vytisknout velikost písma Budúcnosť záchrannej služby? K dopravným nehodám bude lietať dron

Budúcnosť záchrannej služby? K dopravným nehodám bude lietať dron

Ako by mohla vyzerať budúcnosť rýchlej záchrannej služby? K dopravným nehodám už nebude jazdiť klasická sanitka, ale mohol by k nej lietať bezpilotný dron. Taký je aspoň návrh americkej spoločnosti Argodesign.

Celá vízia vychádza z predpokladu, že sa bude využitie dronov do budúcna ďalej rozširovať. Napríklad taký Amazon zvažuje, že by malé bezpilotné stroje využíval pre doručovanie zásielok. Technicky by takýto dron tým pádom nemal predstavovať veľký problém.

Návrh počíta s tým, že záchranný dron bude veľký ako malé mestské auto. Okrem jedného lekára sa do neho zmestí ešte lehátko s pacientom. Stroj má byť dosť malý na to, aby mohol bezpečne pristáť aj v meste na ulici. Svojimi kompaktnými rozmermi má eliminovať nevýhodu klasických helikoptér, u ktorých trvá pomerne dlho príprava plochy pre pristátie.

Dron navrhnutý spoločnosťou Argodesign by bol bezpilotné, respektíve by bol ovládaný diaľkovo. Operátor by mohol mať na starosť celú flotilu takých strojov a manuálne by s nimi pristával len vtedy, ak by to náročnejšia situácia vyžadovala.

Dron použitý pre záchrannú službu je zatiaľ len hrubá vízia, ale nápad to je iste zaujímavý. Vďaka tomu, že by stroj lietal v podstate sám, by stačilo, aby do neho nastúpil doktor a už by mohol vyraziť. U nehody by tým pádom bol vôbec najrýchlejšie. Predbežné odhady počítajú s cenou do milióna dolárov, čo je samozrejme podstatne viac, než koľko stojí klasická sanitka, ale stále to je výrazne lacnejšie záležitosť než helikoptéra.

dron_1.jpgdron_2.jpgdron_3.jpgdron_4.jpg

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY