vytisknout velikost písma Budú naftové autá jazdiť na kávu?

Život bez kávy si niektorí z nás snáď ani nevedia predstaviť. Vedci teraz skúšajú, či by na kávu mohli jazdiť aj autá so vznetovými motormi.
Budú naftové autá jazdiť na kávu?

Ľudstvo neustále hľadá cesty, ako sa zbaviť závislosti na rope ako na jedinom zdroji energie pre pohon dopravných prostriedkov. Jednou cestou môže byť aj znovuzúžitkovanie zvyškov kávy, z ktorých ide vraj pomerne jednoducho vyrobiť nafta.

Na procese extrakcie užitočných surovín zo zvyškov kávy pracujú vedci už pomerne dlho, takže táto myšlienka nie je úplne nová. No teraz univerzita v britskom Bathe predstavila výsledky výskumu efektivity procesu výroby nafty z kávy.

Zjednodušene to prebieha asi takto. Rozomleté ​​zvyšky prefiltrovanej kávy sa namočia v organickom rozpúšťadle a potom prechádzajú procesom nazývaným transesterifikácia. Vlastne ide o podobný princíp ako pri výrobe iného biopaliva.

Palivo možno získať prakticky zo všetkých organických zvyškov, záleží ale vždy na efektivite procesu, aby sa to oplatilo. Univerzita v Bathe zistila, že čerstvá káva má výťažnosť 11 až 15%, použitá potom medzi 7 a 13%. To sú už dosť slušné hodnoty.

Navyše je vraj extrakcia z kávy veľmi jednoduchá aj lacná a podľa štúdie by priemerná kaviareň bola schopná každý deň prevádzky vytvoriť dosť zvyškov (asi 10 kg) pre výrobu až dvoch litrov nafty.

To sa môže zdať ako mizerné číslo na to, aby sa tým vôbec niekto zaoberal, ale celosvetovo sa ročne vyprodukuje osem miliónov ton kávy, z ktorej zvyškov by vraj bolo možné získať cez jednu miliardu litrov nafty.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY