vytisknout velikost písma Budúcnosť mobility podľa predstáv EÚ je tu. Volá sa Rasa

Budúcnosť mobility podľa predstáv EÚ je tu. Volá sa Rasa
Európska únia podporuje svojimi dotáciami všemožné projekty od vývoja bežných automobiliek až po rýdzo ekologické projekty. Nedávno sme tu napríklad mali vozíky naplnené akumulátormi, vďaka ktorým by ste mohli so svojim elektrickým autom cestovať dokonca aj ďalej ako len do práce a späť. Dnes môžeme ponúknuť ďalší projekt, ktorý vznikol vďaka dotáciu od EÚ. Volá sa Rasa.
Rasa v podstate stelesňuje predstavy o mobilite budúcnosti podľa EÚ. Je to veľmi ľahký dvojmiestny elektromobil, ktorý si vyrába elektrinu za pomoci vodíkového palivového článku. Ak si hovoríte, že ide o vec absolútne nereálnu, potom sa pletiete. Ešte tento rok vyrazí do prevádzky dvadsať testovacích modelov Rasa, na trhu by mal byť tento automobil (respektíve toto vozítko) do dvoch rokov.
Rasa používa štyri elektromotory, keď je každý umiestnený pri jednom kolese, takže áno, je to štvorkolka. Palivový článok má výkon 8,5 kW a dojazd na 1,5 kg vodíka dosahuje na 480 kilometrov. Základom automobilu sú karbónové diely a celý hnací reťazec obsahuje iba osemnásť pohyblivých častí. Dohromady vozidlo váži 580 kg.
EÚ podporila Rasu dotácií vo výške dvoch miliónov eur. Spoločnosť Riversimple, ktorá má vozidlo na svedomí, počíta s tým, že by sa Rasa prenajímala podľa podobného formátu, aký poznáme z operatívneho lízingu. Zákazníci by len platili nájom a o nič by sa nestarali.
rasa_4.jpgrasa_1.jpgrasa_2.jpgrasa_3.jpg374146927
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY