vytisknout velikost písma Budú naftové autá jazdiť na kávu?

Život bez kávy si niektorí z nás snáď ani nevedia predstaviť. Vedci teraz skúšajú, či by na kávu mohli jazdiť aj autá so vznetovými motormi.
Budú naftové autá jazdiť na kávu?

Ľudstvo neustále hľadá cesty, ako sa zbaviť závislosti na rope ako na jedinom zdroji energie pre pohon dopravných prostriedkov. Jednou cestou môže byť aj znovuzúžitkovanie zvyškov kávy, z ktorých ide vraj pomerne jednoducho vyrobiť nafta.

Na procese extrakcie užitočných surovín zo zvyškov kávy pracujú vedci už pomerne dlho, takže táto myšlienka nie je úplne nová. No teraz univerzita v britskom Bathe predstavila výsledky výskumu efektivity procesu výroby nafty z kávy.

Zjednodušene to prebieha asi takto. Rozomleté ​​zvyšky prefiltrovanej kávy sa namočia v organickom rozpúšťadle a potom prechádzajú procesom nazývaným transesterifikácia. Vlastne ide o podobný princíp ako pri výrobe iného biopaliva.

Palivo možno získať prakticky zo všetkých organických zvyškov, záleží ale vždy na efektivite procesu, aby sa to oplatilo. Univerzita v Bathe zistila, že čerstvá káva má výťažnosť 11 až 15%, použitá potom medzi 7 a 13%. To sú už dosť slušné hodnoty.

Navyše je vraj extrakcia z kávy veľmi jednoduchá aj lacná a podľa štúdie by priemerná kaviareň bola schopná každý deň prevádzky vytvoriť dosť zvyškov (asi 10 kg) pre výrobu až dvoch litrov nafty.

To sa môže zdať ako mizerné číslo na to, aby sa tým vôbec niekto zaoberal, ale celosvetovo sa ročne vyprodukuje osem miliónov ton kávy, z ktorej zvyškov by vraj bolo možné získať cez jednu miliardu litrov nafty.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY