vytisknout velikost písma Cadillac ELR ukazuje aktívne akustické rušenie hluku v praxi

Koncern General Motors na krátkom propagačnom videu ukazuje, ako v skutočnosti funguje eliminácia hluku vo vozidle Cadillac ELR.
Cadillac ELR ukazuje aktívne akustické rušenie hluku v praxi

S príchodom elektromobilov vzniká pre konštruktérov nový problém. Kým elektromotor pracuje prakticky bezhlučne, posádku stále obťažujú ruchy od odvaľujúcich sa kolies a aerodynamického svišťania. Iste, pri moderných autách obzvlášť vo vyšších rýchlostiach už nie je počuť ani spaľovací motor, a preto nižšie popísané riešenie nie je obmedzené iba na elektromobily.

Na pripojenom videu sa môžete pozrieť na to, ako túto problematiku riešia v General Motors, a to na príklade modelu Cadillac ELR. Pripomeňme, že tento dvojdverový model sa začne predávať s príchodom januára roku 2014 a po technickej stránke vychádza z dvojčiat Chevrolet Volt/Opel Ampera. Preto ide skôr o elektromobil, ktorého spaľovací motor pracuje predovšetkým (ale nie výhradne) ako generátor elektrickej energie, čomu sme sa podrobne venovali už skôr.

Doug Koons, vedúci projektu pre zníženie hlukov a vibrácií v modelovej rade Cadillac ELR, ktorý vás zároveň spomínaným videom sprevádza, tvrdí, že jeho zámerom je dať tomuto prémiovému elektromobilu tiež "prémiový zvuk". A práve aktívne rušenia hlukov, hoci nejde o žiadnu prevratnú novinku (pripomeňme napríklad niekoľko modelov značky Acura), má byť kľúčovým prvkom snahy Koonsovho tímu. A ako to funguje?

Mikrofóny rozmiestnené v interiéri vozidla zaznamenávajú ruchy v aute v reálnom čase a v konfrontácii s dátami od pohonnej jednotky vysielajú k ušiam posádky "obrátené" akustické vlny, čím sa značná časť spektra hlukov vyruší. Deje sa tak prostredníctvom reproduktorov audiosústavy. Podľa Cadillacu má tento systém v budúcnosti ušetriť aj výrobné náklady a hmotnosť vozidla, pretože bude možné obmedziť množstvo tlmiacich materiálov. Kto ale vie, ako sa budete v aute cítiť, keby došlo k poruche autorádia...

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY