vytisknout velikost písma Bugatti Chiron v prvých testoch: Je to auto, alebo lietadlo?

Prví novinári mali v okolí portugalského Lisabonu možnosť vyskúšať nové Bugatti Chiron. Všetkých ohromila rýchlosť a ľahkosť, s akou šesnástvalcové monštrum zrýchľuje. Na druhú stranu je Chiron tiež vcelku príjemný pre bežnú jazdu. Luxusný interiér má zákazníkov zaujať na prvý pohľad. Nevýhody? Musíte si zvyknúť na úplne inú dimenziu dynamiky. A samozrejme nejde o práve lacný automobil.
Bugatti Chiron v prvých testoch: Je to auto, alebo lietadlo?

Bugatti Chiron už dlho ohromuje motoristický svet. Napríklad tým, že na rozdiel od niektorých iných hyperšportov si chce vziať titul najrýchlejšieho sériovo vyrábaného auta bez použitia elektromotorov a iných podobných hybridných pomôcok. Chiron je stále automobil, ktorý vsádza výhradne na spaľovací motor. Jeho parametre zrejme poznáte, ale určite neuškodí si zopakovať, že výkon dosahuje hodnotu 1103 kW (1500 koní). Áno, to je slovami jeden tisíc päťsto. To je 6,1krát viac, než má historicky najrýchlejšia Škoda Octavia RS 245. Krútiaci moment vrcholí maximom 1600 Nm.

Všetko má na svedomí štyrikrát preplňovaný šestnásťvalcový motor. Vychádza z Bugatti Veyron, no bol totálne prepracovaný. Z pôvodnej jednotky zostalo iba päť percent, zvyšok sa zmenil a to predovšetkým s ohľadom na snahu o nižšiu hmotnosť a zároveň o navýšenie výkonu, čo prináša ťažkosti kvôli tepelnému namáhaniu.

chiron_26.jpg

Každého určite zaujíma, ako také monštrum asi môže jazdiť. Bugatti nedávno ponúklo vybraným novinárom možnosť vyskúšať si Chiron v praxi na portugalských cestách. Nie, medzi vybranými redakciami sme neboli. A celkom úprimne je tu pravdepodobnosť hraničiaca s istotou, že sa týmto autom neodveziete nikdy. Môžeme sa ale pozrieť na to, čo o ňom napísali výrazne šťastnejší, teda tí vybraní, kolegovia.

Fascinujúci interiér

Dizajn asi dobre poznáte z rôznych fotografií. Chiron bol však výrazne ovplyvnený nutnosťou využiť čo najviac vzduchu pre ochladenie. "Predný splitter bol prepracovaný, čo pomohlo zvýšiť prítlak, zároveň ale nedošlo k prílišnému navýšeniu odporu vzduchu. Za ohromujúcimi "osemokými" diódovými svetlometmi sa skrývajú funkčné otvory pre prívod vzduchu, ktoré sú dielom filozofie "forma nasleduje výkon". Predné otvory pomáhajú upraviť prúdenie vzduchu okolo predných kolies," píšu kolegovia z magazínu Motor1.

chiron_17.jpgchiron_18.jpg

Aj výrazný oblúk za bočnými dverami má svoj účel. Technici tu potrebovali vytvoriť jeden veľký otvor pre prívod vzduchu k motoru. Vzadu je samozrejme obrovský difúzor a aktívny spojler pracujúci ako aerodynamická brzda. Napriek starostlivej príprave a najrôznejším testom sa ale Chiron pri prvých reálnych testoch potýkal so zaujímavým problémom. "Reálne testy ukázali, že odpadové teplo od motora je tak veľké, že začína taviť zadný nárazník a že môže takmer zapáliť vozidlo. Riešením bolo pridanie kanála, vďaka ktorému môže do motora prúdiť vzduch od podvozku," napísal Autoblog. Výsledná karosérie teda na pohľad vyzerá viac než dobre, ale jej dizajn veľa ovplyvnila technika.

Interiér je podľa kolegov z Motor1 luxusný, moderný a elegantný. Cieľom nebola karbónová kabína ako v McLarene P1, ale komfortné GT. Ľudia od Bugatti sú toho názoru, že u zákazníkov rozhoduje o kúpe daného vozidla prvých 15 sekúnd po tom, čo sa do auta posadia. Preto sa interiér Chiron dočkal precíznej starostlivosti.

Prístrojový štít Bugatti Chiron používa tri displeje, ktoré možno nastaviť, tachometer zostal klasický analógový. "Za niekoľko desaťročí tak deti budú môcť na Pebble Beach nahliadnuť do auta a uvidí na tachometri maximálnu hodnotu 500 km/h, aj keď bude vypnutý", pridáva magazín Motor 1. Mimochodom, tiež ste sa touto činnosťou ako deti zabávali? Tachometer do 500 km/h je niečo nepredstaviteľné.

Zvuk nie je taký, ako čakáte

Chiron zrýchli na 100 km/h za 2,5 sekundy, 300 km/h ide iba 13,6 s po štarte a zrýchlenie z nuly na 400 km/h údajne zvládne za približne 30 sekúnd. Pokiaľ ale toto monštrum naštartujete, prvý dojem nie je taký, aký by ste asi čakali. "Po naštartovaní nie je zvuk motora v interiéri tak znepokojujúci, ako by ste možno očakávali. Zo svojich šiestich koncoviek výfuku ale Chiron produkuje hlboký a jadrový zvuk", zhodnotil zvukový prejav auta Autoblog.

chiron_15.jpg

Fakt, že vo vnútri znie Chiron trochu tlmenejšie, súvisí s prítomnosťou obrovských turbodúchadiel. V porovnaní s tými z Veyronu sú väčšie o 68 percent a pohltia až 60 tisíc litrov vzduchu za minútu. Do štyroch tisíc otáčok pracujú len dve turba, ďalšie dve sa pridajú vo vyšších otáčkach.

"V nízkych rýchlostiach je Chiron mimoriadne kontrolovateľný a poslušný", hodnotí prevádzku v rámci zákonných limitov Evo. Autoblog k tomu pridáva postreh, že pri pomalom posúvaní dvojspojkový automatov s Chironom trochu šklbe. Avšak ak opustíte parkovisko, sedemstupňová dvouspojka radí jemne a rýchlo. Uznanie si za toto správanie zaslúži podľa Autoblogu predovšetkým kvôli tomu, s ako obrovským krútiacim momentom sa musí vysporiadať.

Dynamika z inej dimenzie

Akokoľvek je podľa všeobecnej mienky zahraničných médií prevádzka Bugatti Chiron v legálnych rýchlostiach nielen možná, ale tiež napríklad vďaka adaptívnemu podvozku a možnosti vyberať jazdné režimy aj relatívne pohodlná, podľa britského magazínu Evo je tu jeden problém, ktorý vám legálne jazdu prakticky znemožní. Za volantom totiž budete bojovať s neodolateľnou chuťou skúšať "výkon lietadla", aký toto auto ponúka.

Plná akcelerácia je potom podľa všetkého úplne absurdná, čo dobre ukazuje vyššie priložené video. Výrečne to opisuje aj kolega z Autoblog: "Riadil som auto, alebo som letel v lietadle?". Nakoniec s Chironom vyskúšal rýchlosť 377 km/h. "Dokonca aj v tejto rýchlosti Chiron ťahal úplne suverénne, čo naznačuje, že má ešte obrovské rezervy." Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 420 km/h, Chiron ale údajne pôjde ešte oveľa rýchlejšie. Bugatti plánuje pokus o svetový rekord na budúci rok.

Zahraničné médiá sa zhodujú aj v názore, že možno ešte pôsobivejšie než motor sú karbón-keramické brzdy. V porovnaní s Veyronom sú väčšie (vpredu majú 420 mm, vzadu 400 mm). Vpredu pracujú s osempiestikovými strmeňmi, vzadu ich zviera šesť piestikov. A ako už bolo povedané, pomáha im aj aerodynamická brzda v podobe aktívneho zadného spojlera. Podľa skúseností Autoblog sa pri ostrom brzdení spojler vyklopí tak, že kompletne zakryje výhľad cez zadné okno. Výsledkom môže byť preťaženie až 2 g. Z rýchlosti 200 km/h spomalí Chiron na dráhe dlhej iba 125 metrov. Inak toto Bugatti taktiež ponúka pri jazde "neotrasiteľnú trakciu" a "tony priľnavosti".

Polovica už je preč

S odbytom Chironu zrejme nebude mať Bugatti problém. Ako píše britské Evo, v pláne je 500 exemplárov a približne polovica už pozná svojho majiteľa. Z tých, ktorí si doteraz Chiron objednali, ich zhruba polovica vlastní aj Veyron. Zaujímavé sú aj prípady, kedy si zákazníci zaobstarali rovno dva exempláre. Prvý bude v takom prevedení, aby ho dotyčný dostal čo najskôr, u toho druhého bude mať viac času, takže si ho upraví presne podľa svojich predstáv.

Zrejme sa tak časom dočkáme exemplárov ponúkaných na predaj ako jazdenky. Uvidíme, či aj v takýchto prípadoch pôvodná cena bude nižšia. Niektorí kolegovia totiž spomínajú na jazdu s Chironom ako na niečo, čo ešte nikdy nezažili a čo možno už ani v budúcnosti nezažijú.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY