vytisknout velikost písma Budúcnosť záchrannej služby? K dopravným nehodám bude lietať dron

Budúcnosť záchrannej služby? K dopravným nehodám bude lietať dron

Ako by mohla vyzerať budúcnosť rýchlej záchrannej služby? K dopravným nehodám už nebude jazdiť klasická sanitka, ale mohol by k nej lietať bezpilotný dron. Taký je aspoň návrh americkej spoločnosti Argodesign.

Celá vízia vychádza z predpokladu, že sa bude využitie dronov do budúcna ďalej rozširovať. Napríklad taký Amazon zvažuje, že by malé bezpilotné stroje využíval pre doručovanie zásielok. Technicky by takýto dron tým pádom nemal predstavovať veľký problém.

Návrh počíta s tým, že záchranný dron bude veľký ako malé mestské auto. Okrem jedného lekára sa do neho zmestí ešte lehátko s pacientom. Stroj má byť dosť malý na to, aby mohol bezpečne pristáť aj v meste na ulici. Svojimi kompaktnými rozmermi má eliminovať nevýhodu klasických helikoptér, u ktorých trvá pomerne dlho príprava plochy pre pristátie.

Dron navrhnutý spoločnosťou Argodesign by bol bezpilotné, respektíve by bol ovládaný diaľkovo. Operátor by mohol mať na starosť celú flotilu takých strojov a manuálne by s nimi pristával len vtedy, ak by to náročnejšia situácia vyžadovala.

Dron použitý pre záchrannú službu je zatiaľ len hrubá vízia, ale nápad to je iste zaujímavý. Vďaka tomu, že by stroj lietal v podstate sám, by stačilo, aby do neho nastúpil doktor a už by mohol vyraziť. U nehody by tým pádom bol vôbec najrýchlejšie. Predbežné odhady počítajú s cenou do milióna dolárov, čo je samozrejme podstatne viac, než koľko stojí klasická sanitka, ale stále to je výrazne lacnejšie záležitosť než helikoptéra.

dron_1.jpgdron_2.jpgdron_3.jpgdron_4.jpg

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY