vytisknout velikost písma Budúcnosť mobility podľa predstáv EÚ je tu. Volá sa Rasa

Budúcnosť mobility podľa predstáv EÚ je tu. Volá sa Rasa
Európska únia podporuje svojimi dotáciami všemožné projekty od vývoja bežných automobiliek až po rýdzo ekologické projekty. Nedávno sme tu napríklad mali vozíky naplnené akumulátormi, vďaka ktorým by ste mohli so svojim elektrickým autom cestovať dokonca aj ďalej ako len do práce a späť. Dnes môžeme ponúknuť ďalší projekt, ktorý vznikol vďaka dotáciu od EÚ. Volá sa Rasa.
Rasa v podstate stelesňuje predstavy o mobilite budúcnosti podľa EÚ. Je to veľmi ľahký dvojmiestny elektromobil, ktorý si vyrába elektrinu za pomoci vodíkového palivového článku. Ak si hovoríte, že ide o vec absolútne nereálnu, potom sa pletiete. Ešte tento rok vyrazí do prevádzky dvadsať testovacích modelov Rasa, na trhu by mal byť tento automobil (respektíve toto vozítko) do dvoch rokov.
Rasa používa štyri elektromotory, keď je každý umiestnený pri jednom kolese, takže áno, je to štvorkolka. Palivový článok má výkon 8,5 kW a dojazd na 1,5 kg vodíka dosahuje na 480 kilometrov. Základom automobilu sú karbónové diely a celý hnací reťazec obsahuje iba osemnásť pohyblivých častí. Dohromady vozidlo váži 580 kg.
EÚ podporila Rasu dotácií vo výške dvoch miliónov eur. Spoločnosť Riversimple, ktorá má vozidlo na svedomí, počíta s tým, že by sa Rasa prenajímala podľa podobného formátu, aký poznáme z operatívneho lízingu. Zákazníci by len platili nájom a o nič by sa nestarali.
rasa_4.jpgrasa_1.jpgrasa_2.jpgrasa_3.jpg374146927
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY