vytisknout velikost písma Cadillac ELR ukazuje aktívne akustické rušenie hluku v praxi

Koncern General Motors na krátkom propagačnom videu ukazuje, ako v skutočnosti funguje eliminácia hluku vo vozidle Cadillac ELR.
Cadillac ELR ukazuje aktívne akustické rušenie hluku v praxi

S príchodom elektromobilov vzniká pre konštruktérov nový problém. Kým elektromotor pracuje prakticky bezhlučne, posádku stále obťažujú ruchy od odvaľujúcich sa kolies a aerodynamického svišťania. Iste, pri moderných autách obzvlášť vo vyšších rýchlostiach už nie je počuť ani spaľovací motor, a preto nižšie popísané riešenie nie je obmedzené iba na elektromobily.

Na pripojenom videu sa môžete pozrieť na to, ako túto problematiku riešia v General Motors, a to na príklade modelu Cadillac ELR. Pripomeňme, že tento dvojdverový model sa začne predávať s príchodom januára roku 2014 a po technickej stránke vychádza z dvojčiat Chevrolet Volt/Opel Ampera. Preto ide skôr o elektromobil, ktorého spaľovací motor pracuje predovšetkým (ale nie výhradne) ako generátor elektrickej energie, čomu sme sa podrobne venovali už skôr.

Doug Koons, vedúci projektu pre zníženie hlukov a vibrácií v modelovej rade Cadillac ELR, ktorý vás zároveň spomínaným videom sprevádza, tvrdí, že jeho zámerom je dať tomuto prémiovému elektromobilu tiež "prémiový zvuk". A práve aktívne rušenia hlukov, hoci nejde o žiadnu prevratnú novinku (pripomeňme napríklad niekoľko modelov značky Acura), má byť kľúčovým prvkom snahy Koonsovho tímu. A ako to funguje?

Mikrofóny rozmiestnené v interiéri vozidla zaznamenávajú ruchy v aute v reálnom čase a v konfrontácii s dátami od pohonnej jednotky vysielajú k ušiam posádky "obrátené" akustické vlny, čím sa značná časť spektra hlukov vyruší. Deje sa tak prostredníctvom reproduktorov audiosústavy. Podľa Cadillacu má tento systém v budúcnosti ušetriť aj výrobné náklady a hmotnosť vozidla, pretože bude možné obmedziť množstvo tlmiacich materiálov. Kto ale vie, ako sa budete v aute cítiť, keby došlo k poruche autorádia...

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

včera | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY