vytisknout velikost písma Cadillac ELR ukazuje aktívne akustické rušenie hluku v praxi

Koncern General Motors na krátkom propagačnom videu ukazuje, ako v skutočnosti funguje eliminácia hluku vo vozidle Cadillac ELR.
Cadillac ELR ukazuje aktívne akustické rušenie hluku v praxi

S príchodom elektromobilov vzniká pre konštruktérov nový problém. Kým elektromotor pracuje prakticky bezhlučne, posádku stále obťažujú ruchy od odvaľujúcich sa kolies a aerodynamického svišťania. Iste, pri moderných autách obzvlášť vo vyšších rýchlostiach už nie je počuť ani spaľovací motor, a preto nižšie popísané riešenie nie je obmedzené iba na elektromobily.

Na pripojenom videu sa môžete pozrieť na to, ako túto problematiku riešia v General Motors, a to na príklade modelu Cadillac ELR. Pripomeňme, že tento dvojdverový model sa začne predávať s príchodom januára roku 2014 a po technickej stránke vychádza z dvojčiat Chevrolet Volt/Opel Ampera. Preto ide skôr o elektromobil, ktorého spaľovací motor pracuje predovšetkým (ale nie výhradne) ako generátor elektrickej energie, čomu sme sa podrobne venovali už skôr.

Doug Koons, vedúci projektu pre zníženie hlukov a vibrácií v modelovej rade Cadillac ELR, ktorý vás zároveň spomínaným videom sprevádza, tvrdí, že jeho zámerom je dať tomuto prémiovému elektromobilu tiež "prémiový zvuk". A práve aktívne rušenia hlukov, hoci nejde o žiadnu prevratnú novinku (pripomeňme napríklad niekoľko modelov značky Acura), má byť kľúčovým prvkom snahy Koonsovho tímu. A ako to funguje?

Mikrofóny rozmiestnené v interiéri vozidla zaznamenávajú ruchy v aute v reálnom čase a v konfrontácii s dátami od pohonnej jednotky vysielajú k ušiam posádky "obrátené" akustické vlny, čím sa značná časť spektra hlukov vyruší. Deje sa tak prostredníctvom reproduktorov audiosústavy. Podľa Cadillacu má tento systém v budúcnosti ušetriť aj výrobné náklady a hmotnosť vozidla, pretože bude možné obmedziť množstvo tlmiacich materiálov. Kto ale vie, ako sa budete v aute cítiť, keby došlo k poruche autorádia...

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: BMW Z4 je skvelá hračka na leto. A čoskoro nebude

Test jazdenky: BMW Z4 je skvelá hračka na leto. A čoskoro nebude

Takéto jednoduché a charakterné BMW už nebudú, takže ak máte niečo okolo 10-tisíc eur na roadster a Mazda MX-5 je na vás moc slabá, asi nemáte čo riešiť.

17. 5. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz G 350 d Professional: Profík pre vyvolených

Test Mercedes-Benz G 350 d Professional: Profík pre vyvolených

Záujemcovia o lacnejšiu alternatívu skôr automaticky volili Defender, lenže ten už si dnes nekúpite. Okrem Jeepu Wrangler je tak Professional posledným zástupcom svojho druhu.

16. 5. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY