vytisknout velikost písma Budú spolu autá "hovoriť"? V USA to chcú skúsiť

Systém V2V má umožniť vzájomnú komunikáciu áut. Užitočný by mohol byť predovšetkým pre autonómne vozidlá. Ministerstvo dopravy Spojených štátov ho chce o dva roky povinne.
Budú spolu autá "hovoriť"? V USA to chcú skúsiť

Ministerstvo dopravy Spojených štátov predložilo návrh na zavedenie povinného systému, ktorý umožní autám vzájomne spolu komunikovať a predchádzať tak nehodám a kolíziám. Systém sa volá V2V (z anglického Vehicle-to-Vehicle) a podľa ministerstva by mohol pomôcť znížiť počet obetí dopravných nehôd o 1000. Každoročne v USA pri dopravných nehodách zomrie 35 000 ľudí.

Návrh počíta so systémom, ktorý by nezbieral (a nevysielal) citlivé osobné dáta. Iba by vysielal anonymné informácie o polohe, rýchlosti a smeru jazdy. Systém by "videl" na vzdialenosť asi 300 metrov. Predovšetkým v hmle alebo za zníženej viditeľnosti by informoval ostatné autá o tom, že sa blíži napríklad ku stojacej kolóne alebo inej prekážke.

Letecká doprava používa podobný systém, ktorý sa označuje skratkou TCAS. Má zabrániť kolíziám vo vzduchu, ale ako história ukázala, ani na to sa nedá stopercentne spoľahnúť. Systém V2V pre osobné autá má, podobne ako TCAS, vyslať varovanie a dokonca by mohol ovplyvňovať i funkciu adaptívneho tempomatu. Uplatnenie by určite našiel u vozidiel s autonómnym riadením. Samočinné auto by tak videlo ďalej a nemuselo by sa spoliehať len na svoje senzory.

Určite vás napadá, že to nemôže fungovať, keď síce všetky nové autá tento systém dostanú, ale staršie vozidlá na ceste ho mať nebudú. Podľa návrhu ministerstva by sa však mohol stať systém V2V povinnou výbavou nových áut v USA už za dva roky. Cenu nových vozidiel by to zdvihlo o asi 350 dolárov (8400 korún).

Ministerstvo si nechalo spočítať, že ak by mala systém všetky autá na cestách v USA, ročne by to ušetrilo náklady vo výške 55 až 74 miliárd dolárov. Toľko údajne ročne stojí odstraňovanie následkov dopravných nehôd.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY