vytisknout velikost písma Cadillac ELR ukazuje aktívne akustické rušenie hluku v praxi

Koncern General Motors na krátkom propagačnom videu ukazuje, ako v skutočnosti funguje eliminácia hluku vo vozidle Cadillac ELR.
Cadillac ELR ukazuje aktívne akustické rušenie hluku v praxi

S príchodom elektromobilov vzniká pre konštruktérov nový problém. Kým elektromotor pracuje prakticky bezhlučne, posádku stále obťažujú ruchy od odvaľujúcich sa kolies a aerodynamického svišťania. Iste, pri moderných autách obzvlášť vo vyšších rýchlostiach už nie je počuť ani spaľovací motor, a preto nižšie popísané riešenie nie je obmedzené iba na elektromobily.

Na pripojenom videu sa môžete pozrieť na to, ako túto problematiku riešia v General Motors, a to na príklade modelu Cadillac ELR. Pripomeňme, že tento dvojdverový model sa začne predávať s príchodom januára roku 2014 a po technickej stránke vychádza z dvojčiat Chevrolet Volt/Opel Ampera. Preto ide skôr o elektromobil, ktorého spaľovací motor pracuje predovšetkým (ale nie výhradne) ako generátor elektrickej energie, čomu sme sa podrobne venovali už skôr.

Doug Koons, vedúci projektu pre zníženie hlukov a vibrácií v modelovej rade Cadillac ELR, ktorý vás zároveň spomínaným videom sprevádza, tvrdí, že jeho zámerom je dať tomuto prémiovému elektromobilu tiež "prémiový zvuk". A práve aktívne rušenia hlukov, hoci nejde o žiadnu prevratnú novinku (pripomeňme napríklad niekoľko modelov značky Acura), má byť kľúčovým prvkom snahy Koonsovho tímu. A ako to funguje?

Mikrofóny rozmiestnené v interiéri vozidla zaznamenávajú ruchy v aute v reálnom čase a v konfrontácii s dátami od pohonnej jednotky vysielajú k ušiam posádky "obrátené" akustické vlny, čím sa značná časť spektra hlukov vyruší. Deje sa tak prostredníctvom reproduktorov audiosústavy. Podľa Cadillacu má tento systém v budúcnosti ušetriť aj výrobné náklady a hmotnosť vozidla, pretože bude možné obmedziť množstvo tlmiacich materiálov. Kto ale vie, ako sa budete v aute cítiť, keby došlo k poruche autorádia...

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY