vytisknout velikost písma Cadillac ELR ukazuje aktívne akustické rušenie hluku v praxi

Koncern General Motors na krátkom propagačnom videu ukazuje, ako v skutočnosti funguje eliminácia hluku vo vozidle Cadillac ELR.
Cadillac ELR ukazuje aktívne akustické rušenie hluku v praxi

S príchodom elektromobilov vzniká pre konštruktérov nový problém. Kým elektromotor pracuje prakticky bezhlučne, posádku stále obťažujú ruchy od odvaľujúcich sa kolies a aerodynamického svišťania. Iste, pri moderných autách obzvlášť vo vyšších rýchlostiach už nie je počuť ani spaľovací motor, a preto nižšie popísané riešenie nie je obmedzené iba na elektromobily.

Na pripojenom videu sa môžete pozrieť na to, ako túto problematiku riešia v General Motors, a to na príklade modelu Cadillac ELR. Pripomeňme, že tento dvojdverový model sa začne predávať s príchodom januára roku 2014 a po technickej stránke vychádza z dvojčiat Chevrolet Volt/Opel Ampera. Preto ide skôr o elektromobil, ktorého spaľovací motor pracuje predovšetkým (ale nie výhradne) ako generátor elektrickej energie, čomu sme sa podrobne venovali už skôr.

Doug Koons, vedúci projektu pre zníženie hlukov a vibrácií v modelovej rade Cadillac ELR, ktorý vás zároveň spomínaným videom sprevádza, tvrdí, že jeho zámerom je dať tomuto prémiovému elektromobilu tiež "prémiový zvuk". A práve aktívne rušenia hlukov, hoci nejde o žiadnu prevratnú novinku (pripomeňme napríklad niekoľko modelov značky Acura), má byť kľúčovým prvkom snahy Koonsovho tímu. A ako to funguje?

Mikrofóny rozmiestnené v interiéri vozidla zaznamenávajú ruchy v aute v reálnom čase a v konfrontácii s dátami od pohonnej jednotky vysielajú k ušiam posádky "obrátené" akustické vlny, čím sa značná časť spektra hlukov vyruší. Deje sa tak prostredníctvom reproduktorov audiosústavy. Podľa Cadillacu má tento systém v budúcnosti ušetriť aj výrobné náklady a hmotnosť vozidla, pretože bude možné obmedziť množstvo tlmiacich materiálov. Kto ale vie, ako sa budete v aute cítiť, keby došlo k poruche autorádia...

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY