vytisknout velikost písma Budú musieť mať autá povinne ochranu proti kybernetickému útoku?

Budú musieť mať autá povinne ochranu proti kybernetickému útoku?

Americký senátor Ed Markey zvolený za štát Massachusetts predstavil návrh zákona na povinné vybavenie áut ochranou proti kybernetickému útoku, teda akýmsi antivírusovým programom. Kybernetické útoky voči osobným autám sú poslednou dobou čoraz častejšie medializované aj v médiách.

Napríklad aj nemecký ADAC upozornil na pomerne ľahký prienik cez zabezpečenie systému iDrive u BMW, kedy išlo z úplne cudzieho počítača na diaľku ovládať základné funkcie auta ako zámky dverí, zapaľovanie a palubné systémy.

Podobné záležitosti asi nemusia trápiť majiteľa "hlúpych" áut, ale dnes už sú internet a zložité palubné systémy komunikujúce s mobilnými telefónmi a počítačmi dostupné prakticky v každom aute. Navyše je vraj pomerne ľahké sa napríklad cez Bluetooth do auta "nabúrať" a dokonca meniť jeho nastavenia.

Senátor Ed Markey svoj návrh zákona o povinnom vybavení áut ochranou proti zneužitiu opiera o zistenie, že zo 16 opýtaných automobiliek len dve dokážu ihneď reagovať na správy o prelomení ich zabezpečenia.

Pokiaľ bude zákon schválený v navrhovanej podobe, vyplynú z toho pre výrobcov a predajcov áut dve nové povinnosti: autá predávané v USA budú musieť byť vybavené ochranou proti "hacknutiu" a informácie o stupni ochrany budú musieť byť uvedené na etikete ponúkaného auta v showroome podopně ako údaje o spotrebe paliva a emisiách.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY