vytisknout velikost písma Cadillac zavedie poloautonómne riadenie do dvoch rokov

Cadillac zavedie poloautonómne riadenie do dvoch rokov

Cadillac je len krôčik od zavedenia čiastočného autonómneho riadenia vozidiel. Systém nazvaný Super Cruise sa prvýkrát predstaví v chystanom vlajkovom modeli značky, pravdepodobne veľkom luxusnom sedane. Na trhu sa takéto auto objaví v roku 2016, no už súčasné vozidlá Cadillac majú techniku, ktorá implementáciu tohto systému umožňuje.

Systém Super Cruise je pokročilá funkcia adaptívneho tempomatu, ktorá už od vodiča nevyžaduje vôbec žiadne zásahy do riadenia, teda ani ruky položené na volante, čo dnes systémy pre udržiavanie v jazdnom pruhu vyžadujú.

V zásade ide o to, že si vodič nastaví cieľovú rýchlosť a auto ju bude udržiavať, samozrejme v závislosti na okolitej prevádzke. Radarové senzory potom udržujú bezpečnú vzdialenosť od ostatných áut a tiež smer jazdy vo zvolenom jazdnom pruhu. Jazdné pruhy ešte systém plne automaticky bez vôle vodiča meniť nevie.

K funkcii adaptívneho tempomatu je tak pridaná aj funkcia plne automatického ovládania riadenia vozidla v jazdnom pruhu. Systém ešte nie je nastavený tak, aby zvládol prudké zákruty, ale očakáva sa, že vodič systém Super Cruise bude používať iba na diaľnici s veľkým polomerom zákrut.

Podľa Cadillacu je práve toto správna cesta, ako naučiť zákazníkov zvykať si na plne autonómne vozidlá. A to nie len na ich existenciu, ale aj na ich ovládanie.

Cadillac zároveň zavádza systém pre vzájomnú komunikáciu medzi autami. Jednotlivé vozidlá budú poznať polohu, rýchlosť a smer ostatných áut v okolí, a tak budú môcť včas zabrániť prípadnej kolízii. Podobne funguje napríklad systém TCAS v dopravných lietadlách. Problémom je však fakt, že rovnaký systém musí mať aj ostatné autá na ceste. Bude teda trvať, než sa vzájomná komunikácia áut stane realitou a možno sa skutočne dočkáme aj nejakých povinných čiernych skriniek.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY