vytisknout velikost písma Budú cesty z recyklovaného plastu namiesto z asfaltu?

Budú cesty z recyklovaného plastu namiesto z asfaltu?

V holandskom Rotterdame vyskúšajú, aký potenciál majú cesty vyrobené nie z tradičného asfaltu, ale z recyklovaného plastu. Nápad predstavila spoločnosť VolkerWessels. K výrobe plastových blokov chce použiť recyklovaný odpad, predovšetkým ten vylovený v mori.

Povrch "cesty budúcnosti" má byť zostavený z ľahko spojiteľných plastových blokov, takže vlastne pôjde o akési obrie Lego. Vnútro cesty má byť duté, takže v ňom môžu byť ukryté napríklad káble, potrubia a podobne. Plastová cesta má mať predovšetkým prínos pre životné prostredie, pretože pri výrobe asfaltu vraj vznikajú až dve percentá emisií spojených s dopravou.

Výhodou modulovej cesty z plastu bude aj rýchlosť stavby a cena. Nie je potrebné zložité spevnené podložie a ušetrí sa údajne aj na údržbe. Pokiaľ dôjde napríklad k poruche kanalizácie pod cestou, jednoducho sa len rozoberie potrebný diel a nebude sa musieť rozkopávať celá komunikácia.

Podobný nápad už mali v Indii, kde ale cesty nevyrábajú z plastu, ale využívajú recyklovaný plast na výrobu asfaltu, uvádza magazín Gizmodo. Jednou z výhod plastovej cesty ale má byť aj odolnosť proti erózii, poveternostným vplyvom a teplotám (konštrukcia vraj ľahko odolá teplotám od -40 do +80°C).

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

Dnešný test jasne ukazuje, že akonáhle sa do hybridov naplno oprú európske značky so svojím vedomostným, technickým a finančným zázemím, môže sa náskok skupiny Toyota rýchlo rozplynúť.

26. 5. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

23. 5. 2017 | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY