vytisknout velikost písma Budúcnosť roadstera BMW Z4 je neistá. Nástupca možno nebude

Budúcnosť roadstera BMW Z4 je neistá. Nástupca možno nebude

Trh roadsterov stagnuje. Kým veľké športové a luxusné vozy sa držia dobre, malé športiaky, ktoré hrajú úlohu druhého alebo tretieho auta v rodine, sa teraz príliš dobre nepredávajú. Jedným z tých menej úspešných je aj BMW Z4, ktorého druhá generácia je na trhu od roku 2009.

Mníchovského roadstera sa v roku 2014 predalo len 5373 v Európe a 2150 v USA. To je medziročný prepad o viac než 11% na oboch trhoch. Pritom v prvých dvoch rokoch výroby si novú Z4 našlo len v Európe cez 13 000 zákazníkov. Aj tak je to ale menej, než koľko sa predávalo prvej generácie roadsteru (a kupé) Z4.

Nástupca je v nedohľadne. Hoci BMW údajne pracuje s Toyotou na spoločnej platforme pre malé zadokolesovky, nie je vôbec isté, či sa malý športový model vráti. "Predaje malých športových áut už sa možno nikdy nevrátia na predkrízovú úroveň," povedal na konci minulého roka médiám Ian Robertson, riaditeľ predaja spoločnosti BMW.

Klaus Fröhlich, šéf vývoja automobilky BMW, pre Automotive News povedal, že každému musí byť jasné, že predaje v segmente malých športiakov a roadsterov klesajú. Najväčší trh sveta, Čína, o ne totiž nemá záujem. Čínski zákazníci majú radšej súkromie a ani miestne znečistené ovzdušie vraj nie je vhodné pre prevádzku otvoreného auta.

Aj tak by ale Fröhlich nový roadster BMW Z4 videl rád do roku 2020. Dôležité však je, aby sa značke darilo a dokázala postaviť pre zle predajné auto obchodný model. Vyzerá to, že by mala značka čo robiť ak by chcela v prvých rokoch výroby viac ako 30 000 áut ročne. A s takým množstvom sa vývoj príliš vyplácať nebude, zvlášť keď si pri menšom športovom modeli nemôže značka dovoliť požadovať veľké obchodné marže ako pri exkluzívnejších modeloch.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY