vytisknout velikost písma Budúcnosť motorov: Hybridný litrový trojvalec, litrový výkon 220 koní a spotreba pod 5 litrov

Litrový trojvalec s výkonom 200 koní a spotrebou pod 5 litrov prichádza. Nové meranie spotreby WLTP uprednostní mild-hybridy. Automobilky prejdú na elektrické kompresory. Novým úspornejším autám dynamika chýbať nebude.
Budúcnosť motorov: Hybridný litrový trojvalec, litrový výkon 220 koní a spotreba pod 5 litrov

Od tohtoročného septembra sa začne merať spotreba (a tiež emisie) úplne inak. Jazdný cyklus označený ako WLTP má viac odrážať skutočné používanie automobilov. Viac sa akceleruje, menej sa stojí, ide sa rýchlejšie. Rovnako ako aktuálna norma merania spotreby NEDC zmenila autá (môžeme len diskutovať, či k lepšiemu alebo skôr horšiemu), zmení autá aj cyklus WLTP.

Síce sme už napísali, že malým preplňovaným downsizovaným motorom nový cyklus merania spotreby príliš svedčiť nebude, to sa však týka hlavne veľkých áut. Komu ale nový cyklus merania vyhovovať bude, sú hybridy. Automobilky už hľadajú cesty, ako sa úspešne do meracieho cyklu vojsť a pomaly sa rysuje jedno "univerzálne riešenie".

Tým je naďalej malý motor preplňovaný pomocou elektrického kompresora a spojený s kompaktným elektromotorom. Podobný prototyp teraz mohol vyskúšať britský Autocar, pretože také auto testuje technologická spoločnosť Mahle. A niektoré z veľkých automobiliek sa údajne o túto technológiu veľmi zaujímajú.

Ako teda bude vyzerať obyčajný automobil budúcnosti? Motor zníži objem, ale už nie príliš. Mahle testuje trojvalec 1,2 l, ale bude záležať na jednotlivých automobilkách, ako sa nakoniec rozhodnú. Napríklad BMW razí cestu "modulárnych" motorov, keď každý valec funguje ako samostatná jednotka a možno teda spájať valce, ako sa vám zapáči.

Naproti tomu Volkswagen podľa všetkého použije svoj litrový trojvalec a tiež štvorvalcovú tisícpäťstovku. Možností je niekoľko, ale princíp bude vždy veľmi podobný. Ku spaľovaciemu motoru bude pripojená prevodovka (jeden z prototypov Mahle založený na Golfe má dokonca klasický manuál), avšak v tej bude integrovaný elektromotor. Ten funguje ako štartér a generátor. Predovšetkým zbiera prebytočnú energiu a ukladá ju do malých a relatívne ľahkých olovených akumulátorov. Systém pohonu má napätie 48V a cena konvenčných akumulátorov je nízka.

Pre toto usporiadanie sa vžilo označenie "mild-hybrid" a značí systém, kedy elektromotor asistuje spaľovaciemu motoru, ale samostatne auto poháňať nevie, aspoň nie v bežnom režime. Väčšina mild-hybridov dokáže na elektrinu manévrovať len v rýchlosti chôdze. Avšak napríklad pre počiatočný impulz pri rozjazde je sila elektromotora veľmi užitočná a na zníženie reálnej spotreby v mestskom režime sa podieľa významným dielom. Spaľovací motor je najmenej účinný práve pri rozjazde z miesta.

Toto usporiadanie však používajú niektoré automobilky už niekoľko rokov. Takže čo je na tom nové? Predovšetkým systém s elektrickým kompresorom. Ten sa "nabíja" práve cez integrovaný štartér-generátor a do motora pumpuje vzduch už od nízkych otáčok, než sa roztočí plnohodnotné turbo. To síce poznáme napríklad z Audi SQ7, ale prototyp Mahle ukazuje, že možno pomerne jednoducho tento systém aplikovať aj do civilného auta veľkosti Golfu (alebo do menšieho).

Parametre, ktorých dosahuje testovací prototyp, sú veľmi zaujímavé. Preplňovaná tisícdvestovka vybavená týmto hybridným usporiadaním ponúka výkon 192 kW (261 k) a krútiaci moment 310 Nm v 1500 min-1. Od 1000 min-1 je k dispozícii 80% krútiaceho momentu. Podľa údajov Mahle má také auto v reálnej prevádzke spotrebu do piatich litrov benzínu na 100 km. Jedná sa ale o vrcholnú špecifikáciu, ktorá ukazuje predovšetkým dynamické možnosti nového systému.

Pre civilné použitie v bežných autách sa dočkáme určite menej výkonných aplikácií, avšak s ešte nižšou spotrebou. Zatiaľ sa zdá veľmi reálne, aby vozidlo s výkonom okolo 100 kW a krútiacim momentom 200 až 250 Nm malo spotrebu okolo 4 litrov benzínu na 100 km v reálnej prevádzke.

Prvé produkčné autá osadené týmto systémom pohonu by sa mohli predstaviť už v roku 2018.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY