vytisknout velikost písma Budúcnosť roadstera BMW Z4 je neistá. Nástupca možno nebude

Budúcnosť roadstera BMW Z4 je neistá. Nástupca možno nebude

Trh roadsterov stagnuje. Kým veľké športové a luxusné vozy sa držia dobre, malé športiaky, ktoré hrajú úlohu druhého alebo tretieho auta v rodine, sa teraz príliš dobre nepredávajú. Jedným z tých menej úspešných je aj BMW Z4, ktorého druhá generácia je na trhu od roku 2009.

Mníchovského roadstera sa v roku 2014 predalo len 5373 v Európe a 2150 v USA. To je medziročný prepad o viac než 11% na oboch trhoch. Pritom v prvých dvoch rokoch výroby si novú Z4 našlo len v Európe cez 13 000 zákazníkov. Aj tak je to ale menej, než koľko sa predávalo prvej generácie roadsteru (a kupé) Z4.

Nástupca je v nedohľadne. Hoci BMW údajne pracuje s Toyotou na spoločnej platforme pre malé zadokolesovky, nie je vôbec isté, či sa malý športový model vráti. "Predaje malých športových áut už sa možno nikdy nevrátia na predkrízovú úroveň," povedal na konci minulého roka médiám Ian Robertson, riaditeľ predaja spoločnosti BMW.

Klaus Fröhlich, šéf vývoja automobilky BMW, pre Automotive News povedal, že každému musí byť jasné, že predaje v segmente malých športiakov a roadsterov klesajú. Najväčší trh sveta, Čína, o ne totiž nemá záujem. Čínski zákazníci majú radšej súkromie a ani miestne znečistené ovzdušie vraj nie je vhodné pre prevádzku otvoreného auta.

Aj tak by ale Fröhlich nový roadster BMW Z4 videl rád do roku 2020. Dôležité však je, aby sa značke darilo a dokázala postaviť pre zle predajné auto obchodný model. Vyzerá to, že by mala značka čo robiť ak by chcela v prvých rokoch výroby viac ako 30 000 áut ročne. A s takým množstvom sa vývoj príliš vyplácať nebude, zvlášť keď si pri menšom športovom modeli nemôže značka dovoliť požadovať veľké obchodné marže ako pri exkluzívnejších modeloch.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY