vytisknout velikost písma Budúcnosť roadstera BMW Z4 je neistá. Nástupca možno nebude

Budúcnosť roadstera BMW Z4 je neistá. Nástupca možno nebude

Trh roadsterov stagnuje. Kým veľké športové a luxusné vozy sa držia dobre, malé športiaky, ktoré hrajú úlohu druhého alebo tretieho auta v rodine, sa teraz príliš dobre nepredávajú. Jedným z tých menej úspešných je aj BMW Z4, ktorého druhá generácia je na trhu od roku 2009.

Mníchovského roadstera sa v roku 2014 predalo len 5373 v Európe a 2150 v USA. To je medziročný prepad o viac než 11% na oboch trhoch. Pritom v prvých dvoch rokoch výroby si novú Z4 našlo len v Európe cez 13 000 zákazníkov. Aj tak je to ale menej, než koľko sa predávalo prvej generácie roadsteru (a kupé) Z4.

Nástupca je v nedohľadne. Hoci BMW údajne pracuje s Toyotou na spoločnej platforme pre malé zadokolesovky, nie je vôbec isté, či sa malý športový model vráti. "Predaje malých športových áut už sa možno nikdy nevrátia na predkrízovú úroveň," povedal na konci minulého roka médiám Ian Robertson, riaditeľ predaja spoločnosti BMW.

Klaus Fröhlich, šéf vývoja automobilky BMW, pre Automotive News povedal, že každému musí byť jasné, že predaje v segmente malých športiakov a roadsterov klesajú. Najväčší trh sveta, Čína, o ne totiž nemá záujem. Čínski zákazníci majú radšej súkromie a ani miestne znečistené ovzdušie vraj nie je vhodné pre prevádzku otvoreného auta.

Aj tak by ale Fröhlich nový roadster BMW Z4 videl rád do roku 2020. Dôležité však je, aby sa značke darilo a dokázala postaviť pre zle predajné auto obchodný model. Vyzerá to, že by mala značka čo robiť ak by chcela v prvých rokoch výroby viac ako 30 000 áut ročne. A s takým množstvom sa vývoj príliš vyplácať nebude, zvlášť keď si pri menšom športovom modeli nemôže značka dovoliť požadovať veľké obchodné marže ako pri exkluzívnejších modeloch.

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY