebola značka pre najširšie masy), mohli by sme mu dopriať Mercedes-Benz triedy C. 

Automobily Walter sa vyrábali v pražských Jinoniciach od roku 1914 do roku 1948, kedy sa továreň zamerala len na výrobu leteckých motorov. Mnohé modely vrátane tých z roku 1935 - Junior, Bijou, Princ a Lord - vznikali v licencii talianskeho Fiatu.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY