vytisknout velikost písma Budú naftové autá jazdiť na kávu?

Život bez kávy si niektorí z nás snáď ani nevedia predstaviť. Vedci teraz skúšajú, či by na kávu mohli jazdiť aj autá so vznetovými motormi.
Budú naftové autá jazdiť na kávu?

Ľudstvo neustále hľadá cesty, ako sa zbaviť závislosti na rope ako na jedinom zdroji energie pre pohon dopravných prostriedkov. Jednou cestou môže byť aj znovuzúžitkovanie zvyškov kávy, z ktorých ide vraj pomerne jednoducho vyrobiť nafta.

Na procese extrakcie užitočných surovín zo zvyškov kávy pracujú vedci už pomerne dlho, takže táto myšlienka nie je úplne nová. No teraz univerzita v britskom Bathe predstavila výsledky výskumu efektivity procesu výroby nafty z kávy.

Zjednodušene to prebieha asi takto. Rozomleté ​​zvyšky prefiltrovanej kávy sa namočia v organickom rozpúšťadle a potom prechádzajú procesom nazývaným transesterifikácia. Vlastne ide o podobný princíp ako pri výrobe iného biopaliva.

Palivo možno získať prakticky zo všetkých organických zvyškov, záleží ale vždy na efektivite procesu, aby sa to oplatilo. Univerzita v Bathe zistila, že čerstvá káva má výťažnosť 11 až 15%, použitá potom medzi 7 a 13%. To sú už dosť slušné hodnoty.

Navyše je vraj extrakcia z kávy veľmi jednoduchá aj lacná a podľa štúdie by priemerná kaviareň bola schopná každý deň prevádzky vytvoriť dosť zvyškov (asi 10 kg) pre výrobu až dvoch litrov nafty.

To sa môže zdať ako mizerné číslo na to, aby sa tým vôbec niekto zaoberal, ale celosvetovo sa ročne vyprodukuje osem miliónov ton kávy, z ktorej zvyškov by vraj bolo možné získať cez jednu miliardu litrov nafty.

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: BMW Z4 je skvelá hračka na leto. A čoskoro nebude

Test jazdenky: BMW Z4 je skvelá hračka na leto. A čoskoro nebude

Takéto jednoduché a charakterné BMW už nebudú, takže ak máte niečo okolo 10-tisíc eur na roadster a Mazda MX-5 je na vás moc slabá, asi nemáte čo riešiť.

17. 5. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz G 350 d Professional: Profík pre vyvolených

Test Mercedes-Benz G 350 d Professional: Profík pre vyvolených

Záujemcovia o lacnejšiu alternatívu skôr automaticky volili Defender, lenže ten už si dnes nekúpite. Okrem Jeepu Wrangler je tak Professional posledným zástupcom svojho druhu.

16. 5. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY