vytisknout velikost písma Budú musieť mať autá povinne ochranu proti kybernetickému útoku?

Budú musieť mať autá povinne ochranu proti kybernetickému útoku?

Americký senátor Ed Markey zvolený za štát Massachusetts predstavil návrh zákona na povinné vybavenie áut ochranou proti kybernetickému útoku, teda akýmsi antivírusovým programom. Kybernetické útoky voči osobným autám sú poslednou dobou čoraz častejšie medializované aj v médiách.

Napríklad aj nemecký ADAC upozornil na pomerne ľahký prienik cez zabezpečenie systému iDrive u BMW, kedy išlo z úplne cudzieho počítača na diaľku ovládať základné funkcie auta ako zámky dverí, zapaľovanie a palubné systémy.

Podobné záležitosti asi nemusia trápiť majiteľa "hlúpych" áut, ale dnes už sú internet a zložité palubné systémy komunikujúce s mobilnými telefónmi a počítačmi dostupné prakticky v každom aute. Navyše je vraj pomerne ľahké sa napríklad cez Bluetooth do auta "nabúrať" a dokonca meniť jeho nastavenia.

Senátor Ed Markey svoj návrh zákona o povinnom vybavení áut ochranou proti zneužitiu opiera o zistenie, že zo 16 opýtaných automobiliek len dve dokážu ihneď reagovať na správy o prelomení ich zabezpečenia.

Pokiaľ bude zákon schválený v navrhovanej podobe, vyplynú z toho pre výrobcov a predajcov áut dve nové povinnosti: autá predávané v USA budú musieť byť vybavené ochranou proti "hacknutiu" a informácie o stupni ochrany budú musieť byť uvedené na etikete ponúkaného auta v showroome podopně ako údaje o spotrebe paliva a emisiách.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY