vytisknout velikost písma Budú naftové autá jazdiť na kávu?

Život bez kávy si niektorí z nás snáď ani nevedia predstaviť. Vedci teraz skúšajú, či by na kávu mohli jazdiť aj autá so vznetovými motormi.
Budú naftové autá jazdiť na kávu?

Ľudstvo neustále hľadá cesty, ako sa zbaviť závislosti na rope ako na jedinom zdroji energie pre pohon dopravných prostriedkov. Jednou cestou môže byť aj znovuzúžitkovanie zvyškov kávy, z ktorých ide vraj pomerne jednoducho vyrobiť nafta.

Na procese extrakcie užitočných surovín zo zvyškov kávy pracujú vedci už pomerne dlho, takže táto myšlienka nie je úplne nová. No teraz univerzita v britskom Bathe predstavila výsledky výskumu efektivity procesu výroby nafty z kávy.

Zjednodušene to prebieha asi takto. Rozomleté ​​zvyšky prefiltrovanej kávy sa namočia v organickom rozpúšťadle a potom prechádzajú procesom nazývaným transesterifikácia. Vlastne ide o podobný princíp ako pri výrobe iného biopaliva.

Palivo možno získať prakticky zo všetkých organických zvyškov, záleží ale vždy na efektivite procesu, aby sa to oplatilo. Univerzita v Bathe zistila, že čerstvá káva má výťažnosť 11 až 15%, použitá potom medzi 7 a 13%. To sú už dosť slušné hodnoty.

Navyše je vraj extrakcia z kávy veľmi jednoduchá aj lacná a podľa štúdie by priemerná kaviareň bola schopná každý deň prevádzky vytvoriť dosť zvyškov (asi 10 kg) pre výrobu až dvoch litrov nafty.

To sa môže zdať ako mizerné číslo na to, aby sa tým vôbec niekto zaoberal, ale celosvetovo sa ročne vyprodukuje osem miliónov ton kávy, z ktorej zvyškov by vraj bolo možné získať cez jednu miliardu litrov nafty.

Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

včera | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY