vytisknout velikost písma Budú naftové autá jazdiť na kávu?

Život bez kávy si niektorí z nás snáď ani nevedia predstaviť. Vedci teraz skúšajú, či by na kávu mohli jazdiť aj autá so vznetovými motormi.
Budú naftové autá jazdiť na kávu?

Ľudstvo neustále hľadá cesty, ako sa zbaviť závislosti na rope ako na jedinom zdroji energie pre pohon dopravných prostriedkov. Jednou cestou môže byť aj znovuzúžitkovanie zvyškov kávy, z ktorých ide vraj pomerne jednoducho vyrobiť nafta.

Na procese extrakcie užitočných surovín zo zvyškov kávy pracujú vedci už pomerne dlho, takže táto myšlienka nie je úplne nová. No teraz univerzita v britskom Bathe predstavila výsledky výskumu efektivity procesu výroby nafty z kávy.

Zjednodušene to prebieha asi takto. Rozomleté ​​zvyšky prefiltrovanej kávy sa namočia v organickom rozpúšťadle a potom prechádzajú procesom nazývaným transesterifikácia. Vlastne ide o podobný princíp ako pri výrobe iného biopaliva.

Palivo možno získať prakticky zo všetkých organických zvyškov, záleží ale vždy na efektivite procesu, aby sa to oplatilo. Univerzita v Bathe zistila, že čerstvá káva má výťažnosť 11 až 15%, použitá potom medzi 7 a 13%. To sú už dosť slušné hodnoty.

Navyše je vraj extrakcia z kávy veľmi jednoduchá aj lacná a podľa štúdie by priemerná kaviareň bola schopná každý deň prevádzky vytvoriť dosť zvyškov (asi 10 kg) pre výrobu až dvoch litrov nafty.

To sa môže zdať ako mizerné číslo na to, aby sa tým vôbec niekto zaoberal, ale celosvetovo sa ročne vyprodukuje osem miliónov ton kávy, z ktorej zvyškov by vraj bolo možné získať cez jednu miliardu litrov nafty.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY